Kvarkentrafikens jubileumsseminarium kulminerade med en presentation av planerna för färjan

21.09.2018

 IMG 6011
Mathias Lindström och Riitta Björkenheim

Kvarkentrafikens 70-årsjubileum och rederiet NLC Ferrys – mera känt som Wasaline - femårsjubileum firades med ett seminarium på M/S Wasa Express den 13 september 2018. Temat för jubileumsseminariet var Kvarkenförbindelsens historia, nutid och framtidsutsikter.

Wasalines verkställande direktör Peter Ståhlberg berättade under sitt välkomsttal på morgonen att fartygets bildäck var fullt, liksom även tidigare i veckan. Den fraktvolym som M/S Wasa Express transporterar har ökat kontinuerligt, med en utveckling som pågått sedan slutet av 40-talet, då Korsholm III, Finlands första bilfärja, trafikerade Kvarken.

Ett återkommande tema för dagens framföranden var samverkan och att arbeta tillsammans. Moderatorn för dagen, VASEKs logistikexpert Riitta Björkenheim, konstaterade att samarbete betyder konkreta åtgärder, där vi beaktar varandras likheter och olikheter.

Hans Frantz, ordförande i styrelsen för Vasa sjukvårdsdistrikt, utredde former för samarbete över nationsgränserna inom specialiserad sjukvård. Han berättade att ett intentionsavtal om transport av patienter över Kvarken för vård på Umeå universitetssjukhus redan tidigare har ingåtts, men att det har varit svårt att omsätta det i praktiken:

– En ny avtalstext om samarbetet har emellertid utarbetats, och i oktober behandlas den i sjukvårdsdistriktet. En övning med att skicka potentiella patienter till Umeå har genomförts, och resultaten var mycket positiva.

Professor Lars Westin, från enheten Cerum vid Umeå universitet, beklagade att det finns ett flertal olika nationella modeller för transportarrangemang, vilket försvårar diskussionerna om utvecklingen av gränsöverskridande infrastruktur. Westin presenterade modeller enligt vilka de ekonomiska effekterna av logistik bedöms:

– Vid investerar i gränsöverskridande infra måste vi ta beslut om vem som betalar mest och vilka nyttor investeringen ger, i fråga om såväl rese- som transportkostnader samt effekter på miljön och trafiksäkerheten.

Westin efterlyste nordiska transportkoncept för nationell behandling av gränsöverskridande investeringar. Scenarier som hade tagits fram av forskare vid Cerum och Vasa universitet inom ramen för projektet BA3NET väckte diskussion. Enlig scenarierna borde invånarsiffrorna stiga avsevärt på bägge sidor av Kvarken för att regionerna skulle beaktas på top 5-listorna för transportkluster.

Untitled 2Joakim Strand och Hans Lindberg

Seminariets eftermiddagsprogram inleddes av Hans Lindberg, ordförande i kommunstyrelsen i Umeå och Joakim Strand, riksdagsman och ordförande i stadsfullmäktige i Vasa. Lindberg gladde sig åt storinvesteringarna i våra regioner, som till exempel byggandet av Wärtsiläs innovation center i Vasklot och Komatsus nya fabrik i Umeå.

Ståhlberg gav en överblick av Kvarkentrafikens historia och funderade samtidigt även på nutiden och framtiden:

– År 2013 inledde Wasaline sin verksamhet med färjan M/S Wasa Express. Fartyget är fantastiskt, men det är snart 40 år gammalt. De operativa kostnaderna är höga, eftersom bränslekostnaderna är avsevärda. I somras hade färjan sin miljonte resenär, och över 225 000 fordon har transporterats, vilket på årsnivå är mera än Viking Line transporterar med två fartyg från Helsingfors till Stockholm, berättade Ståhlberg, och fortsatte:

– I vår kommer vi att utöka de dagliga turerna och stöder på så vis våra regioners turismnäringar, i synnerhet hotell och turistmål. Det vi är bra på, det gör vi bäst, konstaterade Ståhlberg och passade också på att tacka sin personal och besättning på Wasaline.

I sin kommentar mindes före detta landskapsdirektören Olav Jern slutet av 90-talet, då tax free-försäljningen på Kvarken slutade:

– Först var det ingen som insåg vilken betydelse det hade för trafiken. Senare fick man ändå Finlands och Sveriges stater att stödja färjetrafiken, så att den inte helt dog ut, även om det var svåra år.

Efter juli 1999 minskade antalet passagerare över Kvarken med 93 % och frakttrafiken med 27 %.

Kvarkenrådets ordförande Lennart Holmlund tackade också Rabbe Grönlund, som grundade RG-Line:

– Utan hans insats för Kvarkentrafiken och utan RG-Lines era i färjetrafikens historia skulle vi inte stå här idag och prata om samarbete.

IMG 6072Anna Måtts-Fransén

VASEKs logistikexpert Anna Måtts-Fransén lyfte fram att Kvarkenområdet med hjälp av nuvarande transportkorridorer har bättre kopplingar till övriga värden. Måtts-Fransén påminde om att vi inte kan fokusera för mycket på enbart vårt eget område, utan vi måste se problemen även hos övriga transportkorridorer som betjänar Kvarken som våra egna problem.

– Bättre förbindelser hjälper till att göra vår region både rikare och friskare, påminde Måtts-Fransén.

Kvarkenrådets direktör Mathias Lindström berättade om det historiska beslutet som togs i maj, enligt vilket Kvarkenrådet ansöker om EGTS-status (Europeisk gruppering för territoriellt samarbete, på engelska EGTC). Det att statusen ändras från förening till EGTS stärker Kvarkenrådets gränsöverskridande ansvar och ger starkare muskler att driva regionalt viktiga frågor i EU.

IMG 6141Tomas Häyry

Umeå Kommunföretags verkställande direktör Mikael Öhlund och Vasas stadsdirektör Tomas Häyry som belyste förbindelsen och samarbetet över Kvarken var båda nöjda med trafikens utveckling och ser fram emot att den nya färjan ska bli färdig.

– NLC Ferry är ett lönsamt bolag, så det finns ingen orsak att vara bekymrad inför den kommande investeringen, konstaterade Öhlund.

– Rederibolaget har bidragit med avsevärda regionala effekter i synnerhet inom turismen, och tack vare en fungerande infrastruktur har också stora investeringar fåtts till området, av vilka de senaste är Wärtsilä och Komatsu. Den här färjeinfran knyter ihop området, och som större område har det mera kraft även i Bryssel, påpekade Häyry.

Kvarken Ferry Family Cafe 110718 4KSeminariedagen kulminerade med en presentation av finansieringsmodeller och tekniska detaljer för den nya färjan. BoCS Consulting AB:s projektkoordinator Christer Schoug presenterade planerna för färjan, i vilka man har strävat efter effektiv rumsanvändning med trivsamma och harmoniska utrymmen som utstrålar nordisk design.

Fyra varv har lämnat in sina preliminära offerter för byggande av färjan och senast vid utgången av oktober väntas de slutliga offerterna. Beslutet om vilket varv som ska bygga färjan tas i december.

Mera bilder om evenemanget

 

Text: VASEK
Översättning och bilder: Kvarkenrådet

 Intrerreg BA SV RGB

 

Seminariet arrangerades av projektet Midway Alignment Botnia Atlantica II (MABA II), finansierat av Interreg/Botnia-Atlantica, och Kvarkenrådet tillsammans med Vasa stad, Umeå kommun och Wasaline. 
VASEK är ett projektpartner i MABA II.

 

[contact_member,name=Riitta Björkenheim,id=11,details=Name]

[contact_member,name=Anna Måtts-Fransén,id=16,details=Name]



‹ Gå till "Nyheter"

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera