Vasa vann FM i kommunal marknadsföring

14.09.2022

MicrosoftTeams image 1

Berättelser om lyckliga människor och rekryteringskampanj övertygade juryn  

Vasa stad och Vasaregionens Utveckling Ab VASEK har vunnit finska mästerskapet i kommunal marknadsföring med den riksomfattande kampanjen Världens lyckligaste människa samt den efterföljande rekryteringskampanjen. 

– Juryn uppskattade i Vasas kampanj dess positiva anda som var starkt kopplad till en strategi på flera nivåer, passade utmärkt för sin tid och nådde sin målgrupp med mångsidiga medel och samarbete. Vasas positiva kampanj visar hur en lyckad kommunal marknadsföring påverkar stadens livskraft och attraktivitet, konstaterar Kommunförbundets marknadsföringschef Eija Rautiainen

– Vi är verkligen tagna av segern. Samtidigt känns det också som ett tack och erkännande för det arbetet vi gjorde för att öka Vasas attraktionskraft. Och naturligtvis ger priset oss entusiasm att fortsätta att göra Vasaregionen mera känd och attraktiv, berättar Vasa stads kommunikationschef Leena Forsén och Mari Kattelus, marknadsföringschef på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK. 

Beslutet till valet bakom kampanjens tema var grundat på Vasas djärva stadsstrategi, där ett av huvudmålen är Finlands lyckligaste invånare. Temat tilltalar millenialer – den målgrupp som värdesätter meningsfullt boende och en bra balans mellan jobb och fritid. 

– Tanken med kampanjen var att lyfta fram temat genom de tre vasabornas lyckoberättelser. Även om vårt mål är att vara den lyckligaste staden i Finland ville vi genom dessa berättelser dela insikter om ett lyckligare liv med alla finländare. Och samtidigt att öka naturligtvis lyckan hos de som bor i Vasaregionen och Vasas attraktionskraft som bostadsort, berättar Forsén. 

– Lycka var också den röda tråden i rekryteringskampanjen. Företag i Vasaregionen tog fram meningsfulla jobb, men företagens anställda kunde också berätta sina egna lyckohemligheter för alla, tillägger Kattelus. 

Strategisk marknadsföring fortsätter 

onnellisuus 0083

Jakten på talang är hård i Finland. Vasa fortsätter att bedriva stark marknadsföring och att höja Vasas styrkor, särskilt för millenialer, som känner det naturligt att flytta efter meningsfullt och intressant arbete.  

– I våras tog vi upp det faktum att lycka inte betyder ett perfekt liv, utan misslyckanden hör till livet och det är helt normalt. Vi kommer att fortsätta att arbeta tillsammans med företag på samma tema. Tillsammans tar vi inte bara fram karriärer utan också vikten och unikheten av arbetsgemenskap. Även här i Strömsö går det inte alltid som på Strömsö  – och det är helt normalt, summerar Forsén och Kattelus till slut. 

Kampanjen genomfördes i samarbete med reklambyrån Drama Queen. 
 



‹ Gå till "Nyheter"

Styrelsegården i Vasa – ett modernt exempel på en hållbar renovering

29.05.2023 | Nyheter
Vacker stuckatur från en svunnen tid blandas med modern färgsättning i ljusa toner, akustikdämpande fotoväggar och sofistikerade mattor i imponerande längder. Den energisnåla belysningen tänds automatiskt och steglöst vartefter vi äntrar mötesrummen, och i de som används mindre ofta noterar vi direkt en lägre temperatur. Vasa styrelsegård är ett helt nytt hus efter den omfattande renoveringen under 2020-2022.
Läs mera

Företag bör vara hållbara eftersom det är rätt sak att göra – men hur går man egentligen till väga?

17.05.2023 | Nyheter
Varför ska företag arbeta på ett ansvarsfullt sätt, samt tänka på hållbarhet och cirkulär ekonomi? Är det på grund av pengar? Eftersom det är bra för varumärket och ryktet? Eftersom det gör det lättare att rekrytera ny arbetskraft? Eller endast av den anledningen att det är den nya vägen att gå?
Läs mera

I vinnarföretaget är personalens mångfald en styrka

11.05.2023 | Nyheter
Österbottens jämställdhetsföretag 2023 är Bigro Ab från Närpes. Växthusföretaget Bigro sysselsätter cirka 70 personer, som representerar sex olika nationaliteter. Juryn motiverar sitt val med det mångsidiga arbete som gjorts i företaget för att bygga upp arbetsgemenskapens välmående och mångfald.
Läs mera

VASEK20-tidningen delas ut till varje hushåll

10.05.2023 | Nyheter
VASEK20-jubileumstidningen delades 10.5 som ett offentligt meddelande till alla hushåll i Vasaregionen. Tidningen är ett rejält paket om Vasaregionen och förstås om VASEK som firar jubileumsår.
Läs mera

Stubbtech – mer än namnet avslöjar

09.05.2023 | Nyheter
Den har varit segare än på mycket länge – våren – och tiden då högsäsongen inleds för Stubbtech och företagarna Jens Rodas och Thomas Söderlund. Men nu är den här och verksamheten, som fokuserar dels på stubbfräsning och gårdsarbeten, dels på utomhusmålning samt tak- och fasadtvätt, växer år för år. Planen är nu att omorganisera den tudelade verksamheten under separata marknadsföringsnamn.
Läs mera

”Förvänta dig inte resultat vid det första klicket” – E-handel är en gren som kräver flitighet

04.05.2023 | Nyheter
Den 26 april anordnade Viexpo och VASEK ett informationstillfälle om lanseringen av Österbottens e-handelsklubbverksamhet. På evenemanget höll Leevi Parsama, en expert inom digital handel, ett inspirerande tal om de tio viktigaste framgångspunkterna för e-handel.
Läs mera

Miljövänligt, energieffektivt och förmånligt

02.05.2023 | Nyheter
GreenStar är Finlands första koldioxidneutrala hotellkedja och allt fler väljer idag hotell utgående från hållbarhets- och miljöpolicy. Joensuubördige Kristian Ikonen var före sin tid då han grundade kedjan 2008 och skapade ett koncept som nu ligger helt rätt i tiden. Kedjans femte hotell öppnade i Vasa i november 2019, ett projekt som förverkligades av WasaGroup.
Läs mera

I generationsskiften finns alltid även känslorna på spel

20.04.2023 | Nyheter
Ett generationsskifte är ofta en process som involverar många olika tankar och känslor som kan påverka skiftets framgång. Osäkerhet, oro, sorg och längtan, lättnad, förtroende.
Läs mera