Veckan efter midsommar fick svenskar och norrmän bekanta sig med hurdana resmöjligheter Vasaregionen erbjuder, då projektet Botnia Marketing besökte olika sommarevenemang i Västerbotten i Sverige och i Norge.

”Turnén” som arrangerades i samarbete med VisitVaasa besökte Skellefteå, Örnsköldsvik, Umeå och Lycksele, samt Mo i Rana i Norge. Vasaregionens turismdestinationer, övernattningsmöjligheter, färjeförbindelse samt Kvarkens världsnaturarv presenterades under olika torgevenemang samt i köpcentrum.

Erkki Laakso från VisitVaasa bygger montern.

 

– Vi delade ut rikligt med broschyrer om olika destinationer. Även skärgården och världsarvsresorna intresserade. Flera frågade om turismutbudet i andra närliggande städer, vilket berättar att de som kommer med färjan vill uppleva hela Österbotten, berättar projektchef Peter Källberg från Botnia Marketing -projektet och fortsätter:

– Även ordet om regionens sommarteatrar har spritt sig till Sverige, och folk ville veta mera om dem. Flera som besökte vår monter var intresserade av historiska slagplatser från Finska krigets tid, samt andra historiska besöksmål. De som reser med motorcykel ville ha ruttanvisningar för att kunna undvika större riksvägar under sin resa, räknar Källberg upp.

I Mo i Rana visste en del av besökarna redan om Kvarkens färjeförbindelse och den nya båten, för en del var det någonting nytt. Norrmännen reser gärna med husbil eller -vagn. De var naturligtvis intresserade av att boka en båtresa och sedan se sevärdheter längs den österbottniska kusten ifall de väljer att åka hem via Haparanda. Norrmännen var även intresserade av prisnivån i Finland.

– Representanter från Umeås turismorganisationer var med oss och samarbetet flöt bra. Vårt gemensamma budskap var: Upplev Umeå och Vasa under samma resa! gläds Källberg.

Närmare uppgifter

Peter Källberg
040 844 2058

 

 

 

 

 

‹ Gå till "Nyheter"