Diskussionerna flödar och intresset kring utställarna är stort, då minimässan ombord på Wasa Express 8.10.2013 är igång medan båten står i Vasa hamn. Det är lätt att märka att utställarnas utbud och besökarnas efterfrågan möts. Bland utställarna finns företag som sysslar med olika arrangemang kring möten och andra händelser från både Vasa och Umeå. Besökarna kommer från olika vasaföretag och -föreningar, som ordnar möten eller andra händelser för exempelvis egen personal. Projektet Botnia Marketing, Wasaline, Kongress Vasa och Visit Umeå är minimässans arrangörer.

Enligt Cecilia Berglund var minimässans besökare precis rätt målgrupp.

- Jag är glad över att få vara i Finland, och båten känns som ett självklart ställe för denna minimässa. De gäster som är här idag är helt rätt målgrupp för oss, ivrar utställaren Cecilia Berglund, som ansvarar för möten och konferenser på destinationsbolaget Visit Umeå. Hon fortsätter:
- Hittills har jag bland annat fått frågor om Umeås bästa lekparker, vad det finns att göra i Umeå och vilka ställen i staden har kapacitet att ordna ett evenemang för 100 personer. Jag har fått dela ut mitt visitkort flitigt. Jag har också fått berätta att Umeå har lokaler för upp till 1200 personer. Umeåregionen har ju 3000 bäddar så välkomna österbottningar!

En av minimässans besökare är Martin Söderman, underhållschef på Finavia. Han verkar också ha fått ut det han ville från minimässan.
- Jag ordnar evenemang för Finavias personalförening och kom hit för att få nya idéer för våra kommande möten. Det har jag fått och också ny information. Jag visste till exempel inte att Umeå är Europas kulturhuvudstad år 2014, summerar han.

Martin Söderman fick många nya idéer på minimässan.

Liknande minimässa i Umeå på kommande

Minimässan visade sig vara ett lyckat koncept, och en uppföljare till evenemanget är att vänta i Umeå i november. Projektet Botnia Marketings projektchef Peter Källberg är glad över den första minimässans stora deltagarmängd.
- Vi lockade hit sådana människor som behöver få mera information om både Österbottens och Västerbottens resemöjligheter. Tanken var att nya idéer skulle födas hos besökarna, och jag vågar påstå att vi lyckades nå det målet galant, säger han.

Det ettåriga projektets syfte är att öka vetskapen om Österbottens och Västerbottens turism. Detta görs bland annat genom olika mässor och evenemang, samt traditionell marknadsföring.

 

‹ Gå till "Nyheter"