Förnyade vasa.fi belönades i FM i kommunmarknadsföring

09.09.2020

87e3e157 1da2 49f9 a737 1368d5e37e72Bild från vasa.fi-webbtjänstens publiceringstillfälle i september 2019. Från vänster Kenth Nedergård, Tiina Salonen, Max Jansson, Anna-Maija Iitola, Mari Kattelus, Stefan Råback och Leena Forsén.

Webbtjänsten vasa.fi förnyades förra hösten och erhöll ett hedersomnämnande i FM i kommunmarknadsföring. Webbplatsen, som är ett resultat av samarbete mellan Vasa stad, Visit Vasa, Vasaregionen och UNESCO:s naturarvsobjekt, presenterar service och evenemang i Vasaregionen på en enda webbplats.

– Förr kunde det vara en utmaning att hitta uppgifterna och det krävdes att man gick in på flera olika webbplatser. Tack vare den gemensamma webbtjänsten är det nu enkelt att hitta exempelvis hela regionens kulturutbud, investeringsmöjligheter och naturstigar på en och samma webbplats, berättar Vasa stads kommunikationschef Leena Forsén.

Syftet med reformen är att förstärka Vasaregionens dragningskraft och synlighet samt att ännu bättre betjäna förutom invånarna och företagen även turisterna. I projektet skapades även en gemensam visuell framtoning för Vasa stad, Vasaregionen och Visit Vasa.

– I synnerhet för besökarna är det enklare när informationen och servicen finns på en enda webbplats, konstaterar Visit Vasas verkställande direktör Max Jansson och Forststyrelsens världsarvskoordinator Malin Henriksson.

Den nya webbplatsen har tagits emot mycket väl och antalet användare av webbplatsen har ökat ordentligt. Under en sju månaders jämförelseperiod ökade hela webbplatsens användarmängd med 44 % och turismdelarnas med hela 118 %.

Ett unikt samarbete

Den nya webbtjänsten är ett resultat av ett på riksnivå unikt samarbete. I praktiken är det fråga om en gemensam webbplats för fyra organisationer och åtta kommuner, och därtill sammanställs 15 kommuners evenemangsutbud på en och samma plats i evenemangskalendern, som genomförts i samarbete med Österbottens förbund och KulturÖsterbotten.

– Samarbete över organisations- och kommungränser är ingen självklarhet överallt när det gäller den offentliga sektorn. Vi lyckades förnya både varumärket och webbplatsen genom att noga överväga vad de som använder internetsidorna behöver. Det känns verkligt bra att få beröm för ett välgjort och långsiktigt arbete, säger VASEKs marknadsföringschef Mari Kattelus glatt.

Även invånarna togs från första början aktivt med i planeringen och testningen av servicen. Utgående responsen gjordes slutligen betydande ändringar i servicen.

– En fungerande nättjänst och högklassigt innehåll leder till bra användarerfarenheter. För oss var det viktigt att servicen kan användas på alla apparater och i synnerhet satsades på mobilanvändning och tillgänglighet vid planeringen av webbplatsen, konstaterar Tiina Salonen som har lett reformprojektet.

Vad är FM i kommunmarknadsföring?

Målet för FM i kommunmarknadsföring är att utveckla marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom kommunsektorn genom att lyfta fram god praxis i fråga om kommun- och regionmarknadsföring samt kommunikation. I år deltog sammanlagt 49 bidrag i tävlingen från olika delar av Finland.

Med hjälp av tävlingen eftersträvas ökat utnyttjande av marknadsföring och kommunikation, effektfullhet och värdesättande som en del av utvecklingen av kommunernas service och livskraft samt förändringsprocessen inom den kommunala sektorn. 

FM i kommunmarknadsföring ordnas av följande som utvecklar kommun- och regionmarknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf och Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry.

vasa.fi

 



‹ Gå till "Nyheter"

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera

Maria Haglund till VASEK för att främja tillgången på arbetskraft och regionens dragningskraft

07.03.2024 | Nyheter
Magister i pedagogik Maria Haglund, 35, har börjat på VASEK den 4 mars 2024 som projektchef med uppgift att främja regionens attraktionskraft och tillgång på arbetskraft. Haglund valdes bland totalt 40 sökande till den arbetsuppgift som har en central roll för främjandet av regionens livskraft.
Läs mera

Den första rekryteringen är en nödvändig risk om målet är att växa

06.03.2024 | Nyheter
Den 5.3 höll VASEK, Vasa stad och Vasa Företagare ett tillfälle för företagare som funderar på om deras företag kunde vara en potentiell arbetsgivare. Servicedirektör Päivi Ilmonen från Profimentor påminde företagarna om att ensamföretagarens första kollega kan föra med sig positiva effekter som inte går att mäta i pengar:
Läs mera

De satsade när alla andra drog i bromsen

05.03.2024 | Nyheter
I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.
Läs mera

EnergyWeek i mars är kraftfullare än någonsin, nu under fyra dagar

04.03.2024 | Nyheter
Den 11–14.3 går energibranschens toppevenemang EnergyWeek av stapeln vid Vasa stadshus. Registreringen öppnades den 15.1 och anmälningarna visar på ett rekordintresse för årets evenemang. Vi kan återigen förvänta oss tusentals deltagare från tiotals olika länder och det finns gott om utställare på evenemangets alla mässdagar.
Läs mera