Utbud och efterfrågan möttes ombord på Wasa Express

09.10.2013

Diskussionerna flödar och intresset kring utställarna är stort, då minimässan ombord på Wasa Express 8.10.2013 är igång medan båten står i Vasa hamn. Det är lätt att märka att utställarnas utbud och besökarnas efterfrågan möts. Bland utställarna finns företag som sysslar med olika arrangemang kring möten och andra händelser från både Vasa och Umeå. Besökarna kommer från olika vasaföretag och -föreningar, som ordnar möten eller andra händelser för exempelvis egen personal. Projektet Botnia Marketing, Wasaline, Kongress Vasa och Visit Umeå är minimässans arrangörer.

Enligt Cecilia Berglund var minimässans besökare precis rätt målgrupp.

- Jag är glad över att få vara i Finland, och båten känns som ett självklart ställe för denna minimässa. De gäster som är här idag är helt rätt målgrupp för oss, ivrar utställaren Cecilia Berglund, som ansvarar för möten och konferenser på destinationsbolaget Visit Umeå. Hon fortsätter:
- Hittills har jag bland annat fått frågor om Umeås bästa lekparker, vad det finns att göra i Umeå och vilka ställen i staden har kapacitet att ordna ett evenemang för 100 personer. Jag har fått dela ut mitt visitkort flitigt. Jag har också fått berätta att Umeå har lokaler för upp till 1200 personer. Umeåregionen har ju 3000 bäddar så välkomna österbottningar!

En av minimässans besökare är Martin Söderman, underhållschef på Finavia. Han verkar också ha fått ut det han ville från minimässan.
- Jag ordnar evenemang för Finavias personalförening och kom hit för att få nya idéer för våra kommande möten. Det har jag fått och också ny information. Jag visste till exempel inte att Umeå är Europas kulturhuvudstad år 2014, summerar han.

Martin Söderman fick många nya idéer på minimässan.

Liknande minimässa i Umeå på kommande

Minimässan visade sig vara ett lyckat koncept, och en uppföljare till evenemanget är att vänta i Umeå i november. Projektet Botnia Marketings projektchef Peter Källberg är glad över den första minimässans stora deltagarmängd.
- Vi lockade hit sådana människor som behöver få mera information om både Österbottens och Västerbottens resemöjligheter. Tanken var att nya idéer skulle födas hos besökarna, och jag vågar påstå att vi lyckades nå det målet galant, säger han.

Det ettåriga projektets syfte är att öka vetskapen om Österbottens och Västerbottens turism. Detta görs bland annat genom olika mässor och evenemang, samt traditionell marknadsföring.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera

Maria Haglund till VASEK för att främja tillgången på arbetskraft och regionens dragningskraft

07.03.2024 | Nyheter
Magister i pedagogik Maria Haglund, 35, har börjat på VASEK den 4 mars 2024 som projektchef med uppgift att främja regionens attraktionskraft och tillgång på arbetskraft. Haglund valdes bland totalt 40 sökande till den arbetsuppgift som har en central roll för främjandet av regionens livskraft.
Läs mera

Den första rekryteringen är en nödvändig risk om målet är att växa

06.03.2024 | Nyheter
Den 5.3 höll VASEK, Vasa stad och Vasa Företagare ett tillfälle för företagare som funderar på om deras företag kunde vara en potentiell arbetsgivare. Servicedirektör Päivi Ilmonen från Profimentor påminde företagarna om att ensamföretagarens första kollega kan föra med sig positiva effekter som inte går att mäta i pengar:
Läs mera

De satsade när alla andra drog i bromsen

05.03.2024 | Nyheter
I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.
Läs mera

EnergyWeek i mars är kraftfullare än någonsin, nu under fyra dagar

04.03.2024 | Nyheter
Den 11–14.3 går energibranschens toppevenemang EnergyWeek av stapeln vid Vasa stadshus. Registreringen öppnades den 15.1 och anmälningarna visar på ett rekordintresse för årets evenemang. Vi kan återigen förvänta oss tusentals deltagare från tiotals olika länder och det finns gott om utställare på evenemangets alla mässdagar.
Läs mera