IMG 2392 rajattu600pxVasaregionens Nyföretagarcentrum Startia ordnade ett frukostevenemang den 13.4 för sina kunder där de samtidigt fick möjligheten att lyssna på Startias expertmedlemmar om försäljning och marknadsföring.

Hannu Rinta och Päivi Ikävalko-Kivihaka presenterade Vasa vuxenutbildningscenter. Vid VAKK kan du till exempel avlägga yrkesexamen för företagare där kompetensen erkänns genom att avlägga en fristående examen. Det kan vara frågan om ett utvecklingsprojekt i det egna företaget, till exempel en marknadsföringskampanj. Erfarna företagare samt experter på läroanstalten tar emot den fristående examen.

Om man inte vill förbinda sig för ett år till att avlägga yrkesexamen kan man enligt Ikävalko-Kivihaka även avlägga endast delar av utbildningsprogrammet:

– Nu på våren går en några dagar lång utbildning i försäljning och marknadsföring som genomförs i samarbete med läroavtalsbyrån. I den ingår också en examensdel som utvärderas på hösten. Det finns även planer på en utbildning i e-handel där man till exempel lär sig hur man startar en nätbutik. Vi får mer information om detta mot hösten, säger Ikävalko-Kivihaka.

IMG 2395 rajattu600pxAnthony Hannus på Hannusmedia berättade om en marknadsföringsmodell som lämpar sig för nätbaserad marknadsföring, värdestegen.

– Det är alltid bra om man först kan erbjuda kunden en gratis produkt eller tjänst, t.ex. material som kan laddas ner från nätet. På så sätt kan kunden ta del av företagarens kompetens och kunden blir övertygad att det lönar sig att köpa tjänster av företaget. Man ska alltid be om kundens uppgifter i samband med gratisprodukten eller tjänsten. Då kan man först marknadsföra tjänsten med betydande rabatt. Efter det första köptillfället är det lättare hänt att kunden köper ytterligare något. Därefter erbjuder man kunden en tilläggstjänst eller produkt som är aningen mer värdefull, förklarar Hannus om värdestegsmodellen.

Enligt Hannus krävs det i medeltal sju kontakttillfällen innan kunden är redo för ett köpbeslut. Därför ser man inte alltid effekten av marknadsföringsåtgärderna genast utan resultatet dröjer. Man ska vara rädd om kunduppgifterna så att man kan närma sig kunderna även senare då en affär som legat på lut kan bli verklighet.

– Det är viktigt med planering inom marknadsföring och speciellt inom social media. Det visuella är viktigt och man ska noggrant fundera över vad man vill säga med sina bilder och historier. I social media lönar det sig inte heller att endast fokusera på hur många gillare en sida har utan det är de gillare som även förbinder sig till företaget och kommenterar, delar eller gillar företagets innehåll som är värdefulla.

Hannus påminde även om att valet av some-kanaler är viktigt:

– Man ska veta var den egna kundgruppen håller till och genom vilka some-kanaler man bäst når dem.
Efter den första kontakten träffar Hannus gärna kunderna ansikte mot ansikte för att kartlägga kundens behov och hur man kan hjälpa kunden. Hannus erbjudande till Startias kunder om en avgiftsfri första konsultation intresserade lyssnarna på frukostseminariet.

Startias expertmedlemmar

Läs mer om Hannusmedia

 

 

Tommi Virkama
Tommi Virkama
Startias direktör
+358 400 919 361
Nya företagare

 

‹ Gå till "Nyheter"