markokoski web

"Som namnet säger så ökar acceleratorn takten på startup-företagens tillväxt", berättar chefen för EnergySpin Marko Koski. (foto: Sami Pulkkinen)

EnergySpin, en företagsaccelerator för energibranschen som ordnas redan för andra gången, söks startup-företag som siktar på internationell tillväxt. Ansökningstiden går ut 9.2.2018. Det nya acceleratorprogrammet börjar i april i Vasa. Det första EnergySpin acceleratorprogrammet  lyckades förträffligt i höstas, och programmet erbjöd alla deltagande tillväxtföretag konkret hjälp för affärsverksamheten.

– Som namnet säger så ökar acceleratorn takten på startup-företagens tillväxt, berättar chefen för EnergySpin Marko Koski.– Vårt mål är att snabbt dra nytta av innovationer, vilket gynnar hela energibranschens kompetenscentrum, EnergyVaasa.

Programmet är avgiftsfritt för de deltagande företagen

Under det tio veckor långa acceleratorprogrammet får företagen handledning i planering av affärsverksamhet, produktutveckling, kommersialisering, marknadsföring och kommunikation samt speciellt i finansieringsfrågor. Programmet är avgiftsfritt för de deltagande företagen.

– Alla startup-företag inom energibranschen kan söka till programmet och även startups med kopplingar till energibranschen såsom företag inom digitalisering, IoT, big data, blockkedja, cybersäkerhet och spelifiering, tillägger Koski.

Möten, nätverkande och matchning av rätt kontakter spelar en viktig roll i acceleratorns handledning. Olika företagssparringpartner stöder de antagna företagens resa mot tillväxt. Dessutom skapas ett nätverk av mentorer som stöder företagen.

– EnergySpin är en fantastisk möjlighet för startup-företagen att få ta del av utvecklingsutsikterna i Vasaregionens energikluster. Målet med acceleratorn är även att stärka företagens förutsättningar att skapa nya innovationer för framtiden, beskriver EnergySpin Key Account Manager Marko Kuokkanen.

Tio företag väljs ut till acceleratorprogrammet som börjar i april. Ansökningstiden går ut 9.2.2018.

Mer information:

Marko Koski
Företagsrådgivare
+358 50 561 5858
EnergySpin accelerator, innovationer, kapitalplaceringsverksamhet, FiBAN samarbete, start up / spin off -företagen

Marko Kuokkanen
EnergySpin KAM
+358 40 587 4474

EnergySpin 400px

pohjanmaanliitto-kolmikielinen vaeri 300RGB

Som partners i EnergySpin-acceleratorns verksamhet fungerar energisektorns ledande företag såsom Danfoss, Wärtsilä, Yaskawa/The Switch, Vasa Elektriska, EY, Elisa, Tieto, Viria, Citec och VNT Management. EnergySpin verksamheten är placerad i EnergyVaasa, ett av världens ledande kluster inom energisektorn.

Företagsacceleratorn är ett av utvecklingsprojekten inom Vasas tillväxtavtal och det genomförs i samarbete mellan Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och Teknologicentret Merinova. Även Österbottens förbund är involverat.

‹ Gå till "Pressrum"