Vasaregionen görs världens lyckligaste plats med hjälp av lyckoforskaren Markku Ojanen

02.10.2020

Markku OjanenVasa har satt som mål att vara världens lyckligaste stad i världens lyckligaste land, det vill säga i Finland. För att uppnå målet som har antecknats i Vasa stads nya strategi, utvecklas stadsbornas lycklighet tillsammans med hjälp av stadens nya lycklighetstränare, lyckoforskare Markku Ojanen, och framstegen uppföljs genom en årlig lyckostudie.

– Finland har än en gång valts till världens lyckligaste land, men det är oklart vilken som är den lyckligaste staden i det lyckliga landet. Vi tror att Vasa har den här platsen att ta. Vi är redan med många olika mätare mätt en livskraftig region, men nu ska vi på riktigt utveckla våra invånares lycklighet”, säger stadsdirektör Tomas Häyry.

De första stegen i att främja lycklighet har tagits idag när Vasa avslöjade regionens nya ”personlig tränare i lycka”, professor emeritus i psykologi och lyckoforskare Markku Ojanen.

– Lycklighet är inte bara på enskilda personens ansvar – den egna livsmiljön, som i detta fall Vasa, spelar en mycket stor roll i den. Jag är verkligen glad över att kunna utveckla vasabornas lycklighet och testa i praktiken vilka är de lyckosmulorna som visas i studiet och som ger lycka på det bästa sättet till människorna i Vasaregionen, säger lyckoforskaren Markku Ojanen.

Vi stannar inte att vänta på lycklighet

Markku Ojanen 2Vasabornas lycklighet börjar utvecklas under hösten på flera olika sätt. Ett av de viktigaste sätten är att vägleda stadsborna att utveckla sig till lyckoexperter i sina egna liv. Bland annat håller Ojanen avgiftsfria online-föreläsningar om lycklighet, där man fördjupar sig i hur människans lycklighet bildas och hur man kan själv utveckla den. Dessutom delar staden praktiska lyckotips producerade av Ojanen i stadens sociala medier, på en webbplats samt i gatubilden. Tips levereras också per post till alla invånare i regionen.

Förutom ett jobba nära vasaborna arbetar Ojanen i stadens organisation i sakkunniguppgifter och hjälper till exempel olika enheter att utveckla sina egna aktiviteter och tjänster ur ett lyckoperspektiv. Ojanen deltar också i planeringen av en årlig uppföljningsstudie för att mäta hur lycklighet har utvecklats hos regionens invånare.

– Många undrar kanske om detta är rätt tillfälle att tala om lycklighet, när världen befinner sig mitt i en kris och människor tvingas begränsa sina egna liv på många sätt. Men vi tycker att den rätta tiden faktiskt är just nu. Nu kan vi verkligen visa världen att lycklighet fortfarande är tillgänglig för oss alla och den kan hittas förvånansvärt nära, som till exempel i en närliggande skog eller i famnen av vår egen älskling. Inget behov att nödvändigtvis fara längre än till havet, sammanfattar Vasa stads kommunikationschef Leena Forsén.

Mera om lycklighet på adressen varldenslyckligastestad.fi 

Företag i Vasaregionen verkställer en gemensam rekryteringskampanj

Företag och aktörer i regionen kommer att inleda en gemensam arbetsgivarimage- och rekryteringskampanj den 19 oktober. Även om många företag har det svårt ekonomiskt, finns det ändå en skrikande brist på specialkompetens inom företagen.

– Det är fantastiskt att företag, trots coronatiden, tittar längre in i framtiden. Företagen tror på att situationen förbättras och förlitar sig på att arbetskraftsbehovet inte försvinner någonstans. Konkurrensen mellan regioner för kunniga arbetstagare kommer inte att minska i framtiden. Det är vad vi måste ta itu med, säger Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs marknadsföringschef Mari Kattelus som koordinerar kampanjen.

Kampanjen kommer att vara helt digital. Kampanjens målgrupp är millennialerna, det vill säga 25–35-åringarna, i de största städerna. Framför allt vill vi nå ut till dem som arbetar inom vårdsektorn, ingenjörer inom olika områden samt ekonomiska experter. Kampanjen är helt digital, så fokusgruppen ser reklam när de rör sig på olika webbplatser och på sociala medier. Eftersom kampanjen når ut till dem som bor någon annanstans, syns kampanjen lokalt väldigt lite.

Konkurrenter rekryterar tillsammans – det händer inte alltid

Sju företag i Vasaregionen har förenat krafterna – ABB, Aktia, Hitachi ABB Power Grids, Vasa sjukvårdsdistrikt, Wapice, VEO och Wärtsilä förlitar sig på kraften i samarbetet. Även om många är konkurrenter är samarbetet fördelaktigt för alla.

– Även om sjukvårdsdistriktet fungerar på en helt annan bransch än andra företag i kampanjen är detta en stor fördel för oss. Jag tror att gemensam marknadsföring ger en mer mångsidig bild av karriärmöjligheterna i regionen än om alla skulle göra det ensamma, säger Heli Masa, kommunikationschef på Vasa sjukvårdsdistrikt.

Dagens anställda värderar inte bara sitt arbete utan också sin fritid och väljer sin boendeort på basis av flera olika faktorer. Medan arbetet fortfarande är det som får en person att flytta, har många andra faktorer blivit viktigare. Vasa vill vara med att erbjuda ett helhetspaket för ett bra liv; arbete som gör skillnad och en trivsam, internationell och mångsidig livsmiljö.

Mera om arbetsgivarimage- och rekryteringskampanjen på adressen jobbaivasa.fi (publiceras 19.10)

 



‹ Gå till "Nyheter"

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera

Maria Haglund till VASEK för att främja tillgången på arbetskraft och regionens dragningskraft

07.03.2024 | Nyheter
Magister i pedagogik Maria Haglund, 35, har börjat på VASEK den 4 mars 2024 som projektchef med uppgift att främja regionens attraktionskraft och tillgång på arbetskraft. Haglund valdes bland totalt 40 sökande till den arbetsuppgift som har en central roll för främjandet av regionens livskraft.
Läs mera

Den första rekryteringen är en nödvändig risk om målet är att växa

06.03.2024 | Nyheter
Den 5.3 höll VASEK, Vasa stad och Vasa Företagare ett tillfälle för företagare som funderar på om deras företag kunde vara en potentiell arbetsgivare. Servicedirektör Päivi Ilmonen från Profimentor påminde företagarna om att ensamföretagarens första kollega kan föra med sig positiva effekter som inte går att mäta i pengar:
Läs mera

De satsade när alla andra drog i bromsen

05.03.2024 | Nyheter
I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.
Läs mera

EnergyWeek i mars är kraftfullare än någonsin, nu under fyra dagar

04.03.2024 | Nyheter
Den 11–14.3 går energibranschens toppevenemang EnergyWeek av stapeln vid Vasa stadshus. Registreringen öppnades den 15.1 och anmälningarna visar på ett rekordintresse för årets evenemang. Vi kan återigen förvänta oss tusentals deltagare från tiotals olika länder och det finns gott om utställare på evenemangets alla mässdagar.
Läs mera