När man utformar resepaket måste man titta på både långt och nära håll

01.03.2022

20220218 201327 paakuva kopioSoila och Simo Palviainen

Den 18-19 februari hölls en tvådagars workshop Matkailupakettien tuotteistaminen ja hinnoittelu för turistaktörer på Ruutin kartano i Laihela. I evenemanget som anordnades av Kyrolandets turismprojekt analyserade man deltagarnas befintliga reseprodukter och gick genom grunderna för produktifiering och lönsam prissättning. Idéer utvecklades med hjälp av workshopens ledare, turist- och landsbygdsutvecklingsspecialister Soila och Simo Palviainen vid Aurana Ab, men också bland deltagarna. Samtidigt skapades en plattform för fortsatt samarbete och verksamhet mellan företag i hela regionen för att öka Kyrolandets attraktion som resmål.

Tecken på återhämtning inom turistnäringen och framtidstron motiverar företagare som deltog i workshopen. Det uppstod ett behov av att utveckla mer konkreta produkter som skulle locka att besöka och stanna en längre tid. Experterna uppmanade bland annat att följa trender genom Visit Finlands sidor.

– Jag tror själv att välfärdsturismen kommer att öka eftersom coronaviruset har gjort människor oroliga, funderade Soila Palviainen.

Målgruppstänkande är viktigt för att uppnå vinst

Soila Palviainen uppmanade att noga tänka på fokusgruppen och välja den mest lönsamma delen av kundbasen.

– Alla bör inte erbjudas allt för då kommer ingen att få något, sade Palviainen. Dessutom är en av turismens skötesynder att sälja möjligheter men inte berätta vad dessa möjligheter kostar och vad de faktiskt innehåller. Företagaren måste motivera vilket behov produkten eller tjänsten svarar på. Vad ett företag säljer kan nämligen vara helt annat än vad kunden vill betala för.

Det påpekades också i workshoppen att om det finns många liknande produkter eller tjänster på marknaden kan priset inte vara det enda konkurrensmedlet. Företaget bör hitta en unik differentierande faktor (USP, unique selling point) jämfört med konkurrenterna. Det är också bra att jämföra priset på egna produkter med priset på konkurrenternas jämförbara produkter (benchmarking). Vid prissättning måste företagaren dessutom komma ihåg sitt eget arbetsbidrag (design, utförande) och, naturligtvis, även försäljningsbidrag. Målet är ju trots allt att uppnå vinst. Den potentiella provisionsavgiften måste också beaktas. Om produkten säljs via en researrangör, tar de ut en provisionsavgift av försäljningspriset. Företagare kan behålla provisionsdelen om de säljer direkt till kunden.

Simo Palviainen jämför framgången med prissättning med bilkörning:

– Om du kör utan att känna till destinationen hamnar du på en slumpmässig plats. Han konstaterar att de ekonomiska målsättningarna måste också ha ett syfte, annars kan de inte uppnås.

20220218 180802 vahan suurempi kuin nelioPlanering är viktig

Anta inte för mycket och kom ihåg noggrann planering före genomförandet

Enligt Soila Palviainen är en annan skötesynd av turism att vi tror folk vet vad som erbjuds.

Entreprenörer måste berätta för kunderna vad allt man kan göra i regionen. Fast man som lokalinvånare kanske tycker att avståndet till nästa besöksmål är långt, så behöver inte besökaren uppfatta det så.. Samarbeta och berätta åt folk vilka destinationer som finns i närheten inom en timmes resa. Särskilt utländska resenärer ber om rekommendationer om andra destinationer och, efter att ha fått god service, återvänder eller talar om sina positiva erfarenheter.

Paret Palviainen påminde också turistaktörerna om vikten av planering.

– Testa innan du gör investeringar. Planering kommer bara att kosta dig ditt arbete, men investeringarna kommer att kosta. Tänk på att produktifiering handlar om att ta bort köphinder. Reservera tid, arbete och ansträngning för marknadsföring när du producerar tjänster. Tiden på produktifiering är bortkastad om du inte kommer ihåg att investera i marknadsföring efter det.

Läs mer om projektet
 



‹ Gå till "Nyheter"

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera