Pitkäjänteinen työ Vaasan seudun tunnettuuden nostamisessa jatkui

Finalistit hero

Koronasta huolimatta Vaasan seutu panosti viestintään ja markkinointiin, sillä digitaaliset ratkaisut mahdollistavat paikan markkinoinnin, vaikka fyysiset kontaktit ovatkin vähentyneet.

Maailman onnellisimmaksi paikaksi tähtäävä Vaasa seutu etsi maailman onnellisinta ihmistä vuonna 2021.  Kampanjan avulla tutustuttiin onnellisen elämän saloihin, vaasanseutulaiseen elämäntapaan sekä jaettiin suomalaisille onnen vinkkejä. Kell’ onni on, se onnen jakakoon! 

Tutkimusmatkalla oli mukana myös toimittaja Maria Veitola, joka syventyi videosarjassa ”Maria ja maailman onnellisimmat” kolmen vaasalaisen elämäntarinoihin ja onnen elementteihin. Videoiden perusteella voittajaksi äänestettiin Sebastian Da Costa, joka julistettiin maailman onnellisimmaksi ihmiseksi Onnellisuusillassa Strömsössä 2.10.

Yritysten apuna rekrytointihaasteissa

Veitola+Mari

Kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy kiristymistään ja kaikki haluavat ne parhaimmat osaajat. Panostaminen osaavan työvoiman saamiseksi on pitkäjänteistä työtä, ja Vaasan seudulla on omat erottuvuustekijänsä, joilla pystymme houkuttelemaan tekijöitä juuri tänne.

Loppuvuodesta 2021 painopiste markkinoinnissa oli vaasanseutulaisten yritysten työnantajaimagon nostamisessa ja monipuolisten työmahdollisuuksien esiintuomisessa. VASEKin koordinoimassa rekrytointikampanjassa mukana olivat Hitachi Energy, Mirka, Vaasan keskussairaala, Wapice, VEO, Wärtsilä ja Vaasan kaupunki.

Valtakunnallisen digitaalisen rekrytointikampanjan tavoitteena oli puhutella maamme suurimmissa kaupungeissa asuvia 25–35-vuotiaita, jotka ovat päässeet urallaan alkuun, mutta eivät ole vielä asettautuneet mihinkään paikkaan pysyvästi.

Töihinvaasaan.fi-kampanjasivulle kävijöitä houkuteltiin paitsi seudun yritysten upeilla työmahdollisuuksilla, myös mahdollisuudella voittaa unelmien työpaikkahaastattelu. Rekrytointikampanja tuotti yhteensä yli 1,9 miljoonaa mainosnäyttöä ja se tavoitti kokonaisuudessaankin yli miljoona ihmistä. Mielenkiintoisimmaksi osoittautui yhteistyö Helsingin Sanomien kanssa tehty yhteistyö natiivimainonnassa. Kumppaniyritysten työntekijät kertoivat omat uratarinansa artikkeleissa, joita käytiin lukemassa lähes 95 000 kertaa ja tarinoiden parissa viihdyttiin pitkään. Artikkelit lisäsivät ennen kaikkea tietoisuutta ja loivat mielikuvia Vaasan seudun monipuolisesta työtarjonnasta.

Yhteinen brändityö kulminoitui loppuvuodesta yhteisen brändikäsikirja valmistumiseen. Käsikirjan avulla Vaasan seudun eri toimijat, myös asukkaat, saavat konkreettisia vinkkejä siitä, mitä Vaasasta ja koko seudusta kannattaa nostaa esiin eri kohderyhmille puhuttaessa. Käsikirjasta löytyvät muun muassa hissipuheet, joita voi hyödyntää olipa sitten businesspäättäjä, asukas tai vaikka opiskelija.