Sentra sätter företagets kommunikationsstrategi i skick

05.11.2018

Sentra 1 www
Elina Jacklin grundade kommunikationsföretaget Sentra i februari, och har sitt kontor i Storkyro. En dag i veckan ägnar hon åt att utveckla företaget och bygga på sitt nätverk.

Efter 15 år i arbetslivet har Elina Jacklin hunnit se kommunikationsbranschen från alla vinklar. Hon har planerat strategier och kampanjer, producerat innehåll och skött försäljning, budgeterat och koordinerat. Det var dags att ta steget ut – bli egen företagare och erbjuda den samlade kunskapen till alla de småföretag som är i behov av den.

Elina, i grunden utbildad tradenom och medianom, har under sin karriär både arbetat med och för många olika typer av företag. Att många mikro- och småföretag varken har kunskap eller tid att satsa på sin egen kommunikation och marknadsföring, var tydligt.

– Kommunikationen gentemot marknaden och kunderna prioriteras ofta långt ned på listan. För många är det inte aktuellt att anställa en egen person för ändamålet på heltid och det är där jag kommer in i bilden. Man måste inte göra allt själv som företagare. Sentra kan fungera som en extern marknadsföringschef, men ändå på ett internt vis, förklarar Elina.

Sentra 3 wwwElina byggde först upp sitt eget brand och sin grafiska identitet, innan hon började marknadsföra sig. – För att genomföra en kampanj måste man först ha allt material i skick, fastslår hon. Turkos och orange är företagets färger, som utstrålar energi.

Tanken på ett starta eget har funnits med henne länge – kanske redan ända sedan studietiden – och i vintras kände hon sig på alla vis redo att erbjuda sin hjälp och kompetens till andra. Sentra föddes i februari 2018, efter att Elina gått igenom affärsplan och budget med företagsrådgivare Antti Alasaari.

– Personalen på VASEK är bekant från tidigare, eftersom det en gång även var min arbetsplats, tillägger Elina.

– Elina är ett riktigt energiknippe. Hon är alert, flitig och en bra planerare. Hon besitter goda yrkeskunskaper i både kommunikation, försäljning och marknadsföring, och har snabbt börjat bygga upp ett nätverk kring sitt företag. Det är alltid lika smidigt att jobba med Elina och jag kan lätt rekommendera henne till företag som behöver professionell kunskap om kommunikation, konstaterar Antti.

Sentra 5 wwwElina tror på att göra saker och ting i rätt ordningsföljd, och den första tiden som företagare ägnade hon åt att skapa en tydlig identitet för Sentra.

– Jag valde färgerna turkos och orange för den grafiska designen, eftersom de uttrycker energi och därmed representerar mig. Jag har varit noggrann med att allt eget material ska vara i skick och se professionellt ut, innan jag tog itu med den egna marknadsföringen och försäljningen. Det gäller allt från visitkort till hemsidor, tillägger Elina.

Att utveckla företaget är fortfarande viktigt och en dag i veckan ägnar Elina åt att nätverka och arbeta med Sentra, medan de fyra andra arbetsdagarna ägnas åt kunderna.

– Att bygga upp ett nätverk är viktigt – i framtiden kommer jag själv inte att räcka till för all produktion, utan behöver samarbetspartners som har samma målsättning – att göra det möjligt även för småföretagen att få fördel av en bra kommunikation.

Den stora utmaningen ligger enligt Elina i att få småföretagen att inse vikten av en tydlig och välgenomtänkt kommunikation, istället för att som nu ofta pruta på den och nedprioritera den.

– Man kan få mycket för en liten summa om man bara har en välgenomtänkt strategi, poängterar hon. Mitt jobb innebär därför ofta också ett ge lite skolning i detta tänk åt företagen, och få dem att inse nyttan med kommunikationsarbetet, avslutar Elina.

Sentra 6 wwwSentra grundades för att erbjuda professionell kompetens inom marknadsföring och kommunikation till de företag som det ännu inte är aktuellt för att anställa en egen person för ändamålet. – Sentra kan fungera som en inhyrd marknadsföringschef helt enkelt, förklarar Elina Jacklin.

 

Text och bilder: Anna Sand/bySand



‹ Gå till "Nyheter"

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera