”Helsingfors och Lappland har vi redan sett, nu vill vi ha nya områden!”

22.01.2019

Peter Kallberg VASEK och Kenth Nedergard Kvarkens varldsarv 1400px

Peter Källberg och Kenth Nedergård på Archipelago Attractions, Visit Vasas och Kvarken världsarvs sammonter.

Ett mjukt sorl av röster och en intresserad, nyfiken stämning fyllde Helsingfors Mässcentrum fredagen 18.1, då resemässan Matka 2019 öppnade dörrarna för allmänheten. Genom Mässcentrumets portar vällde det in folk för att hämta ny reseinspiration och -destinationer eller helt enkelt bara för att njuta av resestämningen.

Vasaregionen visade upp sig på mässan i en sammonter för företagsgruppsprojektet Archipelago Attractions, Visit Vasa och Kvarkens världsarv. En film på en massiv videoskärm lockade besökare till montern. Ändå trodde inte alla monterbesökare att glashusen vid Kalle’s Inn verkligen finns, vilket ledde till intressanta diskussioner med folk som stannade för att se på filmen med fina skärgårdsvyer.

Tidigare i veckan ordnades Matka 2019 för branschfolk. Peter Källberg, som på VASEK arbetar med utveckling av turismbranschen, sammanfattade branschevenemanget från Vasaregionens synvinkel:

– Vi hade mycket bra möten med researrangörer och branschfolk, och regionen fick bra respons. Speed dating på onsdag var glädjande effektiv i och med att Archipelago Attractions och Visit Vasa fick många nya researrangörskontakter från olika hörn av världen. Det vi fick höra var att Helsingfors och Lappland har de redan sett, nu vill de ha nya områden. Det vill säga att nu är det vår tid att göra genombrott!

– På torsdag fördes diskussioner om utvecklingen av flygtrafiken tillsammans med Vasa flygplatschef Petri Lammi och de ledde till nya intressanta kontakter och det pratades även om eventuella nya destinationer från Vasa.

Mässbesökarna kunde upptäcka Vasaregionen också som en del av Kvarken Destinations stora och synliga sammonter, som var en gemensam satsning av finska och svenska destinationsbolag för att öka synligheten för resepärlorna på båda sidor av Kvarken. Jaana Vihervuori, försäljningschef för Hotelli Kivitippu i Lappajärvi, var en av experterna på plats för att berätta intresserade om vad det finns att se och uppleva på området som sträcker sig över två länder.

Jaana Vihervuori 1400px

Försäljningschef Jaana Vihervuori på Hotelli Kivitippu uppmanar turismföretag att delta i projekt.

– Det är jätteintressant att vara med här eftersom man har ett annat perspektiv när man utställer på en mässa tillsammans. Jag tycker att bilderna i montern är väldigt lyckade.

Vihervuori är ett resebranschproffs och har mångsidig erfarenhet från branschen. Hon säger att hon ändå är relativt ny i turismbranschen i Södra Österbotten och anser därför att nätverkande är viktigt.

– Det lönar sig för företag att vara modiga och delta i projekt. Ju mera du gör och ser, desto mer känd blir du och det öppnas nya kanaler för business, påminner Vihervuori.

– För mig är turism någonting som väcker känslor. Naturen och skogen i synnerhet är så naturliga för oss här i Finland men för utlänningar är de något nytt och underbart. De vågar nog smaka till exempel på blåbär om de har med sig en guide som visar hur man gör. Jag anser att Hotelli Kivitippu har mycket att erbjuda turister som kommer från tätbefolkade områden i Mellaneuropa.

Det livliga sorlet fortsatte på mässan hela dagen. Ständigt kom det in nya mässbesökare som började sin runda på mässan medan de som redan hade sett allt köade med sina tunga väskor fyllda med resebroschyrer till garderoben för att hämta sina kappor.

Kvarken Destinations monter1 Kvarkenradet 1400px

Kvarken Destinations monter

Saija Suominen från Esbo hade kommit efter arbetsdagen för att ta en sväng på mässan. Hon stannade vid Kvarken Destinations monter en längre stund.

– Jag fastnade för de där fina bilderna, sade Suominen, som också på sitt arbete rör sig ute i naturen, – i sådana där landskap skulle man gärna vandra till och med en längre sträcka.

 

Länkar till projekten som deltog i Matka 2019
Archipelago Attractions  
Destination Kvarken   

Text: VASEK
Bilder: VASEK, Kvarkenrådet



‹ Gå till "Nyheter"

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera

Maria Haglund till VASEK för att främja tillgången på arbetskraft och regionens dragningskraft

07.03.2024 | Nyheter
Magister i pedagogik Maria Haglund, 35, har börjat på VASEK den 4 mars 2024 som projektchef med uppgift att främja regionens attraktionskraft och tillgång på arbetskraft. Haglund valdes bland totalt 40 sökande till den arbetsuppgift som har en central roll för främjandet av regionens livskraft.
Läs mera

Den första rekryteringen är en nödvändig risk om målet är att växa

06.03.2024 | Nyheter
Den 5.3 höll VASEK, Vasa stad och Vasa Företagare ett tillfälle för företagare som funderar på om deras företag kunde vara en potentiell arbetsgivare. Servicedirektör Päivi Ilmonen från Profimentor påminde företagarna om att ensamföretagarens första kollega kan föra med sig positiva effekter som inte går att mäta i pengar:
Läs mera

De satsade när alla andra drog i bromsen

05.03.2024 | Nyheter
I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.
Läs mera

EnergyWeek i mars är kraftfullare än någonsin, nu under fyra dagar

04.03.2024 | Nyheter
Den 11–14.3 går energibranschens toppevenemang EnergyWeek av stapeln vid Vasa stadshus. Registreringen öppnades den 15.1 och anmälningarna visar på ett rekordintresse för årets evenemang. Vi kan återigen förvänta oss tusentals deltagare från tiotals olika länder och det finns gott om utställare på evenemangets alla mässdagar.
Läs mera