Tulevaisuuden ratkaisuja pohjoismaisena yhteistyönä

IMG 4492 rajattu

Maren jatkaa toisen rahoituspäätöksensä myötä ilman katkoja toimintaansa Nordic Innovationsin rahoittamana pohjoismaisena hankkeena. Hankkeessa rakennetaan pohjoismaista verkostoa merenkulun energiatransition liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämiseksi erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä ja kaikissa Pohjoismaissa.

Hankkeen tarkoituksena on luoda konkreettisia välineitä, joiden avulla voidaan toteuttaa siirtyminen kestävään meriteollisuuteen. Kohderyhmät ovat meriteollisuuden keskeisiä toimijoita, kuten varustamot, satamat, telakat, teknologiatoimittajat, sähköyhtiöt, T&K-toimijat ja julkiset organisaatiot. VASEK vastaa pohjoismaisen tietotaidon jakamiseen tarkoitetun työpajasarjan organisoinnista ja ohjaa tavoitteiden kannalta merkityksellisten organisaatioiden ja yritysten tunnistamista Pohjoismaissa.

Hanke osallistui EnergyWeekille järjestämällä Gas Exchange -päivänä seminaarin, jonka aiheena oli merenkulun tulevaisuuden energiaratkaisut pohjoismaisesta näkökulmasta. Seminaarissa todettiin Pohjoismaissa olevan vahvaa osaamista merenkulun energiatekniikassa, mutta selvästi eri näkemys tulevaisuuden teknologioista. Verkostoitumalla pystytään tarjoamaan monipuolista teknologiaa maailmanlaajuisesti.

Hankkeita päättyy, uusia käynnistyy

ONS

Connected Ship -hanke päättyi keväällä 2022, mutta projektissa luotu langaton tiedonkeruujärjestelmä on edelleen käytössä, nykyisin norjalaisen varustamon omistamassa säiliöaluksessa Sten Pontos.

Syksyllä 2022 valmisteltiin Botnia Green Energy -hanketta, jonka on tarkoitus käynnistyä vuoden 2023 alussa. Hanke tukee valtionrajat ylittävää yhteistyötä ja investointeja kestävien energiaratkaisujen kehittämisessä Merenkurkun alueella. Hanke sai myönteisen rahoituspäätöksen joulukuussa 2022.

EnergyVaasa mahdollisti seudun yritysten osallistumisen ONS (Offshore Northern Seas) -messuille elo-syyskuun vaiheessa Stavangerissa. Messujärjestelyistä huolehti VIEXPO. Seudultamme osallistuivat Tekniq ja Tarkmet. EnergyVaasa ja seutumme yritykset olivat kiinnostavia Norjan uusiutuvalle energiateollisuudelle. Messuilla oli useita valmisteltuja tapaamisia asiakkaiden ja meille tärkeiden henkilöiden kanssa, muun muassa Stavangerin kunniakonsulimme Ingvild Meland toimii yrityksiemme verkostojen laajentamiseksi Norjassa.

Maritime Energy Transition - Maren II

• Hankeaika: 1.1.2022-28.1.2024
  • Budjetti: 8 MNOK
  • Rahoituslähde Nordic Innovation