KyroLiving8 www Essi Rintamäki och Heidi Sivula grundade Kyrö Living Oy för bara drygt en månad sedan, och snart öppnar de sin webbshop.

För bara drygt en månad sedan såg ett nytt företag ljuset i Storkyro, då vännerna Essi Rintamäki och Heidi Sivula tillsammans grundade Kyrö Living Oy. Under marknadsföringsnamnet FIINI Naturally tillverkar de båda väninnorna naturkosmetik, ekologiska hemvårdsprodukter samt naturliga vårdprodukter även för husdjur.

Det började med ett läppbalsam. Essi Rintamäki, som i grunden är medianom och webbgrafiker, ville tillverka ett eget, naturligt läppomada med rena ingredienser. Vartefter kom allt fler produkter in i bilden och det hela växte till en seriös hobby.

– När jag märkte att även familj och bekanta gillade produkterna och att det fanns en efterfrågan på naturliga kroppsvårdsprodukter, kom tanken på att göra business av det hela. Att inkludera Heidi i verksamheten var ett lätt val – vi har varit vänner sedan gymnasiet och har samma grundtankar och principer, förklarar Essi, som efter en tid hemma med barnen nu satsar helhjärtat på företagandet.

Heidi i sin tur jobbar inom barnskyddet och ägnar sig än så länge åt företaget främst på kvällar och helger, men förhoppningen är att det om några år ska kunna sysselsätta dem båda på heltid.

KyroLiving2 wwwProduktsortimentet, som går under namnet FIINI Naturally, är redan stort och där ingår bland annat hemvårdsprodukter, naturkosmetik, vårdprodukter för män samt även för husdjur. Essi och Heidi har valt att satsa på ett stilrent och visuellt tilltalande utseende på produkterna. De ska kunna stå framme i hemmet och inte behöva gömmas i skåp på grund av utseendet.

Än så länge sker tillverkningen av produkterna hemma hos Essi i köket, men redan nu – innan de ens hunnit öppna sin webbshop – kommer utrymmet emot och att hitta ett lämpligt verksamhetsutrymme står högt på listan. Sortimentet är redan stort och där ingår bland annat tvålar, hudsalvor, läppbalsam, ansiktsoljor, fotbadsbomber, after shave-salva och skäggolja för män och för hemmet bykättika och linnespray som gör kläder och andra textilier släta utan strykning och även minskar den statiska elektriciteten i dem. För hundar finns även en salva för tassarna och fler produkter för husdjuren är på kommande.

– Det har varit mitt område, medan Essi mer tar hand om kosmetikan, tillägger Heidi.

Produkterna innehåller enbart naturliga ingredienser såsom olika oljor – havtorn, havre, björk och så vidare. I mån av möjlighet används i första hand inhemska råvaror och just havre har visat sig vara mycket bra för torr hud.

– I vinter har havresalvan varit räddningen för min dotters atopiska hud. Tack vare den har vi inte behövt använda kortison, berättar Heidi.

Bykättikan används istället för sköljmedel och vårdar både textilierna och tvättmaskinen. Den kan dessutom användas för sådana kläder som annars inte ska behandlas med sköljmedel. Allt är förpackat i återvinningsbara förpackningar och flaskor – antingen av glas eller av metall. Plastflaskor undviker man, eftersom miljötanken är en del av företagskonceptet.

KyroLiving12 www
Salttvålarna tillverkas i silikonformar och finns med olika dofter, precis som många andra av produkterna.

Alla recept är Essis och Heidis egna och bakom produktutvecklingen ligger mycket research och experimenterande. Alla råvaror har olika egenskaper och kunskapen om dem har själva skaffat sig. Med själva företagsstarten har de fått god hjälp från VASEK av företagsrådgivare Antti Alasaari, som både Essi och Heidi ger en eloge.

– Vi skulle inte ha klarat av ”papperskriget” som det innebär att grunda ett aktiebolag och ansöka om startbidrag själva, konstaterar de. Dessutom har vi fått många andra tips av Antti, såsom var vi hittar lämpliga återförsäljare och om olika evenemang där vi kan delta med vår försäljning.

– Essi och Heidi har den rätta personkemin och de är idérika produktutvecklare. Dessutom har de fullständig kontroll över produkternas visuella utformning, konstaterar Antti.

Nu pågår arbetet med att färdigställa webbshopen och hitta återförsäljare. Marknadsföringen kommer att ske främst via sociala medier inledningsvis. Håll utkik – snart finns produkterna ute på marknaden!

 

Text och bilder: Anna Sand