VASEKs företagstjänster betjänar hela sommaren – över 1 000 företag redan fått hjälp i coronaläget

30.06.2020

laptop mockup notebook outside 4778I och med att semesterperioden inleds och coronarestriktionerna lindras underlättar även företagens situation.

– Det är fint att coronaläget nu är sådant att olika restriktioner redan kan börja upphävas. Detta är en välkommen nyhet för företagare, som haft en jätteutmanande vår, konstaterar VASEKs vd Stefan Råback.

VASEK har under våren och försommaren hjälpt över 550 företag med olika utmaningar som coronaläget orsakat. Därtill har över 180 företag hjälpts med att ansöka om Business Finlands eller NTM-centralens coronastöd, vilka sedermera avslutats.

– Efter genomförande av företagens utvecklingsprojekt är det dags för att göra utbetalningsansökan, och även där hjälper våra företagsrådgivare vid behov. På gång är nu ansökningen om stödet till förplägnadsföretag samt coronastöd till företag på landsbygden, primärproduktion och fiskeriföretag. Den sjunde juli öppnas ansökningen om kostnadsstödet. Vi hjälper företagen med alla dessa stödformer, berättar direktör för företagstjänster Kjell Nydahl.

I april öppnades ansökningen för ensamföretagarstödet på 2 000 euro. Hittills har över 450 ensamföretagare på Vasaregionen redan beviljats coronabidraget. Stöd för ensamföretagarstödet kan ansökas fram till 30 september och besluten för betalning av stödet fattas i företagets hemkommun. Oavsett semesterperioden handläggs ensamföretagarstödansökningar under hela sommaren.

– Vi har fördelat semestrarna på det viset att det inte uppstår några uppehåll i handläggningen av ensamföretagarstödansökningarna eller andra företagstjänster. Vi hjälper företagen i alla situationer, så det är alltså möjligt att få även startrådgivning i juli, försäkrar Råback.

VASEKs företagstjänster betjänar på vardagar kl. 8.00–16.00. Man ska boka tid på förhand. Samtidigt kan man komma överens om ifall man vill träffa företagsrådgivaren ansikte mot ansikte eller till exempel på ett videomöte. Vi vill påminna de som tänker starta eget att handläggningen för startpeng vid TE-byrån i Vasa har sommaruppehåll 6–24.7, så under den tiden kan man inte få ett beslut om startpeng från TE-byrån.

Besluten för beviljandet av ensamföretagarstödet och utbetalning fattas i kommunerna, som också arrangerat så att det inte blir avbrott i utbetalning av stödet.

– På basen av VASEKs beredgning fattar vi regelbundet beslut om ensamföretagarstödet. Även utbetalningen av stödet till företagarens konto sker strax efter beslutsfattandet. Givetvis uppnår vi inte riktigt samma hastighet i betalningen under semesterperioden, berättar Laihelas kommundirektör Juha Rikala.

Som en äkta laihelabo vill Rikala hårt hålla fast vid stödpotten som staten beviljat och hoppas att alla ensamföretagare som uppfyller stödkraven ansöker om stödet:

– Pengar räcker till för alla, så det lönar sig inte att avstå från att ansöka för att man tänker att någon annan företagare behöver stödet mera. Tillgångarna som lämnar kvar är vi tvungna att återlämna till staten, så vi hoppas att de hellre går till nytta för företagarna i vår region, fortsätter Rikala.

Korsnäs kommundirektör Christina Båssar håller med:

– Vi har fått in färre stödansökningar än förväntat. Enligt den respons vi fått är den elektroniska ansökningsblanketten enkel att fylla i, och hela behandlingsprocessen är väldigt snabb och smidig, så det lönar sig absolut att bekanta sig med stödvillkoren och lämna in en ansökan.

‹ Gå till "Pressrum"