0541292p3Antalet direkta charterflyg från Vasa ökar igen. Matkavekkas nya destinationer är Barcelona och Aten som erbjuder en kombination av livlig storstadssemester och strandsemester. Det finns också hotellalternativ i Costa Dorada nära Barcelona, kusten nära Aten och på det grekiska fastlandet i Loutrak, Tolo och Nafplio. Med Matkavekka når man hela 15 destinationer i Europa med direktflyg från Vasa.

– De nya destinationerna är Matkavekkas svar på kundernas önskemål, berättar projektchef Peter Källberg från VASEK. – Som motvikt för strandsemestrar har det efterfrågats storstadssemestrar.

Matkavekkas försäljningsdirektör Tiina Saari berättar att de har velat göra utbudet mångsidigare och erbjuda nya intressanta alternativ för österbottningarna.

– Kreta, Algarve och Teneriffa som är så kära för många finns kvar i vårt utbud och dessutom är det solsäkra och förmånliga Turkiet tillbaka, fortsätter Saari.

Lokala och globala fördelar med att flyga från regionens egen flygplats

Vasa flygplats är viktig i många hänseenden. Den bidrar till att regionen fortsätter vara livskraftig och attraktiv för såväl näringslivet som invånarna.

– Under årets sju första månader har utrikestrafiken ökat med 20 % på Vasa flygplats, och chartertrafiken står för en stor del av den ökningen, berättar Källberg. – Vi har ett rekordår på gång med hela 180 charteravgångar.

Med direkta flyg från landskapsflygplatserna vill Matkavekka för sin del betjäna landskapens ekonomi. För semesterfirare betyder direkta flygen besparingar i både tid och pengar: körsträckan exempelvis till Helsingfors-Vanda flygfält från Vasa är ca 5 timmar.

Idag fäster man allt mer uppmärksamhet på flygresandets miljöeffekter. Att flyga från regionens egen flygplats är att rekommendera med tanke på hållbarhet.

– Ett direktflyg har ett mindre koldioxidavtryck än flyg med mellanlandningar, berättar Saari.

Mera information

Peter Kjallberg
Peter Källberg
Projektchef