Världsarvssölet – visionen som förverkligades

01.12.2017

Kvarken5 600pxKvarken Brewery finns beläget i Klobbskat hamn i Söderudden, Korsholm. Patrik Björkman är en av de tre delägarna.

Det började med ett bryggarintresse och en vision om ett världsarvsöl. Idag, drygt ett år senare, finns Kvarken Brewerys tre första skärgårdsöl i butik, ett fjärde på restaurang och förhoppningsvis snart även på Alko. En julstout är under tillverkning och det råder ingen brist på utvecklingsplaner och idéer. Vi har förmodligen bara sett början av en framgångssaga.

Bakom företaget står Patrik Björkman och hans far Tore Björkman, hemma från Norra Vallgrund, samt Vasabon och ölkännaren Patrik Willför. De båda namnena – Patrik och Patrik – träffades på en ölkurs och beslöt sig för att starta eget bryggeri, utgående från den vision Björkman hade om ett världsarvsöl.

Kvarken11 600pxFörutom Patrik Björkman är även hans far Tore Björkman samt Patrik Willför, som står för ölkunskapen, delägare i företaget.

Efter ett års provbryggning och en fyra månder lång start up-process i tillståndsdjungeln, fick företaget äntligen grönt ljus från alla myndigheter i våras och de första ölen nådde butikerna i Vasa i juli. Succén var omedelbar och lagret har i princip stått tomt sedan dess.

– Vi har bryggt och kört ut, bryggt och kört ut – något annat har vi inte hunnit med. Det lokala intresset för våra produkter var enormt och den enda marknadsföring vi gjort har skett via sociala medier, berättar Patrik Björkman, som är den enda i trion som jobbar heltid i bryggeriet, som finns ute på Klobbskat i Söderudden.

Inför grundandet av bryggeriet fick trion tips och goda råd från VASEK, och även hjälp med att ansöka om investeringsstöd via ELY-centralen. Nu har de återigen vänt sig dit, fört att kunna gå vidare med marknadsföringen.

– Vår hemsida ska göras klar, vi behöver broschyrer och mycket annat, och vi hoppas få tips och råd och eventuellt också möjlighet med stödansökan för detta via VASEK, fortsätter Björkman.

Kvarken2 600pxSkärgårdsidentiteten är viktig, och de fyra första ölsorterna har fått namn med tanke på detta. De är alla hyllningar till olika platser i Kvarkens skärgård.
Just nu pågår arbetet med företagets första säsongsöl – en julstout – och fler ölsorter och säsongsöl är under planering.

Skärgårdsidentiteten är utgångspunkten för verksamheten. Samtliga produkter är döpta efter och kopplade till världsarvet, och på etiketterna finns en lokal historia om ölets namn samt illustrationer av Sampo Rintanen. Bryggeriets pilsner är till exempel en hyllning till Norrskär och dess forna fyrvaktare, och har därför fått namnet Watchman. Som bäst pågår bryggningen av julstout, som är en klassisk, engelsk stout med inslag av julkryddor. Receptet är Patrik Willförs eget.

– Mörkare öl har genom tiderna ofta hört till julbordet. Porter, mörk lager, stout, rököl, bordsöl. Alla har i grunden en stark maltsmak som oftast lämpar sig bra med det nordiska julbordet. Maltens rökta eller rostade toner sjunker väl in i såväl sötare lådor som den traditionella skinkan och framhäver smakerna i dessa, förklarar Willför.

Förutom julstouten är även en porter perfekt till julbordet – den passar till såväl salt som sött, såsom choklad. Portern är bryggeriets hamnöl och finns tillsvidare bara på restauranger, eftersom det är en starköl.

– Syftet är nu att inleda förhandlingar med Alko, i hopp om att få in produkterna på de tio närmaste butikerna i området, berättar Tore Björkman.

Antalet försäljningsställen utökas vartefter, och ska utvidgas längs västkusten både norrut och söderut. Följande steg är att komma in på den svenska marknaden, i första hand Umeå och Höga Kusten.

– Även gällande exportfrågorna hoppas vi att VASEK ska kunna bistå med goda råd och kontaktnät, säger Patrik Björkman.

Kvarken8 600pxPatrik Björkman är den som sköter bryggeriet och arbetar heltid där.
Med nuvarande utrustning har man möjlighet att fördubbla produktionen, och därför vill man nu nå ut på nya marknader.

Hantverkaröl har under det senaste decenniet fått ett rejält uppsving i hela världen. I Sverige finns idag omkring 300 småbryggerier – i Finland cirka 80, varav hela 30 startades under fjolåret. En glädjande utveckling enligt trion på Klobbskat.

– Vi hoppas få se en ändring i lagstftiningen framöver, så att även mikrobryggerierna får möjlighet till gårdsförsäljning, precis som vingårdar har. Det skulle betyda mycket för oss.

 

 

Text och bilder: Anna Sand

 



‹ Gå till "Nyheter"

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera