Planerad och genomtänkt marknadsföring

13.04.2016

IMG 2392 rajattu600pxVasaregionens Nyföretagarcentrum Startia ordnade ett frukostevenemang den 13.4 för sina kunder där de samtidigt fick möjligheten att lyssna på Startias expertmedlemmar om försäljning och marknadsföring.

Hannu Rinta och Päivi Ikävalko-Kivihaka presenterade Vasa vuxenutbildningscenter. Vid VAKK kan du till exempel avlägga yrkesexamen för företagare där kompetensen erkänns genom att avlägga en fristående examen. Det kan vara frågan om ett utvecklingsprojekt i det egna företaget, till exempel en marknadsföringskampanj. Erfarna företagare samt experter på läroanstalten tar emot den fristående examen.

Om man inte vill förbinda sig för ett år till att avlägga yrkesexamen kan man enligt Ikävalko-Kivihaka även avlägga endast delar av utbildningsprogrammet:

– Nu på våren går en några dagar lång utbildning i försäljning och marknadsföring som genomförs i samarbete med läroavtalsbyrån. I den ingår också en examensdel som utvärderas på hösten. Det finns även planer på en utbildning i e-handel där man till exempel lär sig hur man startar en nätbutik. Vi får mer information om detta mot hösten, säger Ikävalko-Kivihaka.

IMG 2395 rajattu600pxAnthony Hannus på Hannusmedia berättade om en marknadsföringsmodell som lämpar sig för nätbaserad marknadsföring, värdestegen.

– Det är alltid bra om man först kan erbjuda kunden en gratis produkt eller tjänst, t.ex. material som kan laddas ner från nätet. På så sätt kan kunden ta del av företagarens kompetens och kunden blir övertygad att det lönar sig att köpa tjänster av företaget. Man ska alltid be om kundens uppgifter i samband med gratisprodukten eller tjänsten. Då kan man först marknadsföra tjänsten med betydande rabatt. Efter det första köptillfället är det lättare hänt att kunden köper ytterligare något. Därefter erbjuder man kunden en tilläggstjänst eller produkt som är aningen mer värdefull, förklarar Hannus om värdestegsmodellen.

Enligt Hannus krävs det i medeltal sju kontakttillfällen innan kunden är redo för ett köpbeslut. Därför ser man inte alltid effekten av marknadsföringsåtgärderna genast utan resultatet dröjer. Man ska vara rädd om kunduppgifterna så att man kan närma sig kunderna även senare då en affär som legat på lut kan bli verklighet.

– Det är viktigt med planering inom marknadsföring och speciellt inom social media. Det visuella är viktigt och man ska noggrant fundera över vad man vill säga med sina bilder och historier. I social media lönar det sig inte heller att endast fokusera på hur många gillare en sida har utan det är de gillare som även förbinder sig till företaget och kommenterar, delar eller gillar företagets innehåll som är värdefulla.

Hannus påminde även om att valet av some-kanaler är viktigt:

– Man ska veta var den egna kundgruppen håller till och genom vilka some-kanaler man bäst når dem.
Efter den första kontakten träffar Hannus gärna kunderna ansikte mot ansikte för att kartlägga kundens behov och hur man kan hjälpa kunden. Hannus erbjudande till Startias kunder om en avgiftsfri första konsultation intresserade lyssnarna på frukostseminariet.

Startias expertmedlemmar

Läs mer om Hannusmedia

 

 

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name]

 



‹ Gå till "Nyheter"

Vi söker: Företagsrådgivare

28.01.2020 | Nyheter
Du kommer att arbeta med företagsrådgivning och näringslivsutveckling inom VASEKs verksamhetsområde. Närmare ansvarsområden besluts inom företagsrådgivningsteamet på basen av den valda personens kärnkompetens.
Läs mera

Vi söker: Projektchef/Logistikexpert

28.01.2020 | Nyheter
Du kommer att jobba inom MoveIT-projektet. Utöver detta jobbar du med regionens logistikutveckling, tillsammans med samarbetspartners och företag.
Läs mera

Förbered dig på allt, fixa dina dokument i skick

27.01.2020 | Nyheter
Överraskande sjukdomsattack, skilsmässa, reklamationstvist med en kund, meningsskiljaktigheter inom bolaget. Jobbiga situationer, och dem kan man ju inte alltid helt undvika. Men man kan och det lönar sig att förbereda sig för dem på bästa möjliga sätt. Med hjälp av en expert.
Läs mera

Elisa Havusela ny ägare till Disponentservice Hissa Ab

24.01.2020 | Nyheter
Vid årsskiftet gjordes ett länge planerat och väl förberett ägarbyte vid vasaföretaget Disponentservice Hissa Ab, som grundades 1983. Ägaren Juha Hissa, som drivit företaget i 20 år, överlät då ägandet till Elisa Havusela, och fortsätter själv som deltidsanställd.
Läs mera

Inspiring visitors at Carbon Neutral Vaasa 202X meeting

21.01.2020 | Nyheter
Arafat Molik, an IT engineering student at Vaasa University of Applied Sciences (VAMK), has an idea: let us make electric cars more affordable and at the same time reduce the amount of petrol cars. This is not the first time he comes up with a solution related to energy efficiency and the environment: Arafat was part of one of the...
Läs mera

Riima Oy sköter marknadsföringskommunikationen med företagaranda

16.01.2020 | Nyheter
Riima Oy, som grundats 2016, är en fullservicebyrå inom marknadsföring. Företaget kan erbjuda allt som ett företag eller en organisation behöver när det gäller marknadsföringskommunikation: tryckt material, digitalt marknadsföringsmaterial och webbsidor samt varumärkes- och strategiplanering. Riima anslöt sig till Vasaregionens Nyföretagscentrum Startias nätverk av sakkunnigorganisationer i slutet av år 2019 och erbjuder marknadsföringstjänster i paket avsedda för nystartade företag.
Läs mera

VASEK börjar använda Vasaregionens evenemangskalender

15.01.2020 | Nyheter
VASEK har redan under flera år haft på hemsidan en evenemangskalender dit man samlat utöver VASEKs egna evenemang även seminarier, kurser och skolningar, infotillfällen, mässor och andra tillställningar som ordnas i regionen och intresserar företagare, näringslivet och organisationer. Nu har dock den egna kalendern blivit överflödig, eftersom den förnyade, mer funktionella och mer omfattande evenemangskalendern i Vasaregionens webbtjänst erbjuder en...
Läs mera

Apua liiketoiminnan kehittämiseen: Haku Pohjanmaan Kasvupolulle on alkanut

15.01.2020 | Nyheter
Pohjanmaan Kasvupolulle voivat hakea kaikki Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yritykset, joilla on kova tahto kehittää liiketoimintaa ja kasvaa. Kasvupolulla yritykset saavat maksutonta sparrausta, joka auttaa mukaan valittuja yrityksiä kehittämään ja kasvattamaan liiketoimintaansa.
Läs mera