on the roxAWAY-Tourism för grupperna ut och pröva hur det känns att gå ner sig genom isen klädda i överlevnadsdräkter.

Entreprenören Kim Kurenmaa från AWAY-Tourism har flera års erfarenhet av att erbjuda upplevelse- och äventyrstjänster i Vasaregionen. För att genomföra en aktivitet behövs oftast inte mer än en grupp och lite hjälpmedel.

Omkring 80 procent av AWAY-Tourisms kunder är företag och resten består av skolklasser eller olika sällskap. Kurenmaas trumfkort är, förutom den högkvalitativa vägledningen även att han tar tjänsterna till kunden. Detta sparar tid, vilket är särskilt viktigt för företag. Program går att ordnas för grupper upp till 100 personer.

AWAY Tourisms tjänster består av bland annat paintball och segling. Även grupptävlingarna och On the Rox -tjänsten, som låter dig att pröva hur det känns att gå ner genom isen klädda i överlevnadsdräkter är populära.

En betydande del av kunderna som deltar i företagets aktiviteter är utländska. De uppskattar den rena naturen i Finland och eftersträvar snarare upplevelser än äventyr. Enbart att spendera tid i naturen kan till och med räcka för att få en upplevelse.

Kurenmaa blev företagare lite efterhand:

– Tidigare hade jag kappsegling som hobby. Vi förvärvade sponsorer för tävlingar och tog ofta ut dem för att segla. Senare grundade vi ett företag för att arrangera seglingsturer och verksamheten blev mer professionell för varje år. Efter studierna blev jag företagare på heltid, berättar Kurenmaa

Trevliga kunder och friluftslivet är enligt Kurenmaa det bästa med det här jobbet. För entreprenörskapets del är han förtjust i friheten, för då kan man bland annat påverka sina egna arbetstider.

Kim Kurenmaa away tourism 600pxFöretagare Kim Kurenmaa har årligen omkring 100-150 uppdrag och 1 000–2 000 kunder.

Bolaget utvecklas genom ett företagsgruppsprojekt

AWAY-Tourism har samarbetat med Kalle´s Inn redan i tjugo år. Kurenmaa kom gärna med i Archipelago Attractions -företagsgruppsprojektet när företagaren Freddi Skott från Kalle´s Inn föreslog det. Syftet med projektet är att skapa produktpaket för turister.

– Jag vill utveckla mitt företag vidare. En av de största fördelarna i projektet har varit att skriva ner de olika tjänsterna på en lista. När man skriver, måste man noga tänka på vad alla tjänsterna innebär. Det gynnar försäljningen och marknadsföringen. Därtill har jag fått nya webbsidor tack vare projektet, säger Kurenmaa.

Förutom AWAY-Tourism och Kalle´s Inn är även Kvarken Nature & Fishing Tours och Qvarken Boat Charter medverkande i projektet.

– Strävan att växa är gemensamt för dessa företag, även om tillväxtmålen är olika. De passar bra i företagsgruppsprojektet. Jag hoppas att också andra företag skulle vara entusiastiska över att delta i ett företagsgruppsprojekt, säger utvecklingsexpert Petri Svanbäck från NTM-centralen.

Projektets stödprocent är hög, eftersom 75 % av finansieringen kommer från Österbottens NTM-central och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

 

Text: VASEK
Bilder: Kim Kurenmaa och Esa Siltaloppi

 

Läs mera om projekten Tillväxt genom information - besöksnäringen i fokus och Archipelago Attractions.

Peter Kjallberg
Peter Källberg
Projektchef
+358 40 844 2058
Turism; Vasa

lippu ja tunnuslause svenska 300pxELYperuslogokaksikielinenMaaseutu2020 oranssi PIENI

 

‹ Gå till "Nyheter"