MatiasBask ValtteriMassenko
Matias Båsk ja Valtteri Massenko, joka teki MoveIT-hankkeen tilauksesta opinnäytetyönsä "Kestävä liikkuminen näkökulmana koronaviruspandemian jälkeen".

Tiekartta edistyy, pilotit siirtyivät – korona pysäytti hiilineutraalin liikkumisen kehittämisen

Hiilineutraalin liikkumisen kehittäminen pysähtyi melkein paikoilleen, kun koronavirus keväällä pakotti sosiaaliseen eristäytymiseen, etätöihin ja julkisten kulkuvälineiden välttämiseen. Kevääksi 2020 suunnitellut työpajat ja pilotti-kokeilut jouduttiin siirtämään myöhempään ajankohtaan.

Onneksi vähähiilisyystavoitteita tukevaa on myös etätyöskentely, johon keväällä jouduttiin. Huhtikuussa liikkumisen asiantuntijat kokoontuivat saman virtuaalisen pöydän ääreen keskustelemaan koronaviruksen vaikutuksista Vaasan seudun liikennepalveluihin. Keskusteluissa on ollut muun muassa joukkoliikenteen imago, sillä koronavirusepidemian pelätään jättävän joukkoliikenteelle riskialttiin leiman. Hankkeen puitteissa on osallistuttu myös erilliseen, Vaasan kaupungin vetämään hankkeeseen, jossa brändätään Vaasan ja Mustasaaren joukkoliikennettä.

Käydyissä keskusteluissa on arveltu arjen normalisoitumisen imaisevan myös ihmisten liikkumiskäyttäytymisen takaisin normaaleihin uomiinsa. Tosin vieläkään ei tiedetä, mikä on normaalitilanne koronakriisin jälkeen ja palataanko edes vanhaan ja jos palataan, niin koska. Ehkä tilalle muodostuu jokin ”uusi normaali”.

Kevääksi oli suunniteltu pilottikokeiluja sekä Mustasaaren että Maalahden alueille sekä Wärtsilän työmatkaliikenteeseen. Pilotit siirrettiin ensin syksylle, mutta niitä jouduttiin siirtämään edelleen keväälle 2021.

Sitä vastoin vähähiilisten liikennepalveluiden tiekarttaa on työstetty eteenpäin, ja joulukuun alussa 2020 järjestettiin työpaja, jossa pohdittiin toimivimpia keinoja, joilla voitaisiin vaikuttaa liikennepalveluiden ja liikkumisen hiilineutraalisuuteen Vaasan seudulla. Asiaa käsiteltiin niin talouden, maankäytön, alueiden, liikenteen, palveluiden ja elinkeinojen sekä työpaikkojen näkökulmasta.

Vähähiilisen liikkumisen kehittämisessä pidetään tärkeänä, että eri alueiden mahdollisuudet ja erityispiirteet otetaan huomioon, ja on pyrittävä selvittämään miksi kullakin alueella valitaan juuri se oma auto muiden vaihtoehtojen asemesta. Talouden kannalta asiaa pohdittaessa todettiin, että yrityskentässä nähdään hiilineutraaliin liikkumiseen ohjaamisessa enemmän uhkia kuin mahdollisuuksia. Tietoa aiheesta, mutta myös porkkanoita tarvitaan enemmän. Vähähiilisten liikennepalveluiden tiekartta valmistuu kevään 2021 aikana.

Vuoden 2020 lopussa valmistui Vaasan ammattikorkeakoulussa tehty opinnäytetyö, jonka aiheena on Kestävä liikkuminen näkökulmana koronaviruspandemian jälkeen. Tutkimuksessa kartoitetaan koronaviruspandemian aiheuttamia vaikutuksia kestävän liikkumisen käyttöön ja tunnistetaan tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa myös sen jälkeisessä ajassa.

MoveIT - Vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030

  • Hankeaika: 1.1.2019–30.6.2021
  • Kokonaisbudjetti: 151 930 euroa, rahoitus Euroopan aluekehitysrahastosta
  • Hankekumppanit: VASEK, Vaasan yliopiston tutkimusalusta Innolab, ELY-keskus, Vaasan kaupunki, Mustasaaren kunta

Hankkeen projektipäällikkö Anna Måtts-Fransén jäi vanhempainvapaalle kesällä 2020. Hänen sijaisenaan toimii Matias Båsk.