Vaikuttavaa työtä ja uusia mahdollisuuksia

VahalummukkaNet 2401

Yrityksissä ja yritysten kanssa tehtävä työ, yritysneuvonta ja perustamisneuvonta, ovat aina saaneet eniten näkyvyyttä VASEKin päätehtävistä, ja onhan sen puitteissa tehty työmääräkin erittäin vaikuttava. Vuoden 2021 aikana 1 096 yritystä ja 753 alkavaa yrittäjää on saanut tukea toimintansa perustamiseen ja kehittämiseen sekä apua erilaisissa haasteissa.

Koronavuodet ovat vaikuttaneet VASEKin ja Uusyrityskeskus Startian asiakasmääriin positiivisesti, ja yritysten eteen näiden vaikeiden vuosien aikana tehty työ on ollut valtavan hyvää, arvostettua ja erittäin vaikuttavaa erityisesti pk- ja mikroyritysten kohdalla. Tämän työn merkitys ei aina näy ulospäin, mutta me ja asiakkaat tiedämme ja tunnistamme sen arvon. Yli 90 prosenttia yritysneuvonnan asiakkaista on tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen saamaansa palveluun.

Vuosi 2021 oli Vaasan seudulla suurien investointien vuosi, kun pystyimme houkuttelemaan ulkomaisia gigaluokan investointeja Vaasaan. Miksi tämän työn näkyminen ja kuuluminen on ollut tärkeää? Tehdyt investoinnit saavat rahan liikkumaan seudulla. Investoinnit luovat pohjaa pk-sektorin ja palvelu- ja hyvinvointialojen menestykselle. Uusille ja vanhoille yrityksille syntyy uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Raha liikkuu yhä laajemmin ja useammalle yritykselle seudulla.

Logististen yhteyksien kehittämisessä VASEK on jatkanut hyvää, korvaamatonta työtään. Saimme elokuussa Merenkurkkuun maailman ympäristöystävällisimmän ro-pax-aluksen Aurora Botnian, mikä on houkutellut matkustajia, mutta myös lisännyt rahtimääriä. Koronatilanne ja sen tuomat rajoitukset ovat kuitenkin aiheuttaneet sen, että joudumme tekemään vielä kovasti töitä, että saamme palautettua Vaasan seudun liikenneyhteydet maailmalle ja maailmalta meille samalle tasolle kuin ne ovat ennen koronaa olleet.

Pienten ja suurten yritysten ekosysteemi, jatkuva yritysten toimintaedellytysten kehittäminen eri tavoin sekä toimijoiden tiivis yhteistyö ovat Vaasan seudun menestyksen kulmakiviä. Näiden teemojen parissa VASEK on tehnyt vaikuttavaa työtä – myös vuonna 2021. Ja työ jatkuu.

Tomas Häyry
VASEKin hallituksen puheenjohtaja