Utveckla, förfina och förbättra – Expertens bästa råd för att starta en webbutik

14.01.2021

webbutik 600

Webbutiker är dagens melodi: år 2019 handlade finländarna för cirka 3,3 miljarder euro på nätet. Man får undra vad som är coronaårets 2020 siffra. Men hur ska en företagare gå till väga med att starta en webbutik? Webcores sakkunnig Joakim Östman gav sina bästa tips på Nyföretagscentrum Startias webbinar den 12 januari.

– Speciellt för småföretagare är det värt att utnyttja de möjligheter som digitaliseringen och internet erbjuder. Webbutiker börjar vara en självklar köpkanal för de flesta konsumenter, vilket man absolut borde dra nytta av, påminner Östman.

Hur går man till väga?

Östman råder företagare att fundera över sina avsikter med webbutiken. Hur mycket tid är du villig att lägga på att ta hand om webbutiken och beställningarna? Hur mycket får det kosta och vad förväntar du dig att få ut? Hurdant utseende ska webbutiken ha? Vad är målgruppen, sortimentet, betalningssätten och leveranssätten? Vilka andra funktioner ska finnas?

– När du gör en lista över dina mål och krav, kan Webcore eller någon annan inom branschen hjälpa dig vidare och rekommendera en plattform som bäst passar dina behov, berättar Östman.

Sökmotoroptimering direkt från start

Det går att skapa en webbutik på några dagar, men därefter följer det största arbetet, nämligen inmatning av produkter i sortimentet. Östman råder att använda kategorier och underkategorier med omtanke:

– När det gäller produktbeskrivningar, ska man inte nöja sig med tillverkarens beskrivning, utan man ska tänka på nyckelord för varje produkt för bästa möjliga synlighet i sökmotorer. Man borde ha en utarbetad strategi för sökmotoroptimering direkt från start.

Analysera och estimera

Östman avslutar med sitt viktigaste råd:

– Analysera data och resultat. Hur många besökare har webbutiken och hur många av dem gör en beställning? Hur mycket ökar kampanjer, erbjudanden eller annonser försäljningen? Utveckla, förfina och förbättra oavbrutet. Börja småskaligt men se till att det finns möjligheter för din verksamhet och ditt affärssystem att växa.

Fem tips för framgång:

  1. Webbutiken ska ha enkel och tydlig navigering och bra produktbeskrivningar med bild och text. Sökmotoroptimering ska beaktas.
  2. Enkla och förtroendeingivande kassafunktioner. Tillväxten av flera webbutiker bromsas fortfarande upp av kundernas rädsla för att bli lurade. Köpevillkoren samt GDPR ska anges tydligt.
  3. Bygg förtroende och be kunder om respons för dina produkter. Visa upp kundernas omdömen på webbutiken. Försäkra dig om att kundbetjäningen är tillgänglig och kontaktuppgifter synliga. Lojala, nöjda kunder är nyckeln till framgång.
  4. Ta hand om smidig leverans inom de leveranstider du lovat och behandla noggrant all feedback, reklamationer och returer.
  5. Satsa på marknadsföringen. Syns du inte så finns du inte. Utnyttja möjligheterna på sociala medier och annonsera på köp- och försäljningssajter. Utnyttja kundlistor och skicka nyhetsbrev. Blogga om dina produkter.

 

 



‹ Gå till "Nyheter"

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera