Umeå Kulturnatta är ett kulturevenemang som motsvarar Konstens Natt i Vasa. Den 24 maj firades Umeå Kulturnattas 10-års jubileum, och eftersom Umeå dessutom är kulturhuvudstad 2014 var programmet mångsidigare än tidigare. I år började programmet redan under dagen och fortsatte på kvällen och natten. Arrangörerna väntade cirka 50 000 besökare och troligen nåddes denna målsättning.

Representanter från Vasas hotell, Vasaregionens Turism Ab, Vasas affärscentrum och olika destinationer deltog också i Umeås Kulturnatta för att berätta om rese- och shoppingmöjligheterna i Vasaregionen.

Botnia Marketings projektchef Peter Källberg var med på Vasaregionens gemensamma avdelning.

– Massvis med människor deltog i Kulturnatta och väldigt många stannade till vid oss för att höra om vad Vasaregionen kan erbjuda. Speciellt barnfamiljer var intresserade av regionens nöjespark och vattenpark, samt andra aktiviteter. Också Vasaregionens historia och skärgård intresserade, berättar Källberg.

– Många hade besökt Vasa senast för 15 år sedan. Tack vare den nya båtförbindelsen planerade de nu en ny resa. Det var roligt att höra att många planerade resor i större grupper via olika researrangörer. Flera fotbollsintresserade familjer berättade också att de skulle komma hit i början av juli då vi har Wasa Football cup, gläds Källberg.

 

Mera bilder om evenemanget

Botnia Marketing -projektets sida

 

 

Närmare uppgifter:

Peter Källberg
040 8442058

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‹ Gå till "Nyheter"