Under luppen: Botnia Marin Ab

När Malaxföretaget Botnia Marin Ab år 1984 fattade beslutet om att börja tillverka Targa 25-båtar, stod det vid en skiljeväg. Den åttaåriga båtfabriken hade det för första gången verkligen tufft: många satsningar hade gått i stöpet och en tydlig linje för affärsverksamheten fanns inte. Verkställande direktör Johan Carpelan kände trycket omkring sig men han ville och vågade sikta framåt. Då yppade sig möjligheten att skaffa tillverkningsrätten och schablonerna för Targa 25-båt.

- Vi beslöt att Targa ska bli havets Range Rover. Och beslutet höll, berättar Carpelan nu nästan 30 år senare när företaget säljer Targa-båtar utomlands med ca 120 båtars årstakt.

 

Johan Carpelan har lotsat Oy Botnia Marin Ab redan i 35 år.

   

Företagsam knatte blev direktör för familjebolaget

Gnistan att bli företagare tändes hos Johan Carpelan redan som barn, då han ständigt hittade på spännande projekt för sig själv. Under studietiden i början av 1970-talet lanserade han i Finland en ny båtmodell, en junior-segeljolle, och startade tillverkningen.

Till sin lycka träffade Carpelan en företagarfamiljs dotter, Britt-Marie, som var helt med i sin blivande makes planer. År 1976 grundade de Oy Botnia Marin Ab och började tillverka H-båtar som varandras arbetskollegor. Under åren har båtmodellerna bytts ut men arbetskamratskapet finns kvar. - Första året så smälldes det nog i dörrarna ibland men inte efter det, skrattar Carpelan. 

Förarhytt i en Targa-båt. 

Idag har Johan och Britt-Marie arbetat tillsammans i 35 år och deras son Robert har blivit granne till deras arbetsrum. Även dottern Martina arbetar deltid på företaget. Sammanlagt har Botnia Marin ca 200 anställda, varav 150 i fabriken i Malax och 50 i Nykarleby.

Det bästa med ett familjeföretag enligt Carpelan är smidigheten. När alla vet sin plats och sitt ansvar kan man fatta snabba beslut utan ledningsgrupper. Familjemedlemmarnas personligheter som lagom kompletterar varandra gör framgången möjlig utan några större friktioner.

Certifikat bevis på kvalitet

Targa-båtar tillverkas i fabrikerna i Malax och Nykarleby i tio olika storlekar mellan 23 och 44 fot (7,13 m-13,18 m). Största marknaden finns förutom i de nordiska länderna även vid de stora vattnen i södra och mellersta Europa. De bästa försäljningsargumenten är kvalitet och goda sjöegenskaper.   

- I båtvärlden blev Targa en helt ny standard, där man obehindrad kan gå runt förarhytten som dessutom har en panoramautsikt utåt. Båten är stark och stadig, för vi har vid planeringen betonat körbekvämlighet och säkerhet, berättar Carpelan.

Om kvaliteten vittnar även lednings- och kvalitetssystemcertifikatet ISO 9001:2008 som bolaget fick år 2009. Enligt Carpelan genomgick bolagets hela verksamhet stora, nyttiga förändringar under certifieringen: produktionen kunde göras smidigare, ledningssystemet blev mera systematiskt och kvalitetskontrollen förbättrades vidare.  

 

I Botnia Marins fabrik finns en egen avdelning för laminering av båtarna.

Targa navigerar rutinerad över nedgångar i ekonomin

Botnia Marin hör till Österbottens båtkluster där VASEK är en regional aktör. Carpelan har samarbetat i synnerhet med utvecklingsdirektör Stefan Råback och företagsrådgivare Stefan Malm.

När Carpelan ser tillbaka på Botnia Marins långa väg, minns han lyckoträffarna men också tuffa utmaningarna. Med kompetens har man kunnat undvika de värsta grynnorna och genom djärva beslut besegrat resten.

- I 1990-talets lågkonjunktur satsades allting på ett kort, den nya Targa 27-modellen. Dåvarande Utvecklingsområdesfonden (idag Finnvera) var med och sporrade oss effektivt den tiden. Genom att satsa på export kunde vi i slutändan nå stigande figurer snabbare än resten av båtbranschen, beskriver han.

I och med den ekonomiska nedgången är tiderna fortfarande dåliga för båtbranschen. Detta beror dels på att allt oftare finns det en bytesbåt med när en ny båt köps. En båt av hög kvalitet har många år framför sig, och efter tiotals år i produktion finns det redan en hel del Targabåtar ut på världens hav. 

Fast tillväxten har jämnat ut, har båtarna hittat nya marknader bland annat i Ryssland och Japan. - Det är inte vettigt för bolaget att växa så mycket till, så vi satsar på effektivare verksamhet. Ungefär vartannat år kommer vi att lansera en ny båtmodell, säger Carpelan glatt.

I familjeföretagets direktörs ord hörs det att det inte är så lätt att stanna Targabåtarnas färd. Troligtvis är havets Range Rover redan över den här lågkonjunkturen i god fart till öppet hav.

 

 

 

 

Den största båtmodellen är Targa 44 med över 13 meter långa skrov.

Text: Anni Kiviniemi, Viestintätoimisto Winglet
Bilder: Anni Kiviniemi, Viestintätoimisto Winglet och Botnia Marin