EnergyVaasa-klustret lanserar Finlands första Technical visits-webbplats

13.02.2019

Technical visits
På den högklassiga webbplatsen Technical and Business visits som finns på adressen www.techbusinessvaasa.fi presenteras produkter och kompetens i över 80 företag och organisationer som hör till EnergyVaasa, Nordens mest betydelsefulla energiteknologikluster. Man räknar med att 140 företag och organisationer ingår i energiklustret EnergyVaasa.

– Det fanns ett klart behov av en Techbusinessvaasa-webbplats bland företagen inom energiklustret och även bland aktörer utanför regionen, eftersom fler och fler grupper vill bekanta sig med kunnandet hos aktörerna inom EnergyVaasa och eventuellt även besöka dem. På webbplatsen kan man både få en överblick över de företag som kan ta emot besöksgrupper och även se hela utbudet från klustrets företag. Via webbplatsen kan användarna skicka en förfrågan till organisationen EnergyVaasa som tillsammans med företagen koordinerar besök enligt besökarnas önskemål, berättar International Business Developer Triinu Varblane från Teknologicentret Merinova.

Marknadsföringschef Mari Kattelus från VASEK tillägger:

– På det här sättet kan vi utan att besvära företagen ordna besök på basen av de intressen och önskemål som grupper som är intresserade av regionens företag uttryckt. I stället för att arrangera besök får företagen koncentrera sig på att utveckla hållbara lösningar för att rädda världen, säger hon med ett leende.

Varblane och Kattelus lyfter också fram att webbplatsen erbjuder företagen synlighet och stärker enskilda företag då deras specialkompetens återspeglas i andra företag i klustret och skapar en helhetsbild av kunnandet inom energiklustret EnergyVaasa.

– Kännedomen om traktens energiteknologikunnande ökar, vilket stöder de mindre företagen och stärker därigenom även de stora. Vi sätter EnergyVaasa ännu tydligare på Finlands karta, summerar Kattelus.

Varblane glädjer sig speciellt över att webbplatsen är den första i Finland som erbjuder den här typen av service, en möjlighet att direkt nå dem som arrangerar besök:

–Alla aktörer som finns på webbplatsen har en egen profil, där aktörens kunnande och utbud samt bland annat deras samarbetsönskemål beskrivs. Framöver tar vi också med nya profiler så vi satsar med andra ord starkt även på framtiden. Naturligtvis vidareutvecklar vi också webbplatsen enligt användarnas och EnergyVaasa-aktörernas behov.

Webbplatsen Technical and Business visits har skapats som ett samarbete mellan Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och Teknologicentret Oy Merinova Ab och finansierats av Österbottens förbund (AIKO) inom ramen för projektet Energieffektiva regionen.