KalastusPå årets Resemässa i januari hade i synnerhet skärgården en stor roll inom inhemsk turism. Kvarken presenterades förutom på Spotlight –projektets avdelning även på VisitVaasas och Världsarvet Kvarkens avdelningar. Kvarken väckte intresse speciellt bland internationella researrangörer, som projektchef Peter Källberg träffade i samband med workshoppen, vilken ordnades under mässan.

– Turisterna är intresserade av skärgården och dess natur och därtill av olika typer av aktiviteter med anknytning till naturen, såsom fiske. Allemansrätten väcker alltid mycket intresse, det är ju något som är unikt här i norden. Kanske finns där även potential, som fortfarande är outnyttjad, funderar Källberg.

Källberg hänvisar till ”Live like a local” -konceptet, som har blivit populärt runt om i världen. Där kan resenären i stället för den vanliga omgivningen få information om den lokala trakten och om invånarnas vardagliga aktiviteter.

– I en liten by i norra Sverige erbjuder en företagare möjligheter att komma fram med spark till ett vanligt litet hus på en kopp kaffe. Där berättar personen som är bosatt i huset fakta om byn, dess natur, människorna och deras vardag.

RetkeilyEnligt Källberg kunde även de enkla upplevelserna, som gäller naturens rika gåvor, utnyttjas mer kommersiellt. Utöver fisketurer även bär- och svampplockningsutflykter lockar turister som är intresserade av lugnet och stillheten i den nordiska naturen:

– Även små aktiviteter behövs för att uppväga de stora aktiviteterna, såsom husky- och skotersafari. De turister, som inte är vana vid att röra sig i naturen, uppskattar en säkert och sakkunnigt guidad, enkel liten utflykt till naturen, där de kan njuta av skogsbären och av sina matsäckar utan risk för att gå vilse.

I enlighet med de observationer som Källberg gjorde på resemässan anses rena, naturliga ingredienser och unika smaker numera vara en ännu mer integrerad del av turismupplevelsen. Man vill veta mer om omgivningen och dess typiska och traditionella mat- och hantverksprodukter. Berättande – storytelling - är också viktigt.

sienestys

Asiatiska turisterna är intresserade av möjligheten att besöka två länder under en resa. Därför bildar Kvarkens Världsarv tillsammans med Sveriges Höga Kusten och Umeåregionen en attraktiv helhet med endast fyra och en halv timmes båttur emellan.

Världsarvets område intresserar även de inhemska researrangörerna, och då behövs även aktiviteter för större grupper:

– De inhemska researrangörernas resor till Kvarken är mestadels bussresor och ofta riktat till pensionärer. Så detta bör beaktas vid tillhandahållandet av aktiviteter. Tillgängligheten och en lätt åtkomlighet är viktiga saker, påminner Källberg.

Av VASEK förvaltade Tillväxt genom information-projektets sista verksamhetsår har nu inletts, och under våren kommer det att ordnas flera infotillfällen. 15.2. stiftas bekantskap med de möjligheter som Tripadvisor har att erbjuda och senare under våren blir det infokväll om hur man skall förbereda sig inför den nya lagstiftningen om paketresor, som träder i kraft på sommaren.

– Antalet passagerare från Kina ökar, så det finns också planer på att ordna även en infokväll om hur regionens turistföretagare kan få synlighet på Kinas enorma marknad säger Källberg till slut.

 

Peter Kjallberg
Peter Källberg
Projektchef
+358 40 844 2058
Turism

lippu ja tunnuslause svenska 300pxELY LA03 Logo SV B3 RGB 200px 72dpi

 

P.S. Workshop 22.2 Digital marknadsföring för landsbygdsföretagare

 

‹ Gå till "Nyheter"