Hankkeiden monialaiset teemat

097A1536

Vuosi 2021 oli Ekosysteemisopimuksen toteuttamisen ensimmäinen vuosi. Vuosien 2021–2027 ajalle ulottuvan Ekosysteemisopimuksen mukaisesti yliopistokaupunkien kanssa luotiin erilliset sopimukset julkisen ja yksityisen TKI-rahoituksen strategisesta kohdentamisesta globaalisti kilpailukykyisten ekosysteemien vahvistamiseksi. Sopimuksilla kehitetään innovaatiotoiminnan ekosysteemejä eli tiiviitä yhteistoimintaverkostoja, vahvistetaan osaamiskärkiä sekä lisätään TKI-toiminnan vaikuttavuutta.

Ekosysteemisopimuksen toteuttamisessa liikkeelle lähdettiin kansallisella rahoituksella, ja yhdessä Teknologiakeskus Merinovan ja Vaasan kaupungin kanssa panostettiin GigaVaasa- ja EnergySampo -kehittämiskokonaisuuksiin. VASEK vastasi Ekosysteemisopimuksen ensimmäisen vuoden kuntarahoitusosuudesta.

Kehitysyhtiön oma hankekanta oli vuonna 2021 ennätyksellisen suuri. Hankkeita päättyi ja uusia alkoi vuoden aikana, enimmillään käytössä oli samanaikaisesti 20 ulkoista kustannuspaikkaa. Hankkeiden kautta saatu ulkoinen rahoitus 580 000 euroa oli noin 36,5 % kuntien perusrahoituksesta, vastaten yli 5 euron lisärahoitusta seudun asukasta kohden. Toteutettujen hankkeiden teemat olivat erittäin monialaisia yhtiön strategian ja alueen yritysten tarpeiden pohjalta. Vuoden 2021 aikana toteutimme myös kolmea eri kehityshanketta koronapandemian yrityksille aiheuttamien haasteiden hallitsemiseksi ja lieventämiseksi.

Matkailun kehittämisessä keskityttiin kestävään matkailuun ja saavutettavuuteen. Vuoden aikana useammassa hankkeessa toteutettiin oppaita ja tiekarttoja. Seudun yritysten käyttöön saatiin oppaat omistajanvaihdoksista sekä tiekartat kestävästä liikkumisesta ja kiertotaloudesta. Tarjolla on myös opas onnistuneeseen rajat ylittävään yritysyhteistyöhön.

• Tutustu kaikkiin meillä vuonna 2021 käynnissä olleisiin hankkeisiin sekä niiden toimenpiteisiin ja tuloksiin vuosikertomuksen pääsivun linkkien kautta.

Kunnallista rahoitusta myönnettiin yhtiön budjetista yhteensä 18 muiden organisaatioiden toteuttamalle hankkeelle tai toimintaan. VASEK toimi lisäksi kunnallisena rahoittajana 12 yhteishankkeessa, joissa VASEK oli myös toteutusosapuolena mukana. Toimimme myös ilman rahoitusroolia lukuisissa ohjaus- ja työryhmissä yhteistyötahona, puheenjohtajana tai jäsenenä.

VASEK toteutti yhteistyössä Vaasan kaupungin kanssa tilasto- ja tietopalvelun, joka julkaistiin helmikuussa 2021. Tietopalvelun kautta löytyy Vaasasta ja Vaasan seudusta erilaisia tilastoja, jotka koskevat esim. väestöä ja työllisyyttä eri mittarein ilmaistuna sekä tilastotietoa alueen vetovoimaisuuteen liittyvistä tekijöistä. Yksi osa tilastoista käsittelee aluetalouteen liittyviä tunnuslukuja sekä yritysten toiminnasta kertovia tilastoja.

IMG 1878 rajattu

Business Finlandin pääjohtaja Nina Kopola vieraili marraskuussa Vaasan seudulla. Kopolalle esiteltiin Vaasan seudun merkittävimpiä teollisia investointihankkeita sekä EnergyVaasa-ekosysteemiä. Päivään ohjelmaan mahtui muun muassa vierailut Wärtsilä Smart Technology Hubissa, GigaVaasa-akkuteollisuus alueella, DanfossinVaasan tehtaalla sekä Wasalinella tutustumassa uuteen Aurora Botnia -alukseen ja uusiin meriteknisiin ratkaisuihin.