Perustyötä ja tulevaan valmistautumista


IMG 1518 3

Vuosi 2022 oli Vaasan seudun logististen olosuhteiden kehittämisessä perustyön ja valmistelevan työn vuosi. Tavoitteena on Vaasan seudun saavutettavuuden parantamisen sekä palauttaminen ennalleen pandemiavuosien jälkeen. Työtä tehtiin – kuten ennenkin – tiiviissä yhteistyössä teollisuuden kanssa ja teollisuuden tarpeet huomioiden. GigaVaasa-alueeseen liittyen logistiikan kehittäminen käsitti sekä yhteydet satamaan että teollisuusraiteen.

Perustyöhön kuuluu aina myös edunvalvonta, jossa vuonna 2022 erityisesti tavoiteltiin, että Vaasa pääsisi mukaan Trans-European Transport Network (TEN-T) -verkostoon eli eurooppalaisille liikenneverkkokartoille. Tätä edunvalvontatyötä on tehty yhteistyössä Pohjanmaan liiton ja Pohjanmaan kauppakamarin kanssa. Vuoden 2022 aikana on käynyt selvästi ilmi, ettei edunvalvontatyössä voi pitää suvantovaiheita, vaan sitä on tehtävä jatkuvasti, jotta myös keskustelu Vaasan seudun mukana olosta kansainvälisissä liikenneverkoissa jatkuu ilman taukoja.

Katse ylös ja kauemmas

Logistiikkakehittäminen vaatii sekä kumppanuuksia että katseen nostamista omalta seudulta laajempaan toimintaympäristöön. Merenkurkun neuvoston (VASEK osatoteuttajana) syksyllä 2022 päättyneessä Nordic Battery Belt Logistics -hankkeessa keskityttiin Merenkurkun alueelle, Vaasaan, Skellefteåån ja Mo i Ranaan valmistuvien akkutehtaiden logistiikkavirtoihin. FAIR-hankkeessa (VASEK rahoittajana) puolestaan kerättiin lisää tietoa sähkölentämisestä, selvitettiin mahdollisuuksia ja kartoitettiin sekä tarpeita että tarvittavia teknisiä investointeja.

Molempien teemojen parissa työskenneltäessä havaittiin nopeasti, että katse on heti työn alkuvaiheessa nostettava ylös omalta seudulta ja tähdättävä riittävän korkealle. Tätä laajaa näkökulmaa pidettiin esillä myös molempien hankkeiden loppuseminaarissa, joka siis myös järjestettiin yhteistyönä Skellefteåssa syksyllä 2022.

Mitä kasvun mahdollistaminen kaipaa?

Alueen logistiikkatoimijoiden välinen yritysyhteistyö on lisääntynyt, ja myös logistiikka-asiantuntijat ovat koronavuosien jälkeen voineet jälleen vierailla yrityksissä. Seudun logistiikkayritykset ovat vahvasti kasvupolulla, ja yrityksiä on autettu edelleen erilaisten logististen skenaarioitten avulla.

Yritysten kanssa on kartoitettu ja niille on kerrottu seudun ja logistiikan pitkäjälkeisestä kehittämisestä, eri rooleista ja kumppaneista sekä kartoitettu sitä, miten voidaan tehdä entistäkin vahvempaa yhteistyötä.

”Tänä vuonna, poikkeuksellisten aikojen jälkeen on voitu jälleen vierailla yrityksissä ja käydä keskusteluja siitä, mitä yrityksissä tarvitaan kasvun mahdollisuuksia varten.”
- logistiikka-asiantuntija Anna Måtts-Fransén

Perustyön vuosi johti myös uusiin hankesuunnitelmiin. Vuoden 2022 aikana suunniteltiin  sataman kehittämistä koskevaa hanketta ja se käynnistyi 1.11.2022.

Nordic Battery Belt Logistics

  • Hankeaika 1.5.2021–31.10.2022
  • Kokonaisbudjetti 300 000 euroa
  • Päärahoittaja Interreg Botnia-Atlantica
  • Kumppanuudessa ovat mukana Merenkurkun neuvosto EAYY, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, Skellefteån kunta ja Kokkolanseudun Kehitys Oy KOSEK.

Kestävä ja älykäs tulevaisuuden satama

  • Hankeaika: 1.11.2022-31.10.2024
  • Budjetti: 346 027 euroa
  • Hankekumppanit: Kvarken Ports, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK
  • Ekosysteemisopimushanke, rahoituspäätöstä odotetaan