Företagsaccelerator inom energibranschen har varit av intresse runt om i världen

17.08.2017

Finlands första företagsaccelerator för energibranschen kör igång i Vasa i oktober. Ett stort antal ansökningar kom in från hela världen.

M M 4 500px2

Marko Koski (t.v.) och Marko Kuokkanen

Totalt togs 56 st ansökningar emot. Mer än två tredjedelar av de sökande var utländska. Ansökningar kom från totalt 24 länder i Europa, Asien och Afrika, och även från länder i Nord- och Sydamerika.

EnergySpin -företagsacceleratorn är avsedd för startup- och tillväxtföretag som jobbar med energibranschen och energilösningar och som söker stark global tillväxt. Till programmet har vi fått ansökningar från startup-företag inom energibranschen samt från företag med kopplingar till energibranschen, exempelvis inom digitalisering, IoT, artificiell intelligens, cybersäkerhet, big data och spelifiering.

- Jag är mycket glad över att se det stora intresset som visats för programmet. Vasa är ett av världens ledande kluster inom energibranschen, vilket återspeglas i ansökningarna, som var mångsidiga och av hög kvalitet, säger Marko Koski, projektledare för EnergySpin-acceleratorn.

I mitten av september kallas 20 av de mest lovande startup-företagen till urvalsdagar i Vasa, där de kommer att möta acceleratorns mentorer och representanter från samarbetspartnerna. Mentorerna, som representerar olika sektorer, har gedigen kompetens i att lyfta energi- och tillväxtföretag till global framgång. Företagen som fungerar som acceleratorns samarbetspartners är globala spetsföretag inom energibranschen och experter på digitalisering.

Under urvalsdagarna väljs 8 - 10 startup-företag ut till det första acceleratorprogrammet som börjar i oktober. Det tio veckor långa acceleratorprogrammet innehåller företagsspecifik handledning i planering av tillväxt, produktutveckling, kommersialisering, marknadsföring och kommunikation samt finansieringsfrågor. Acceleratorn kulminerar i startup-konferensen Slush i Helsingfors.

- Våra förväntningar är mycket höga, eftersom företagen som väljs till programmet har potential att skapa nya lösningar inom energibranschen. Det är ett nöje att vara med och skapa något unikt tillsammans med dem, berättar Marko Kuokkanen från EnergySpin-projektet.

[contact_member,name=Marko Koski,id=18,details=Name-Designation-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

EnergySpin-acceleratorns verksamhet stöds och finansieras av företagspartnerna Danfoss, Wärtsilä, Yaskawa/The Switch, Vasa Elektriska, EY, Elisa, Tieto, Viria, Citec och VNT Management. Företagsacceleratorn är ett av utvecklingsprojekten inom Vasas tillväxtavtal och det genomförs i samarbete mellan Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och Teknologicentret Merinova. Även Vasa stad och Österbottens förbund är involverade.

EnergySpin logo

Pohjanmaan liitonlogo kaksikielineni RGB web