Havet, naturen och den goda sysselsättningssituationen fick beröm i Vasas regionenkät

07.04.2017

”I Vasa verkar allting att vara möjligt”

Vasa stad och Vasaregionens Utveckling Ab VASEK ordnade i februari en enkät, där man ville utreda invånarnas uppfattningar om områdets styrkor och utvecklingsbehov. Enkäten besvarades av sammanlagt 248 personer, av vilka 72 % var Vasabor. Svaren utnyttjas vid utveckling av regionens kommunikationsstrategi och dess spetsbudskap.

Vasaregionens kommunikationsstrategi är från år 2011, då de viktigaste spetsarna i regionkommunikationen var energiteknologi, natur och lycklighet. Nu uppdateras strategin.

– Kommunikationsstrategin har bearbetats i workshoppar och arbetet fortsätter i arbetsgrupper. Strategin och dess spetsbudskap finslipas under maj, berättar VASEKs marknadsföringschef Mari Kattelus.

Utöver regionenkäten har man för den nya strategin intervjuat ca 50 av regionens beslutsfattare, påverkare, representanter för näringsliv och läroanstalter samt andra intressegrupper. Syftet med intervjuerna var att från olika håll höra åsikter om regionens styrkor, kommunikationsspetsar och önskemål gällande kommunikationsstrategin.

Invånarna med i utvecklandet av regionkommunikationen

Med hjälp av regionkommunikationen togs också invånarna med i planeringen av kommunikationen.

– Det som Vasaborna berättar om sin hembygd för personer från andra orter har stor betydelse med tanke på stadens bild utåt. Man brukar tala om s.k. invånarambassadörskap: vi hoppas att Vasaborna med stolthet kan säga att de kommer från Vasa, säger stadens kommunikationschef Leena Forsén.

Enkäten besvarades av sammanlagt 248 personer. Ca 72 % av dem som svarade var Vasabor. Svar inkom också från andra kommuner i närområdet.

Lämpligt stor, men dock en kompakt stad

I enkäten frågade man vad de svarande tycker är viktigast i Vasa och Vasaregionen. I svaren betonades speciellt naturen, havet och de goda frilufts- och motionsmöjligheterna. Trivsam miljö, närhet till naturen samt stadens lämpliga storlek och korta avstånd sågs som positiva egenskaper.

Största delen av de svarande berättade också att deras bästa stunder i Vasaregionen anknöt till havet eller områdets natur.

”Jag har flyttat till Vasa i augusti 2016, och bor nu på Brändö.Jag älskar närheten till naturen, trots att man är så nära stan!”

”Att cykla med familjen på cykelvägen nära havsstranden på sommaren. Emellanåt kan man stanna vid en glasskiosk och beundra landskapet."

Viktiga stunder hörde också ihop med bildande av familj, människorelationer, det egna hemmet och studentlivet. Staden ansågs vara både familjevänlig och en lämplig bostadsort för studerande.

Styrkor i regionen som lyftes fram var kultur, evenemang, mångsidiga arbets- och studiemöjligheter, internationalism, tvåspråkigheten, kunnandet inom industrin och bra service.

”Lite mera galenskap, mod och tokeri”

I regionenkätet gav de svarande många utvecklingsförslag i anslutning till Vasaregionen och dess kommunikation. Regionens flerspråkighet sågs både som en rikedom och en utmaning. De svarande önskade att svenskspråkigheten inte ska framhävas allt för mycket i kommunikationen, utan att nya invånare kunde lockas genom att berätta att man också klarar sig i Vasa på finska eller engelska.

"Vasa borde marknadsföras som en flerspråkig och mångkulturell stad och dämpa den kraftiga tvåspråkighetsstämpeln (finska-svenska). Visst är vi en tvåspråkig stad, men jag tycker att flerspråkigheten mera motsvarar verkligheten och torde också öka områdets attraktivitet mera än tvåspråkigheten. På annat håll i Finland har man den uppfattningen att man inte klarar sig om man inte talar flytande svenska."

Samarbete och positiv attityd efterlystes i högre grad både på individuell nivå och över språk-, kommun- och organisationsgränserna.

Man ansåg att det också finns rum för förbättringar inom kollektivtrafiken. Mera turer och snabbare förbindelser önskades både inom lokaltrafiken och inom trafikförbindelserna utåt från Vasa. I svaren lyftes också förbättring och underhåll av cykelvägarna fram.

Mera evenemang och liv i centrum

Enligt de svarande borde Vasas stränder och centrumområde utnyttjas allt mera, med hjälp av gemensamma evenemang och affärsverksamhet. Ett levande centrum trodde man skulle öka dragningskraften såväl bland turisterna som bland ortsborna.

"Mera liv till stränderna.Kaféer, butiker, kultur kunde det finnas mera av på stränderna. - - Här kunde man hålla terrasserna öppna också på andra tider än på sommaren.Värmelampor och filtar på terrasserna, så människorna kunde umgås där. Det här skulle sätta människorna mera i rörelse. Det skulle annars också få finnas evenemang, band m.m. (om man jämför med t.ex. Seinäjoki)."

”Strandpromenaden kunde ha flera restauranger, terrasser eller andra aktiviteter.”

Bland dem som svarade på enkäten utlottades bl.a. gåvokort till Vaasan kaupunginteatteri och Tropiclandia spa. Priserna har postats till vinnarna.

Du kan bekanta dig närmare med Vasaregionen på adressen: http://vasaregionen.fi/

Ytterligare uppgifter:

Marknadsföringschef Mari Kattelus, tfn +358 400 681 048, mari.kattelus@vasek.fi
Kommunikationschef Leena Forsén, tfn + 358 40 635 0762, leena.forsen@vasa.fi

 



‹ Gå till "Pressrum"