Köttdisken årets nyföretagare 2017

18.05.2017

Kottdisken4 600px2

Malaxföretaget Köttdisken har utsetts till årets nyföretagare 2017 i Vasaregionen. Företaget grundades av Isabella Asplund år 2014 och har på relativt kort tid blivit väletablerat. Genom aktiv, intressant marknadsföring har hon byggt upp ett bra varumärke.

– Asplund är en ung och fördomsfri företagare som startade eget företag inom en bransch som var ny för henne, beskriver Tommi Virkama, direktör för Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia. – Det var dessutom ett modigt beslut att grunda företaget på landsbygden, i Malax. Företaget har visat en stark tillväxt och utvecklar ständigt nya produkter och tjänster.

– Det är roligt att bli uppmärksammad och det känns riktigt bra, säger Asplund glatt.

Köttdisken är en kött- och fiskbutik med fokus på närproducerat. Företaget är känt i nejden för sin höga kvalitet och bra service. I dag har företaget 3 heltidsanställda och inhoppare.

Kottdisken1 600px4Asplund, som är tradenom och kock till utbildningen, berättar att steget att bli företagare egentligen inte var så stor eftersom det finns företagare i familjen och därför hade hon sett vad det innebär att vara företagare. Mycket att göra och ta hand om, och nu följer dessutom dottern som föddes i november förra året ibland med på arbetsresor. Under sin moderskapsledighet har Asplund mest jobbat hemifrån och skött om bakgrundsarbetet för Köttdisken.

På frågan om framtidsplaner svarar hon så här:

– Vi kommer att öppna en butik i Fiskets hus på Fiskstranden i Vasa. Planerad byggstart för Fiskets hus är hösten 2017. Där satsar vi naturligtvis mer på fisk men i sortimentet har vi också kött, hemlagad färdigmat, smörgåstårtor med mera.

Nyföretagscentrum Startias företagsrådgivare utser årets nyföretagare bland Startias kunder varje år. Vinnaren av den nationella Årets nyföretagare 2017 -tävlingen offentliggörs på nyföretagarcentrumens sommardagar i Uleåborg 7.6.2017.

I år kommer vinnaren att få mer publicitet än vanligtvis eftersom prisutdelningen sker på kvällsgalan för Företagarna i Finlands seminarium för kommunledning. I galan deltar förutom anställda från nyföretagarcentrumen också närmare tusen beslutsfattare från kommuner och företagare från olika delar av landet.

Tilläggsuppgifter

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

StartiaUYKIns SE 400px