Välutförd planering ökar chansen för startbidrag

02.04.2020

Anneli Svens.Annelie Svens i Vörå har en bakgrund som medieassistent, men bytte bransch och blev frisörföretagare för tre år sedan. Hennes salong Beauty Office finns i Vörå Företagarcentrum.

Att bli egen företagare hade egentligen aldrig funnits på kartan för Annelie Svens från Vörå. Ödet ville dock annorlunda och det har nu gått tre år sedan hon startade sin frisör- och skönhetssalong Beauty Office – och än har Annelie inte ens hunnit fylla 30.

Skönhetsbranschen har alltid intresserat henne, men för att inte välja samma studieinriktning som ”alla andra” föll valet för Annelies del på medialinjen. Idag kan hon konstatera att hon har nytta både av utbildningen och det faktum att hon inte var alldeles ung när hon bytte bransch och sedermera också blev företagare.

– Jag utbildade mig till frisör som vuxenstuderande på två och ett halvt år och hade siktet inställt på en anställning. Någon sådan hittade jag dock inte – däremot en ledig lokal här i Vörå Företagarcentrum, berättar Annelie.

Anneli Svens i sin skönhetssalong.Fokus ligger på miljövänliga produkter, både för försäljning och för den egna användningen i arbetet.

För att utreda möjligheterna till startstöd och få en ordentlig affärsplan och planering gjord för företaget, vände hon sig till Startia och företagsrådgivare Olav Nylund. När man ansöker om startpeng via TE-byrån, behövs alltid en affärsplan. I planen beskrivs affärsidén och förutsättningarna för en lönsam verksamhet.

– Mitt tips är att alltid först kontakta oss på Startia, varefter affärsplanen görs upp. När vi har kollat att planen fyller kraven lämnar man in ansökan om startpeng till TE-byrån. Därefter ska man invänta TE-byråns beslut innan man startar upp sin verksamhet, förklarar Olav.

– Det bör påpekas att speciellt i tätorter kan det vara svårare att få startpeng för verksamhet som det redan finns ett stort utbud, tillägger han.

Annelie ville göra allt rätt och på en seriös nivå, och tack vare sin bakgrund som medieassistent kan hon själv skapa eget marknadsföringsmaterial på ett mer professionellt sätt.

Manikyr på Beauty Office.Annelie erbjuder även manikyr – här kan man få både frisyr och naglar fixade till vårens fester.

Tack vare tidigare jobb visste Annelie också att hon ville fokusera på miljövänliga produkter. Förutom frisörstjänster och produktförsäljning erbjuder hon även manikyr.

Att arbetsplatsen ligger i samma fastighet där även andra företagare verkar, Vörå Företagscenter, ser hon som en klar fördel.

– Tillsammans med fotvårdsföretagaren här brukar jag ordna gemensamma kampanjer, och vi delar på de sociala utrymmena.

Frisyr gjord hos Beauty Office.

Under de tre år som hunnit gå sedan Beauty Office grundades i februari 2017, har Annelie byggt upp en egen stamkundskrets, men uppskattar också att få nya kunder och lära känna nya människor.

Vårvintern är för de flesta frisörer årets lugnaste period, så även för Annelies del. Effekterna av den extraordinära situation vi i skrivandets stund lever i, syns därför inte ännu så mycket i hennes verksamhet.

– Jag håller salongen öppen som vanligt, och alla vet vilka riktlinjer och rekommendationer som gäller.

Liksom alla andra företagare hoppas hon att situationen stabiliserat sig till våren, och alla de kommande festligheter som då brukar innebära en fullbokad kalender hos frisörerna.

 

Trots att det redan fanns ett flertal frisörer i Vörå, lyckades Annelie ändå få startpengen beviljad tack vare att hon gick rätt till väga från början.

 

 

Text: Anna Sand
Foto: Anna Sand samt Beauty Office



‹ Gå till "Nyheter"

EnergyVaasa Talks-webbinarier presenterar energiteknologiteman hela året 2021

22.10.2020 | Nyheter
Arrangörerna för energibranschens internationella toppevenemang EnergyWeek startar i januari 2021 en ny webbinarserie: EnergyVaasa Talks. Webbinarserien sträcker sig över hela året 2021 och ämnena som behandlas har stark koppling till energiteknologin.
Läs mera

Var försiktig med företagskataloger – ta reda på vad du förbinder dig till

20.10.2020 | Nyheter
Att ingå olika slags avtal är en viktig del av företagarens vardag. Med avtalsfrågor bör man dock alltid vara försiktig så att det inte kommer några obehagliga överraskningar i efterhand. Gör aldrig något avtal muntligt eller via telefon, utan be alltid om säljarens offert minst via e-post och lova svara på det skriftligt exempelvis via e-post.
Läs mera

Senaste information angående coronaläget för företagen

20.10.2020 | Nyheter
På den här sidan sammanställer vi nyttig information gällande coronaläget ur företagens synvinkel. Vi uppdaterar sidan kontinuerligt.
Läs mera

Hur fixa läget när pengarna börjar ta slut? – Företagsrådgivarens 10 tips

15.10.2020 | Nyheter
Framförallt de rådande undantagsförhållandena under den här våren har försatt många företag i svårigheter, men motsvarande kan hända även i så kallade normala förhållanden. Om pengarna börjar ta slut och företaget har likviditetsproblem, vad ska man göra för att fixa läget?
Läs mera

Motorintresset förenar – Från sidobusiness till familjeföretag

12.10.2020 | Nyheter
Det faktum att det redan fanns fyra serviceverkstäder i byn skrämde inte Niklas Sjödahl i Molpe. För två år sedan tog han steget fullt ut och gick från fast anställd med en bisyssla till heltidsföretagare som mekaniker, plåtslagare och målare. Idag är NT-Service ett familjeföretag som förutom Niklas också sysselsätter tre personer till.
Läs mera

Första moderna tidens trähöghus i Vasa byggs upp i Melmo

08.10.2020 | Nyheter
Trä har redan i århundraden använts som byggmaterial för hus, men KL-tekniken (korslimmat trä) har ändrat spelplanen för träbyggning permanent. De hållbara och miljövänliga träbyggnaderna blir allt fler även i Vasaregionen, och regionens första trähöghus, Vaasan Viherlehto, byggs som bäst i Melmo. Lakea ansvarar för dess uppbyggnad.
Läs mera

Ägarskiftesrådgivningen lugnade inte helt ner sig ens under coronatiden

07.10.2020 | Nyheter
Till följd av coronasituationen fick VASEKs företagsrådgivning omorganisera sina företagstjänster och fokuserade på att hjälpa företag med de ekonomiska problem som orsakades av coronapandemin. Samtidigt skedde en tillfällig minskning av antalet kunder i start- och agärskiftesrådgivningen. – Under våren och sommaren främjades emellertid redan pågående ägar- eller generationsskiftesprocesser.
Läs mera

VASEK och Startia övergår tillfälligt till att betjäna sina kunder på distans

05.10.2020 | Nyheter
VASEK och Nyföretagscentrum Startia övergår som försiktighetsåtgärd från och med måndag 5 oktober att betjäna sina kunder endast på distans. Alla redan bokade möten ändras till distansmöten.
Läs mera