GigaVaasa-området och logistiksystemen väckte diskussion på Speditörforumet

23.03.2021

pexels james wheeler 1598075

Den 19 mars samlade det årliga Speditörforumet, som ordnas av VASEK, nästan 40 inbjudna gäster till ett Teams-evenemang för att ta del av och diskutera aktuella frågor inom logistik och infrastrukturutveckling i Vasaregionen.

Tomas Häyry, Vasas stadsdirektör och VASEKs styrelseordförande, berättade om utsikterna för GigaVaasa-arbetet, men kunde emellertid inte berätta mera om det sekretessbelagda intentionsavtalet som tidigare varit i nyheterna och som Vasa stadsstyrelse behandlat uttryckligen gällande Giga-området.

– Vi får mera nyheter om det här nästa månad. Vi lever i intressanta tider, konstaterade Häyry.

Häyry talade om Vasas blåa stund och hänvisade till byggandet av Smart Technology Hub och de pågående eller planerade investeringarna i Vasa hamn. Han berömde också co-creation-andan i Vasaregionen och lyfte fram färjan Aurora Botnia som snart färdigställs.

– Flera företag i regionen har varit med och gjort Aurora Botnia till världens miljövänligaste ro-ro-fartyg som innehåller det främsta marinkunnandet i vårt område. Färjans inhemska tillverkningsgrad är 85 procent, vilket är fantastiskt.

Vesa Koivisto, Finlands Malmförädling Ab presenterade batterivärdekedjan i Finland och påminde att elbilarnas tillväxt torde förbli stark och batterier kommer att behövas. Finland har utmärkta möjligheter att vara en del av uppbyggandet av värdekedjan till exempel när det gäller förädling av råmaterial. Koivisto betonade också att miljövänliga transporter behövs.

– Råmaterial transporteras i olika former. Merparten i storsäckar, men även som containertransport. Nickelsulfat som bulkgods och också som lösning, listade Koivisto.

Jonas Wåhlin, Wallenius Sol berättade både om rederiets förbättrade tidtabeller och om deras nya fartyg och satsningar på miljövänligare sjöfart. De nya LNG-fartygen kommer att öka energieffektiviteten med 57 procent och producera 63 procent mindre växthusgaser.

– Minskningen av utsläppen medför också socioekonomiska besparingar, påminde Wåhlin.

Olli Pohjanvirta, Nurminen Logistics berättade om järnvägstransporter till Kina och poängterade att järnvägarna är ett bra sätt att transportera.

– Vår veckovisa rutt till Kina tar i genomsnitt 12 dagar. På tåget är godset väl skyddat och kontrollerat. Det är också möjligt att öka kapaciteten på denna rutten. Dessutom kan man mycket väl fortsätta från Nordsjö i Helsingfors till Vasaområdet till exempel med 21 containrar och genom att kombinera med andra transportformer, såsom Wasaline, fortsätta ända till Narvik, berättar Pohjanvirta.

Pohjanvirta påpekade också att kravet på processernas transparens i godstransporter har ökat.

– Kunden som skickat godsen vill veta var frakten rör sig, och Nurminen Logistics har goda förutsättningar att producera dessa data, med trackers på varje tåg. Då kan man veta när varorna är framme och man behöver inte gissa sig fram, konstaterar han.

Riitta Björkenheim, utvecklingsdirektör på VASEK påminde i slutet av evenemanget att ett helt nytt logistiksystem byggs i området i och med batterivärdekedjan.

– Man håller som bäst på att förbereda vägförbindelserna i Giga-området och planeringsarbetet genomförs av NTM-centralen i gott samarbete med de båda kommunerna. Områdets interna logistik utvecklas i enlighet med kundönskemålen och ett viktigt önskemål är att ansluta Giga-området till järnvägstransporter med industri- och stickspår. Omfattande utredningar över logistik och varuflöden kommer också att tas fram, listade Björkenheim och hoppades att speditörer och transportföretag aktivt deltar i det gemensamma utvecklingsarbetet.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera