MS Joy captain 600px

Företagare Stig-Erik Herrgård skjutsar kryssningspassagerare i Kvarkens skärgård men också ända till Umeå.

Företagens utbildningsdagar behöver inte alltid ordnas i mötesrum, utan de kan hållas exempelvis ombord på lyxbåten M/S Joy. Båten tillhör företaget Qvarken Boat Charter, som ägs av Stig-Erik Herrgård.

De flesta av deras kunder är företag som organiserar utbildningstillfällen eller vill erbjuda upplevelser för sina kunder. Därtill finns det grupper som exempelvis firar sina födelsedagsfester eller möhippor och svensexor. Båten rymmer upp till 12 passagerare.

Kryssningssäsongen börjar i maj och slutar i oktober. De mest populära kryssningarna inriktar sig till Mickelsörarna, Rönnskär och Klobbskat.
– Mickelsörarna kan nås oavsett vädret, men det går inte att komma till exempel till Rönnskär om vinden är för hård, säger Herrgård.

Umeå är en av de mest populäraste kryssningsdestinationerna.
– Båtturen tar tre timmar och man kan köra båten ända fram till Umeå centrum, berättar Herrgård.

Motvikt till annat arbete

Cirka hälften av kunderna är utländska, som kommer från till exempel Indien, Tyskland, England och USA. Stenarna i Kvarken gör ett starkt intryck på många besökare, för ganska få har sett en så pass stenig skärgård.
– Skärgården är unik på grund av att den ändras i takt med landhöjningen. Under båtturen kan man njuta av ren luft och natur, berättar Herrgård.

Att vara ute med båten ligger nära Herrgårds hjärta, för han har rört sig till sjöss ända sedan han var liten. Qvarken Boat Charter har han grundat år 1997. Herrgård är även VD för företaget Rescue Team Finland, som producerar brandsäkerhetstjänster för företag.
– Att skjutsa besökare i skärgården är en bra motvikt till annat arbete, säger han.

Det finns även andra kryssningsföretagare i regionen, men det finns ändå inte allt för mycket konkurrens, eftersom företagen har olika målgrupper.

MS Joy 600px

M/S Joy rymmer 12 passagerare i gången.

Typexempel på ett företagsgruppsprojekt

Qvarken Boat Charter är ett av företagen, som deltar i företagsgruppsprojektet Archipelago Attractions. Syftet med projektet är att utveckla gemensamma produktpaket för att locka fler turister till Kvarkens skärgård. Produktpaket inkluderar till exempel program- och logitjänster. Tack vare projektet, har Qvarken Boat Charter fått nya webbsidor och ett online-system för bokning av kryssningar.

– Det är verkligen en bra sak, att vi har det här projektet, som har fått regionens turismföretag att samarbeta mera.

Förutom Qvarken Boat Charter är även Kvarken Nature & Fishing Tours, Kalle’s Inn och AWAY Tourism medverkande i projektet. Av finansieringen kommer 75 % från Österbottens NTM-central och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

– Det här är ett typexempel på ett företagsgruppsprojekt, eftersom de berörda företagen skapar en gemensam produkt för turister i regionen, säger utvecklingsexpert Petri Svanbäck från NTM-centralen.

Text: VASEK
Foton: Esa Siltaloppi Media

Läs mer om Tillväxt genom information & Archipelago Attractions.

lippu ja tunnuslause svenska 300pxELY LA03 Logo SV B3 RGB 200px 72dpimaaseutu2020-svenska-oranssi

‹ Gå till "Nyheter"