Vasa kräver: Vasagatorna bör ges en Vasaidentitet

23.10.2019

Vaasa PR SWE

I Vasa har man med oro lagt märke till att Vasagator på olika håll i Finland – och rentav i världen – inte just alls påminner om det äkta Vasa. Vasagatorna saknar såväl havsutsikt, Strömsö som även världsarv. Inte ens antalet soliga dagar motsvarar nivån i Vasa.

– Denna iakttagelse födde tanken på att vi Vasabor måste göra något åt saken. Exempelvis hyrorna på Vasagatan i Helsingfors har redan sprungit iväg långt från Vasas goda basnivå, säger marknadsföringschef Mari Kattelus vid Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

Därför har Vasa nu publicerat ett initiativ där man kräver att Vasagatornas förhållanden utvecklas så att de uppfyller kriterierna för en Vasaidentitet, eller alternativt så att gatans namn ändras. Initiativets första undertecknare är stadsdirektör Tomas Häyry.

– Det är nu tid att agera eftersom hela Vasaregionens rykte som hemvist för ett lätt liv är i vågskålen. Alla Vasabor och Vasasinnade, underteckna detta initiativ där vi förutsätter att städerna ska ge sina egna Vasagator en Vasaidentitet från början till slut! kräver Häyry i initiativet.

Man kan underteckna initiativet på adressen vasainitiativ.fi.

– Kampanjen är gemensam för oss alla, så vi hoppas att samtliga Vasabor och de som bor i Vasaregionen ska komma med för att göra Vasa känt. Genom initiativet kan vi lyfta fram Vasas och regionens positiva sidor, och för det behövs allas insats, säger Vasa stads kommunikationschef Leena Forsén.

– Om vi får 2 000 som undertecknar adressen ordnar vi på Vasa torg en dillmakaronifest för alla Vasabor, lovar Kattelus.

Adressen inleder en kampanj om attraktivitet

Vasainitiativet är en del av Vasaregionens kampanj om attraktivitet. Målet är att öka Vasas attraktionskraft och välkändhet på andra orter i Finland. Enligt en imageundersökning som publicerades nyligen upplever endast var tionde finländare att hen känner Vasa väl.

– I Vasa är många saker väldigt bra. Vi tror att till exempel intressanta arbetsplatser och bostadsutbudet, korta avstånd samt den unika naturen och närheten till havet gör livet lite lättare att leva än i stora tillväxtcentrum. Vi är också genuint stolta över Vasa och livsstilen i staden – här går allt som på Strömsö, som ju ligger i Vasa. Därför har man som kampanjslogan valt ”Livet ska ju vara lätt”, berättar Forsén.

Kampanjen fortsätter genom betald reklam från slutet av oktober till slutet av november, bland annat i riksradion och genom digital reklam som riktas till unga vuxna bosatta i städer utanför Vasaregionen.

– Nästa år fortsätter vi kampanjen med en stark spetsrekrytering tillsammans med företagen och de andra aktörerna, och förhoppningsvis visar det sig som ett större antal sökande till lediga arbetsplatser och förbättrar tillgången på arbetskraft i regionen, säger Kattelus om framtiden.



‹ Gå till "Nyheter"

VASEKs företagstjänster betjänar hela sommaren – över 1 000 företag redan fått hjälp i coronaläget

30.06.2020 | Nyheter
I och med att semesterperioden inleds och coronarestriktionerna lindras underlättar även företagens situation. – Det är fint att coronaläget nu är sådant att olika restriktioner redan kan börja upphävas. Detta är en välkommen nyhet för företagare, som haft en jätteutmanande vår, konstaterar VASEKs vd Stefan Råback.
Läs mera

Senaste information angående coronaläget för företagen

30.06.2020 | Nyheter
På den här sidan sammanställer vi nyttig information gällande coronaläget ur företagens synvinkel. Vi uppdaterar sidan kontinuerligt.
Läs mera

Musikern Charles Plogman väntar på att få uppträda live igen

26.06.2020 | Nyheter
Charles Plogman blev intresserad av musik redan i tonåren och har sedan dess hållit på med allt möjligt musikrelaterat. Han grundade musikförlaget Meir Music år 1997 och efter ett par år öppnades möjligheten för honom att hålla på med musik på heltid.
Läs mera

Kyrolandet – resmålet med dragningskraft

24.06.2020 | Nyheter
Kyrolandet, det vill säga Storkyro, Laihela och Lillkyro, är ett potentiellt resmål för såväl inhemska som internationella turister. Laihelas omtalade snålhet är känt i hela Finland, plåtslagarkunnandet i Lillkyro är värt att beundra och tack vare Kyrö Distillery och verksamheten som byggts upp kring det är Storkyro känt även utomlands.
Läs mera

Stöd för ensamföretagare

24.06.2020 | Nyheter
Kommunerna beviljar ensamföretagare bidrag för att stabilisera verksamheten till följd av coronaepidemin. Beslutet om bidrag för ensamföretagare fattas i den kommun som företaget i företags- och organisationsregistret har som hemkommun (Vasa, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs, Laihela eller Storkyro).
Läs mera

Ensamföretagarstödet ett hjälp i nöden för loppisföretagaren

18.06.2020 | Nyheter
Susanna Jokinen är ensamföretagare och har drivit eget lopptorg i Tervajoki i fyra år. Hennes lopptorg Susan kirppis fungerar där som ett vanligt lopptorg, men också som ett ställe där folk möter varann. Man kan inte kalla Susan kirppis endast en vanlig loppis, eftersom det utvecklats också ett café vid sidan om lopptorgsverksamheten.
Läs mera

Ny typ av båtcharter erbjuder fartfyllda upplevelser ute till havs

17.06.2020 | Nyheter
Med hemmahamn i Molpe och med den yttre skärgården bara 15 minuter bort, inleder i dagarna West Coast Rib Charter en helt ny typ av upplevelseinriktad båtcharter.
Läs mera

Årets företagarpris har utdelats i Korsnäs

17.06.2020 | Nyheter
Årets företagarpris gick till familjeföretaget Korsnäs Glasservice, som drivs av Mats Österberg. Korsnäs företagares pris till årets unga företagare 2019 går till två företagare, som valt att satsa på en traditionell näring, som inte lockar många yngre idag. Bägge företagarna har tagit steget fullt ut och satsat på kustfiske på heltid.
Läs mera