Varumärkesbyggande med musik: Hur låter ditt företag?

02.07.2019

0512472rHar du någonsin stannat för att fundera på hur ditt företag låter i dina kunders öron? ”De spelar alltid musiken på för hög volym” är något som knappast någon företagare vill höra sägas. Bakgrundsmusiken i lokalen har en överraskande stor inverkan på hurdan uppfattning kunden får. Därför lönar det sig att inkludera musiken som en del av företagets varumärke.

När man inkluderar musik i varumärkesbyggande betyder det att man anpassar bakgrundsmusiken som spelas i företaget till företagets varumärke. Med rätt slags musik har man möjlighet att påverka hurdan föreställning kunden får av företaget och stärka befintliga uppfattningar om varumärket. Det lönar sig att tänka på företagets kundkrets när man väljer spellistor. I en klädaffär för unga till exempel är det lönlöst att spela klassisk musik.

Bakgrundsmusik som stärker varumärket har stor inverkan på affärsverksamheten. Den ökar trivseln, vilket gör att kunden förmodligen tillbringar längre tid i affären. Då är det också mera troligt att hen köper produkter eller tjänster som företaget erbjuder.

– Musiken påverkar känslolägen även då när vi inte medvetet fäster uppmärksamhet på den, och medverkar till att vi gör ett inköpsbeslut. Det är ingen slump att julmusiken börjar ljuda i butikerna redan i oktober, konstaterar företagsrådgivare Antti Alasaari.

Det är lönt att välja välkänd musik, eftersom den lämnar en starkare känslobild. Detta beror på att välbekanthet ger eftertryck åt musikens kraft. Mest effektivt är det att i låg volym spela välkänd musik som går i ett långsamt tempo. Man kan också skräddarsy spellistor enligt tid på dygnet, vilket ger en rytm åt dagen.

När behöver man tillstånd?

– Tillstånd för att spela musik behöver man alltid när musik spelas offentligt, oberoende musikkällan. Musiktillstånd gäller alltså för radio, CD- och vinylskivor, musik levererat av en bakgrundsmusikoperatör samt direktuppspelningstjänster, som Spotify Business, berättar Alasaari.

Detta angår även musik som spelas till exempel i väntrum, aulor, företagets lillajulsfester och på företagets hemsidor. Tillstånd för att spela musik på evenemang behövs också, även om evenemanget hade fritt inträde.

Sedan år 2016 har man kunnat skaffa både Teostos och Gramex tillstånd från adressen Musiikkiluvat.fi, vilket betyder att företagaren endast behöver erlägga en betalning i stället för två. Genom att betala för tillstånden försäkrar du dig om att musikproducenter och artister får den ersättning de förtjänar. Och samtidigt erbjuder du dina kunder en lyckad kundupplevelse.



‹ Gå till "Nyheter"

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera