tuulivoima

Tasaisen puurtamisen vuosi

Akkuarvoketjuun liittyvien investointien toimintaedellytyksiä kehitettiin vuonna 2020 erityisesti logistiikkapainotteisesti. Akkuteollisuudelle varatun GigaVaasa-alueen logistisia yhteyksiä suunniteltiin ja kehitettiin yhdessä eri toimijoiden kanssa. Tieyhteyksien suunnittelu alueelle alkaa vuonna 2021. Lisäksi raideyhteyttä Suomen päärataan ja teollisuusraidetta Vaasan satamaan on kartoitettu ja tehty tarvittavia selvityksiä, osana Vaasa–Seinäjoki-radan nopeuttamishanketta.

Asiakasrajapinnassa on keskusteluja käyty runsaasti eri asiakkaiden kanssa Vaasan seudulle sijoittumisesta. Asiakkaiden erilaisista tarpeista ja kehityskaaren eri vaiheista on opittu paljon, mikä puolestaan on auttanut alueen kehittämistyössä huomattavasti.

Koronapandemian vuoksi asiakkaat eivät ole päässeet vierailemaan Vaasassa, joten alueen ja sen mahdollisuuksien esittelyyn on hyödynnetty erilaisia virtuaalisia ja hybridiratkaisuja. Alueen yllä on esimerkiksi lennätetty dronea, jotta asiakkaat ympäri maailmaa ovat päässeet näkemään alueen lintuperspektiivistä.

Carbon neutral Vaasa 202X työssä on keskitytty ekosysteemin rakentamiseen erityisesti yritysten näkökulmasta. Ilmastonmuutoksen torjunta on alueellemme ja sen yrityksille valtava mahdollisuus. Ekosysteemisopimuksen valmistelutyössä (lue lisää myös täältä) huomioitiin myös tämä tulevaisuuden akkuteollisuusala, ja kartoitettiin mitä yrityksiä eri hankkeissa ja hankekokonaisuuksissa voisi olla mukana. Samoin selvitettiin mitä teknologioita tarvitaan mukaan kokonaisuuteen.

Akkuarvoketjuun liittyvien investointien toimintaedellytysten kehittäminen

• Hankeaika: 20.6.2019–31.10.2020
  • Kokonaisbudjetti 130 000 euroa
  • Hankkeen rahoitus: päärahoittaja Pohjanmaan liitto (AIKO-rahoitus). Muut rahoittajat VASEK, Teknologiakeskus Merinova ja NLC Vaasa.
  • Hankekumppanit: Teknologiakeskus Merinova, Vaasan kaupunki ja VASEK

Carbon Neutral Vaasa 202X