Peter Kallberg VASEK och Kenth Nedergard Kvarkens varldsarv 1400px

Peter Källberg och Kenth Nedergård på Archipelago Attractions, Visit Vasas och Kvarken världsarvs sammonter.

Ett mjukt sorl av röster och en intresserad, nyfiken stämning fyllde Helsingfors Mässcentrum fredagen 18.1, då resemässan Matka 2019 öppnade dörrarna för allmänheten. Genom Mässcentrumets portar vällde det in folk för att hämta ny reseinspiration och -destinationer eller helt enkelt bara för att njuta av resestämningen.

Vasaregionen visade upp sig på mässan i en sammonter för företagsgruppsprojektet Archipelago Attractions, Visit Vasa och Kvarkens världsarv. En film på en massiv videoskärm lockade besökare till montern. Ändå trodde inte alla monterbesökare att glashusen vid Kalle’s Inn verkligen finns, vilket ledde till intressanta diskussioner med folk som stannade för att se på filmen med fina skärgårdsvyer.

Tidigare i veckan ordnades Matka 2019 för branschfolk. Peter Källberg, som på VASEK arbetar med utveckling av turismbranschen, sammanfattade branschevenemanget från Vasaregionens synvinkel:

– Vi hade mycket bra möten med researrangörer och branschfolk, och regionen fick bra respons. Speed dating på onsdag var glädjande effektiv i och med att Archipelago Attractions och Visit Vasa fick många nya researrangörskontakter från olika hörn av världen. Det vi fick höra var att Helsingfors och Lappland har de redan sett, nu vill de ha nya områden. Det vill säga att nu är det vår tid att göra genombrott!

– På torsdag fördes diskussioner om utvecklingen av flygtrafiken tillsammans med Vasa flygplatschef Petri Lammi och de ledde till nya intressanta kontakter och det pratades även om eventuella nya destinationer från Vasa.

Mässbesökarna kunde upptäcka Vasaregionen också som en del av Kvarken Destinations stora och synliga sammonter, som var en gemensam satsning av finska och svenska destinationsbolag för att öka synligheten för resepärlorna på båda sidor av Kvarken. Jaana Vihervuori, försäljningschef för Hotelli Kivitippu i Lappajärvi, var en av experterna på plats för att berätta intresserade om vad det finns att se och uppleva på området som sträcker sig över två länder.

Jaana Vihervuori 1400px

Försäljningschef Jaana Vihervuori på Hotelli Kivitippu uppmanar turismföretag att delta i projekt.

– Det är jätteintressant att vara med här eftersom man har ett annat perspektiv när man utställer på en mässa tillsammans. Jag tycker att bilderna i montern är väldigt lyckade.

Vihervuori är ett resebranschproffs och har mångsidig erfarenhet från branschen. Hon säger att hon ändå är relativt ny i turismbranschen i Södra Österbotten och anser därför att nätverkande är viktigt.

– Det lönar sig för företag att vara modiga och delta i projekt. Ju mera du gör och ser, desto mer känd blir du och det öppnas nya kanaler för business, påminner Vihervuori.

– För mig är turism någonting som väcker känslor. Naturen och skogen i synnerhet är så naturliga för oss här i Finland men för utlänningar är de något nytt och underbart. De vågar nog smaka till exempel på blåbär om de har med sig en guide som visar hur man gör. Jag anser att Hotelli Kivitippu har mycket att erbjuda turister som kommer från tätbefolkade områden i Mellaneuropa.

Det livliga sorlet fortsatte på mässan hela dagen. Ständigt kom det in nya mässbesökare som började sin runda på mässan medan de som redan hade sett allt köade med sina tunga väskor fyllda med resebroschyrer till garderoben för att hämta sina kappor.

Kvarken Destinations monter1 Kvarkenradet 1400px

Kvarken Destinations monter

Saija Suominen från Esbo hade kommit efter arbetsdagen för att ta en sväng på mässan. Hon stannade vid Kvarken Destinations monter en längre stund.

– Jag fastnade för de där fina bilderna, sade Suominen, som också på sitt arbete rör sig ute i naturen, – i sådana där landskap skulle man gärna vandra till och med en längre sträcka.

 

Länkar till projekten som deltog i Matka 2019
Archipelago Attractions  
Destination Kvarken   

 

Närmare uppgifter

Peter Kallberg
Peter Källberg
Projektchef
+358 40 844 2058
Archipelago Attractions, Tillväxt genom information, Destination Kvarken

Text: VASEK
Bilder: VASEK, Kvarkenrådet

‹ Gå till "Nyheter"