Henkilökunta
VASEKin henkilökunta tapasi toisensa joulukuussa kolmatta kertaa maaliskuun jälkeen kaikki yhdessä, tällä kertaa ulkona ja turvavälein.

Työntäyteinen vuosi laittoi seudun yritykset etusijalle

Kuluva vuosi on ollut koronan johdosta hyvin poikkeuksellinen niin maailmalla kuin myös meillä kehitysyhtiössä ja uusyrityskeskuksessa. Yritysasiakkaiden kokonaismäärä kaksinkertaistui, ja tähän ovat vaikuttaneet etenkin koronatukiin liittyvä neuvonta sekä monien yritysten vaikeaan taloustilanteeseen liittyvä yritysneuvonta. Sisäisesti voimavaroja kohdentamalla resurssimme riittivät avustamaan kaikkia puoleemme kääntyneitä yrittäjiä ja yrityksiä.

Uusien yritysten perustamiseen korona ei vaikuttanut merkittävästi, tämä yllätti positiivisesti kuluneen vuoden aikana. Perustamisneuvonnassa kävi lähes sama määrä asiakkaita kuin edellisenä vuonna, ja uusia yrityksiäkin perustettiin avullamme seudulle 181, mikä vastaa uusyrityskeskuksen kymmenen viimeisen vuoden keskiarvoa.

Koronatukiasioissa saatiin pitää pieni hengähdystauko loppusyksyllä, kun huhtikuussa käynnistynyt yksinyrittäjätukiprosessi oli viety loppuun. Sen lisäksi että yrityksiä on autettu kustannustuen sekä Business Finlandin ja ELY-keskuksen myöntämien koronatukien hakemisessa, on neuvontaa annettu myös niiden maksatusvaiheeseen liittyen. Viime vuonna avullamme saatiin Vaasan seudun yritysten avuksi yhteensä yli 8 miljoonan euron verran koronatilanteeseen liittyviä yritystukia.

Vuoden aikana käynnissä oli monia mielenkiintoisia etablointi- ja laajennushankkeita, joita tuetaan alueellisessa yhteistyössä eri tahojen kanssa. Useita näistä on jo julkistettu ja uusia työpaikkoja on syntynyt merkittävässä määrin täydentämään seudun monialaista työmarkkinaa. Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että Vaasan seutu kiinnostaa tällä hetkellä kovasti. Samoin jo seudulla toimivat yritykset ovat koronatilanteesta huolimatta olleet aktiivisia investointien toteuttamisessa, ja olemme auttaneet niihin liittyvien investointitukihakemusten kanssa normaaliin tapaan.

Aluekehityksessä erityisesti syksy oli erittäin kiireinen, kun suunniteltiin elvytystoimenpiteitä ja keskityttiin Ekosysteemisopimuksen 2021–2027 ja siihen kytkeytyvien suurten hankkeiden edistämiseen. Teimme vuoden aikana lujasti töitä saadaksemme erilaisia kansallisia panostuksia seudullemme. Yhtenä esimerkkinä voidaan mainita matkailualan Access-hankkeemme, jolle ainoana hankkeena Pohjanmaalla myönnettiin matkailualan elvytysrahoitusta työ- ja elinkeinoministeriöstä. Tällä hetkellä yhtiön oma hankekanta on erittäin laaja, ja kaikkien hankkeiden toteutusta jatketaan siinä mittakaavassa mitä koronatilanne vain sallii.

Seutumarkkinoinnin puolella suunniteltu markkinointikampanja jouduttiin aikatauluttamaan koronan vuoksi uudelleen, mutta rekrytoinnin edistämisosuuteen päästiin syksyllä. Mukana laajan digikampanjan toteuttamisessa olivat Vaasan kaupungin lisäksi alueen merkittävimmät työnantajat ja kohderyhmänä erityisesti 20-40 vuotiaat valituilla kohdealueilla Suomessa.

EnergyVaasan viestinnän osalta koettiin merkittävä takaisku kun 16-19.3.2020 pidettäväksi valmisteltu EnergyWeek jouduttiin dramaattisessa tilanteessa siirtämään vain muutamaa päivää ennen tapahtuman alkua ja juuri ennen maamme julistamista poikkeustilaan. Kevät ja kesä käytettiin sen sijaan uusien EnergyVaasa-klusterin esittelymateriaalien työstämiseen. Syksyllä jo ryhdyttiin suunnittelemaan koko vuoden 2021 kattavaa EnergyVaasa Talks -webinaarisarjaa ja kevään 2022 EnergyWeekiä, jolloin taas päästään verkostoitumaan ja perehtymään energiateknologian uusimpiin mahdollisuuksiin Vaasassa kokonaisen tapahtumaviikon ajan.

Vuosi 2020 oli poikkeuksellinen ja poikkeuksellisen työntäyteinen. Yhtiön oman talouden hallinta on myös ollut hyvin vaativaa, mutta saavutimme erittäin hyvän lopputuloksen tältäkin osin. Etätyö on vaatinut uudenlaista ponnistelua, mutta toiminnalliset tavoitteet on saavutettu kirkkaasti. Rohkeasti tehty digiloikka on tuonut uusia toimintamuotoja, joihin kaikki ovat sitoutuneet. Kiitos henkilökunnalle omistautumisesta ja joustamisesta erityisen haasteellisessa työssä!

Stefan Råback
Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK