Utveckla, förfina och förbättra – Expertens bästa råd för att starta en webbutik

14.01.2021

webbutik 600

Webbutiker är dagens melodi: år 2019 handlade finländarna för cirka 3,3 miljarder euro på nätet. Man får undra vad som är coronaårets 2020 siffra. Men hur ska en företagare gå till väga med att starta en webbutik? Webcores sakkunnig Joakim Östman gav sina bästa tips på Nyföretagscentrum Startias webbinar den 12 januari.

– Speciellt för småföretagare är det värt att utnyttja de möjligheter som digitaliseringen och internet erbjuder. Webbutiker börjar vara en självklar köpkanal för de flesta konsumenter, vilket man absolut borde dra nytta av, påminner Östman.

Hur går man till väga?

Östman råder företagare att fundera över sina avsikter med webbutiken. Hur mycket tid är du villig att lägga på att ta hand om webbutiken och beställningarna? Hur mycket får det kosta och vad förväntar du dig att få ut? Hurdant utseende ska webbutiken ha? Vad är målgruppen, sortimentet, betalningssätten och leveranssätten? Vilka andra funktioner ska finnas?

– När du gör en lista över dina mål och krav, kan Webcore eller någon annan inom branschen hjälpa dig vidare och rekommendera en plattform som bäst passar dina behov, berättar Östman.

Sökmotoroptimering direkt från start

Det går att skapa en webbutik på några dagar, men därefter följer det största arbetet, nämligen inmatning av produkter i sortimentet. Östman råder att använda kategorier och underkategorier med omtanke:

– När det gäller produktbeskrivningar, ska man inte nöja sig med tillverkarens beskrivning, utan man ska tänka på nyckelord för varje produkt för bästa möjliga synlighet i sökmotorer. Man borde ha en utarbetad strategi för sökmotoroptimering direkt från start.

Analysera och estimera

Östman avslutar med sitt viktigaste råd:

– Analysera data och resultat. Hur många besökare har webbutiken och hur många av dem gör en beställning? Hur mycket ökar kampanjer, erbjudanden eller annonser försäljningen? Utveckla, förfina och förbättra oavbrutet. Börja småskaligt men se till att det finns möjligheter för din verksamhet och ditt affärssystem att växa.

Fem tips för framgång:

  1. Webbutiken ska ha enkel och tydlig navigering och bra produktbeskrivningar med bild och text. Sökmotoroptimering ska beaktas.
  2. Enkla och förtroendeingivande kassafunktioner. Tillväxten av flera webbutiker bromsas fortfarande upp av kundernas rädsla för att bli lurade. Köpevillkoren samt GDPR ska anges tydligt.
  3. Bygg förtroende och be kunder om respons för dina produkter. Visa upp kundernas omdömen på webbutiken. Försäkra dig om att kundbetjäningen är tillgänglig och kontaktuppgifter synliga. Lojala, nöjda kunder är nyckeln till framgång.
  4. Ta hand om smidig leverans inom de leveranstider du lovat och behandla noggrant all feedback, reklamationer och returer.
  5. Satsa på marknadsföringen. Syns du inte så finns du inte. Utnyttja möjligheterna på sociala medier och annonsera på köp- och försäljningssajter. Utnyttja kundlistor och skicka nyhetsbrev. Blogga om dina produkter.

 

 



‹ Gå till "Nyheter"

Senaste information angående coronaläget för företagen

21.01.2021 | Nyheter
På den här sidan sammanställer vi nyttig information gällande coronaläget ur företagens synvinkel. Vi uppdaterar sidan kontinuerligt.
Läs mera

Circle's Edge lockar företag som vill bli mera cirkulära och koldioxidneutrala

20.01.2021 | Nyheter
Under året 2021 startas ett nytt affärsbyggprojekt i Vasaregionen. Projektet heter Circle’s Edge och är ett affärsområde på Fågelberget i Korsholm, intill E8-vägen.
Läs mera

Ansökan för andra omgången av kostnadsstödet har inletts – förbered dig noggrant innan du ansöker

20.01.2021 | Nyheter
Den andra omgången av ansökningar om kostnadsstöd som utbetalas av Statskontoret inleddes 21.12.2020. Stödet kan sökas fram till 26.2.2021 kl. 16.15. Kostnadsstödet är avsett för nästan alla företag vars omsättning har minskat med minst 30 procent till följd av coronaviruset.
Läs mera

TietyEVRY utvidgar sin verksamhet i Vasa – omkring 160 nya arbeten

19.01.2021 | Nyheter
TietoEVRY julkaisi 13.1.2021 tiedotteen IT-tukipalveluidensa yhtenäistämisestä osana TietoEVRYn integraatiota. Vaasan seudulle tämä tarkoittaa hienoja uutisia, sillä muutoksen myötä TietoEVRY laajentaa Vaasan toimintaansa ja avaa kaupunkiin uuden IT-tukipalveluiden yksikön suomen- ja ruotsinkielisten asiakkaiden palvelemiseksi.
Läs mera

Företagare, svara på enkäten om kontinuitetsplanering

18.01.2021 | Nyheter
Studerande Ben Wahlberg från Svenska handelshögskolan gör för sin pro gradu-avhandling en enkät för finländska företag om kontinuitetsplanering.
Läs mera

Utveckla, förfina och förbättra – Expertens bästa råd för att starta en webbutik

14.01.2021 | Nyheter
Webbutiker är dagens melodi: år 2019 handlade finländarna för cirka 3,3 miljarder euro på nätet. Man får undra vad som är coronaårets 2020 siffra. Men hur ska en företagare gå till väga med att starta en webbutik? Webcores sakkunnig Joakim Östman gav sina bästa tips på Nyföretagscentrum Startias webbinar den 12 januari.
Läs mera

Företagen behövde råd och stöd under coronaåret 2020 – VASEKs kundantal fördubblades

13.01.2021 | Nyheter
Coronaåret 2020 var naturligtvis utmanande för företagen, vilket återspeglades genast från och med mars 2020 i Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs företagsrådgivning. Företagens utmaningar, ekonomiska svårigheter och utvecklingsbehov som coronan orsakat ökade företagsrådgivningsvolymen anmärkningsvärt.
Läs mera

Årets jämställdhetsföretag i Österbotten utses för första gången

11.01.2021 | Nyheter
När en arbetsplats satsar på jämställdheten mår de anställda bättre. Företag som tänker på jämställdhet har större möjlighet att utvecklas snabbare, är mer innovativa och kan också ofta uppvisa större ekonomisk lönsamhet. För att lyfta fram och hylla företag som aktivt försöker bli mer jämställda kommer priset Årets jämställdhetsföretag i Österbotten att delas ut våren 2021.
Läs mera