Systematisk försäljning – så ökar du både kundantal och intäkter

11.10.2022

Vallonia 1 PIENEMPI rajatumpiFrån VASEK deltog företagsrådgivarna Olav Nylund, längst bak till vänster, samt Tuija Räihä-Pundars i föreläsningen med Sakarias Liimatainen, längst fram till vänster. Tillsammans med Kent Ekman driver han företaget Kensoft Consulting.

Alla företagare torde ha en sak gemensamt – de är beroende av sin försäljning och sina kunder för sin inkomst. Att satsa på sin försäljning är därmed av yttersta vikt. VASEK arrangerade i början av oktober en föreläsning på detta tema.

Som föreläsare fungerade Sakarias Liimatainen från Startias sakkunnigpartner Kensoft Consulting och föreläsningen riktade sig till alla intresserade företagare och även blivande sådana. Liimatainen inledde kvällen med att gå igenom systematiken i att skaffa leads, vikten av att följa upp dem och användningen av olika CRM-verktyg som hjälpmedel i detta arbete. Han kategoriserade leadsen – de potentiella kunderna eller köparna – som kalla, ljumma eller varma.

– Det är på de varma leadsen man ska lägga ner energi och tid, poängterade han.

Hur skaffar man då fler leads?

– Att nätverka och öka antalet kontakter är av största vikt. Det lönar sig att vara medlem i den lokala handelskammaren, att delta i mässor och event. Ett trick är att försöka väcka nyfikenhet, på ett smart sätt, tipsade Liimatainen.

Vallonia 8 pienempiFöreläsningen riktade sig till alla intresserade företagare och även blivande sådana och hölls på hotell Vallonia i Smedsby.

Det kontinuerliga arbetet med att skaffa leads och nya kunder kräver också uppföljning – något som blir betydligt enklare med någon form av CRM-verktyg – ett program för Customer Relationship Management.

– Jag föredrar att kalla det Conctact Relationship Management – i programmet kan man plocka in alla sina kontakter – även konkurrenter, partners, leverantörer också vidare, förtydligade Kent Ekman, som själv utvecklat Kensoft Consultings CRM-verktyg.

Personlig försäljning är att föredra framom traditionell marknadsföring enligt Liimatainen.

För att upprätta det förtroende som krävs för B2B-försäljning krävs ofta face to face-möten - ett telefonsamtal eller mejl räcker sällan.

– Det gäller då också att kunna sälja sig själv, och se till att man syns, fortsatte Liimatainen. Att synas på sociala medier är inte det samma som försäljning – det är skillnad på marknadsföring och försäljning, betonade han. För att lyckas med sin B2B-försäljning krävs mer än närvaro på sociala medier.

Under kvällen berördes även vikten av uppföljning och analys av säljinsatser samt hur man ska leda ett säljteam. Har man anställda försäljare måste man ändå själv vara delaktig i deras arbete och jobba nära dem. Regelbundna möten med genomgång av statistiken är ett måste.

Speciellt om man som finländsk företagare vill lyckas med försäljningen i Sverige, bör man vara medveten om skillnaderna i företagskultur, attityder och tankesätt.

–  Det finns enorma nyansskillnader i våra språk – även om det är samma språk. Ordet ”intressant” betyder helt olika saker i Sverige och i Finland, och ordvalet är av största vikt när man jobbar med Sverige, anser Liimatainen.

Att lära känna sina kunder är av största betydelse. Vilka kulturskillnader finns och vilka kommunikationskanaler vill respektive kund kommunicera med?

–  Fundera och överväg noggrant, avrundade han.

 

Text och foto: Anna Sand

 



‹ Gå till "Nyheter"

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera