Kunden skall inte betala för luft – Creamarketing vill förstå kundens unika särdrag

16.05.2022

IMG 2567Karl-Johan Smeds till vänster och Tina Storsjö till höger

Yrkesstolthet, kompetens, noggrannhet och kundbetjäning. Bland annat dessa termer framkommer när VD Karl-Johan Smeds och projektledare Tina Storsjö beskriver Creamarketing Ab som leverantör av webbaserade marknadsföringslösningar.

I inledningsfasen var Creamarketing i huvudsak fokuserad på webbsidor, men så småningom utvidgade sig verksamheten till nätbutiker, bokningsprogram och olika skräddarsydda lösningar för kommunikation så som intranät och extranät samt info-TV-lösningar.

Av dessa har exempelvis e-handelns betydelse vuxit anmärkningsvärt under de senaste fem åren. Creamarketing har även satsat mycket på sitt kursbokningsprogram som de flesta österbottniska medborgar- och arbetarinstitut använder. Bland annat har man gjort en stor uppgradering av programmet för att förbättra kvalitén ytterligare. 

IMG 2581Creamarketing strävar till att ligga i framkanten av nyaste produktutveckling

En bransch i snabb utveckling ställer krav

Enligt Smeds utvecklas produktionen snabbt i och med att nya mera komplexa lösningar uppkommer ständigt.

­­­­­– Det här sätter press på utvecklarna i att adaptera ny teknologi och att verkligen göra det på rätt sätt. Följden har blivit att det ställs allt mera krav på leverantören i byggandet av hemsidor och nätbutiker, vilket samtidigt innebär att det blir allt viktigare för kunden att verkligen välja en tillräckligt kompetent partner, menar Smeds.

Särskilt under pandemitiden har behovet av nätbutiker betonats ytterligare då många företag varit tvungen att anpassa sin affärsmodell och överföra fokus allt mera till den digitala världen. Mycket tyder på att denna snabbt växande trend fortsätter.

Viktigt att ta en diskussion på förhand

Hur skall man då som ett mindre företag gå tillväga när man bygger en hemsida eller en nätbutik? Enligt Smeds är det essentiellt att kartlägga först vad man vill uppnå med sitt företag och vilken ambitionsnivå man har. Först då kan man avgöra vilken typ av lösning som lämpar sig bäst.

– Vi rekommenderar varmt att ta en diskussion med oss innan man skaffar en webbsida eller nätbutik. Det är viktigt att noggrant gå igenom och analysera behov och olika möjligheter, säger Smeds.

IMG 2588Besöksadressen för Creamarketing är Bangatan 7

Enligt Smeds är det viktigt att leverantören verkligen förstår kundens produkter och tjänster med alla dess unika särdrag för att på bästa möjliga vis kunna bedöma vilken typ av digital marknadsföringslösning som fungerar bäst för just den kunden. För att möjliggöra detta kan Creamarketing också besöka kundens företag fysiskt för att lära sig om affärsverksamheten.

Enligt Storsjö handlar det mycket också om rättvisa.

– Vi vill ge rättvisa offerter som är så pass anpassade enligt kundens behov att det verkligen är vad kunden behöver. Kunden skall inte betala för luft i vårt företag.

Bra kundbetjäning är något som man prioriterar starkt på Creamarketing.

– Ingen kund som kommer till oss är för liten eller för stor, utan alla som kommer till oss bemöts som människor och vi betjänar dem som vi själv skulle vilja bli betjänade, fastslår Storsjö.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera

Maria Haglund till VASEK för att främja tillgången på arbetskraft och regionens dragningskraft

07.03.2024 | Nyheter
Magister i pedagogik Maria Haglund, 35, har börjat på VASEK den 4 mars 2024 som projektchef med uppgift att främja regionens attraktionskraft och tillgång på arbetskraft. Haglund valdes bland totalt 40 sökande till den arbetsuppgift som har en central roll för främjandet av regionens livskraft.
Läs mera

Den första rekryteringen är en nödvändig risk om målet är att växa

06.03.2024 | Nyheter
Den 5.3 höll VASEK, Vasa stad och Vasa Företagare ett tillfälle för företagare som funderar på om deras företag kunde vara en potentiell arbetsgivare. Servicedirektör Päivi Ilmonen från Profimentor påminde företagarna om att ensamföretagarens första kollega kan föra med sig positiva effekter som inte går att mäta i pengar:
Läs mera

De satsade när alla andra drog i bromsen

05.03.2024 | Nyheter
I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.
Läs mera

EnergyWeek i mars är kraftfullare än någonsin, nu under fyra dagar

04.03.2024 | Nyheter
Den 11–14.3 går energibranschens toppevenemang EnergyWeek av stapeln vid Vasa stadshus. Registreringen öppnades den 15.1 och anmälningarna visar på ett rekordintresse för årets evenemang. Vi kan återigen förvänta oss tusentals deltagare från tiotals olika länder och det finns gott om utställare på evenemangets alla mässdagar.
Läs mera