Infratunnel höjer boendetrivseln och ökar underhållssäkerheten

20.11.2017

tunneli3 600pxMontering och underhåll av alla rör och kablar går snabbt och enkelt inne i infratunneln. Infratunneln har betongkamrar med jämna mellanrum för förgreningar och anslutningar.

Uponor Infra Ab har tillsammans med svenska Tekniska verken i Linköping AB utvecklat en underjordisk infrastruktur i form av en tunnel i vilken alla rör och kablar för ett bostadsområde installeras. Infratunneln är patenterad i Norden och patentansökan pågår även på annat håll i Europa.

Den första referensen för infratunneln är i bruk i Vallastaden i Linköping, Sverige. Där löper ett bostadsområdes alla el- och datakablar samt vatten-, avlopps-, avfalls- och fjärrvärmerör inne i ett underjordiskt Weholite-rör som är 1,8 kilometer långt och har en innerdiameter på 2,2 meter. Infratunneln byggdes för två år sedan och redan nu har man gjort ändringsarbeten på den befintliga kommunaltekniken utan att man behövt gräva upp gatorna för den skull.

tunneli2 600px– Den mest påtagliga förbättringen i och med infratunneln, jämfört med det gamla sättet, är att det nu är mycket lättare att ändra och reparera kablar och rör utan grävande. Det går även snabbt att lokalisera och åtgärda fel inne i infratunneln, berättar Christian Vestman ansvarig för Uponor Infras projektservice.

– Inne i infratunneln är kablarna och rören skyddade såväl från markens fukt som eventuellt slitage och eventuella skador som orsakas av vibrationer, vilket ökar deras livslängd.

Svenska städer intresserade

Infratunneln lämpar sig särskilt väl för mycket tättbebyggda områden och för sådana platser där markförhållandena är utmanande. Exempelvis en hög grundvattennivå orsakar erosion kring nedgrävda rör och kablar, vilket framför allt påverkar deras skarvar. På tättbebyggda områden påverkas trafiken och den allmänna boendetrivseln när rör och kablar måste grävas fram för reparation och installation.

Inspirerade av exemplet i Vallastaden har många svenska städer visat intresse för den nya infratunneln. För närvarande överväger 12 svenska städer att bygga en infratunnel och planerna har framskridit till budgetering och åtminstone på en plats inleds byggnadsarbetet nästa år. Också några städer i södra Finland är intresserade av att installera infratunnel.

– Jämfört med att gräva ner kablar och rör på traditionellt sätt är begynnelseinvesteringen större för bygge av en infratunnel, vilket också är det största hindret för att den snabbt ska bli populärare. Å andra sidan håller en infratunnel t.o.m. i 100 år och ägaren till tunneln kan ta ut avgifter av bolag som opererar inne i tunneln, vilket gör att investeringskostnaderna inte kan jämföras direkt sinsemellan, konstaterar Vestman.

Får vi en referens till Vasa?

tunneli1 600pxDesign och installation av infratunneln sker på Uponor Infras enhet i Vasa och komponenter beställs från Uponors närmaste produktionsenhet, berättar Christian Vestman.

Enligt Vestman skulle det vara utmärkt om Vasa som första stad i Finland skulle bygga en infratunnel t.ex. i det nya bostadsområdet Travdalen. Bostadsområdet som specialiserar sig på nya energilösningar skulle då även vara föregångare inom kommunaltekniken. Och design och installation av infratunneln representerar vasakunnande i lika hög grad som många energilösningar gör!

– Möjligheten att bygga en infratunnel i Travdalen har diskuterats länge redan, men ett slutgiltigt beslut beror på många saker. Vi skulle önska att området fick t.ex. ett fjärrvärmenät baserat på ett lokalt lågtemperaturssystem samt energilagring i berggrunden, säger Pertti Onkalo tomtchef på Vasa stads fastighetssektor.

Travdalen är planerad för en ganska tät bebyggelse och tanken är att området ska få lösningar som baserar sig på kunnandet även hos andra företag i regionen. Detta talar även för att en infratunnel skulle förverkligas. Det slutliga beslutet påverkas även av vilken byggbudget området får.

– Uponor deltar i projektet Cleantech Kvarken där vi försöker få fram lokala innovationer som kunde användas till exempel vid byggandet av infrastruktur i städer både hos oss och annanstans. Infratunneln är ett bra exempel på en sådan innovation. Det skulle vara fint om den skulle kunna utnyttjas även här där produkten kommit till, konstaterar Mauritz Knuts projektchef på VASEK.

 

 

[contact_member,name=Mauritz Knuts,id=22,details=Name]

Cleantech Kvarken är ett projekt som genomförs i Västerbotten, Örnsköldsvik och i Vasaregionen. Syftet är att åstadkomma gränsöverskridande företagssamarbete samt export av produkter och tjänster inom energi- och miljöbranschen. Projektet får finansiering från programmet Botnia-Atlantica Interreg.

Intrerreg BA SV RGB


Text: Johanna Haveri
Översättning: Rainer Ahlvik
Bilder: Uponor, Johanna Haveri, Mauritz Knuts



‹ Gå till "Nyheter"

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera