Projektfinansiering boostar attraktionskraften och arbetet med att behålla arbetskraften

mari1

 

Regionkommunikationen och -marknadsföringen hade ett hektiskt år när det gällde såväl att göra Vasaregionen mera känd som att genomföra rekryteringsmarknadsföring. Under året fick VASEK ökade möjligheter att satsa på att förbättra attraktionskraften och arbetet med att behålla arbetskraften. Med hjälp av projektfinansiering är det möjligt att rikta mer resurser till de viktiga frågor som påverkar tillgången på kompetent arbetskraft i regionen.

I Vasa får man visa alla sina känslor

I år fokuserade rekryteringsmarknadsföringen på att berätta om karriärmöjligheterna i Vasaregionen ur ett lite annorlunda perspektiv. VASEKs, Vasa stads och regionens arbetsgivares gemensamma rekryteringskampanj lyfte fram känslor och att man får visa dem i arbetslivet. Syftet med kampanjen var naturligtvis att locka kompetent arbetskraft till Vasaregionen, men samtidigt även väcka diskussion om arbetslivets mjukare värden och att man får visa känslor på arbetsplatsen.

I januari-februari syntes man runt om i landet i Finlands största städer. Till exempel visades reklam såväl på digitala skärmar i städerna, som på bussar, metro- och spårvagnar. Dessutom gjordes reklam på strömningstjänster, och naturligtvis inte att förglömma på sociala medier. Målgruppen nåddes på ett utmärkt sätt tack vare dessa noggrant utvalda kanaler. Sammanfattningsvis såg resultaten av kampanjen ut så här:

  • 9,6 miljoner nåddes via utomhusreklamen

  • 3,7 miljoner annonsvisningar i digitala kanaler

  • 1,2 miljoner profiler

  • över 14 000 annonsklick

  • över 900 deltagare i utlottningen

Företagen som deltog i kampanjen (ABB, Danfoss, DHL, Hitachi Energy, Österbottens välfärdsområde och VEO) ansåg att kampanjens budskap var viktigt: Vaasassa kaikki tunteet saavat näkyä (I Vasa får man visa alla sina känslor).

kampanjakuva 3840x2160

Arbetet med att behålla arbetskraften togs till en ny nivå

opiskelija vaasalogo pysty

Förutom att öka Vasaregionens attraktionskraft strävade man efter att se till att så många högskolestuderande som möjligt som studerar här hittar ett jobb i regionen efter examen. Under året ordnades både rekryteringsevenemang och mera generella evenemang där man gjorde högskolestuderande bekanta med sin hemstad. Studerande kunde under året till exempel delta i olika kulturupplevelser med rabatterade biljetter, och på hösten erbjöd staden en gratis vecka till vissa motionstjänster.

En stor och viktig del av arbetet med att behålla högskolestuderande är att ordna rekryteringsevenemang, där de kan bekanta sig med företag i regionen ansikte mot ansikte. Evenemangen ordnades i samarbete med arbetsgivare inom såväl energi- och IKT- som handelsbranschen. De samlade många studerande, och det verkar finnas ett stort behov av den här typen av evenemang även i framtiden.

Inom ramen för projektet med att behålla högskolestuderande i regionen tillsattes en arbetsgrupp som samordnas av VASEK. Gruppen har i uppgift att fundera på olika åtgärder som specifikt riktar in sig på att få högskolestuderande att stanna. Högskolestuderandena är väl representerade i gruppen. Man kom bra i gång med arbetet under 2023. Till hjälp i arbetet med att behålla studerande finns en handbok och en årsplan (årsklocka), vilket ger verksamheten planmässighet och gör samarbetet med högskolestuderande bättre och mer produktivt. Det är viktigt att lyssna på studerandena och samarbeta kring konkreta saker. Endast på det sättet kan man göra precis rätt saker och behålla de framtida experterna i regionen.

Projektet Attraktiva Vasaregionen ger tilläggsresurser för att lösa bristen på arbetskraft

Sedan början av september har VASEK drivit ett projekt som syftar till att locka kompetent arbetskraft från andra delar av Finland. En grundläggande förutsättning för att målen ska kunna uppnås är att identifiera bästa praxis för att kunna främja tillgången på arbetskraft och att öka samarbetet mellan olika aktörer.

Projektets huvudsakliga målgrupp är högskolestuderande som snart utexamineras på andra håll i Finland. En viktig målgrupp är också experter som inte har bundit sig och blivit mer permanent rotade på sin boningsort. En särskild målgrupp för projektet är personer som på grund av omstrukturering har blivit arbetslösa eller hotas av arbetslöshet.

I början av projektet var målet att skapa ett nätverk av aktörer som arbetar med utmaningen gällande tillgången på arbetskraft och att göra bakgrundsarbete. I slutet av året organiserades deltagande i rekryteringsmässor som ordnas för studerande bland annat i Helsingfors, Tammerfors och Uleåborg i början av 2024. För att få en realistisk bild av arbetskraftsbehovet i regionen skickade man i slutet av året också ut en enkät i ämnet till företagen i regionen. Utgående från enkätsvaren kan man göra upp mer detaljerade planer för verksamheten år 2024.

 

Förbättra Vasaregionens attraktionskraft bland högskolestuderande

  • Projekttid: 1.3.2022–31.5.2023

  • Budget: 62 000 euro

  • Finansiering: Anslag för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i regionerna (AKKE)

Attraktiva Vasaregionen

  • Projekttid: 1.9.2023–30.6.2025

  • Budget: 224 525 euro

  • Finansiering: Anslag för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i regionerna (AKKE)