Fennia hjälper nystartade företag med försäkringar

14.11.2022

IMG 2923 paakuva pieni pysty

Checklistan för nya företagare är lång och försäkringar är en av dess viktigaste punkter. Du bör alltid gå igenom ditt företags försäkringsbehov i samarbete med en expert, till exempel Fennia, som är en av Vasaregionens Nyföretagscentrum Startias sakkunnigpartners.

Miro Laitinen, försäljningsgruppschef för företagstjänster, säger att cirka 70 företags- och hushållsförsäkringsspecialister betjänar företag på Fennia i Vasa.

I början av sin livscykel behöver företaget olika typer av försäkringar, beroende på företagets bransch och situation, för att säkra sin framtid. Enligt Laitinen måste man alltid gå igenom innehållet i den lagstadgade företagarens pensionsförsäkring (FöPL) med en ny företagare.

– Detta är utgångspunkten och därtill kan kartläggas behovet av frivilliga försäkringar. I princip måste man noggrant gå igenom socialförsäkringen med nya företagare. Om en person tidigare arbetat som löntagare har det inte funnits någon anledning att oroa sig för det.

– Dessutom är företagarens olycksfallsförsäkring en bra försäkring; om jag vore en företagare, skulle jag inte lämna den bort, tillägger Annika Sjöblom, försäljningsgruppschef med ansvar för SMF-säljteamet.

Försäkringsbehovet kan förändras när företagets verksamhet stabiliseras och växer. Mer expertis behövs när antalet objekt som skall försäkras växer. Därför är det viktigt att kontrollera försäkringarna regelbundet med en sakkunnig.

Kartlägg risker

Många försäkrar till exempel sin bil bättre än sig själva. Maskiner och utrustning är ändå sekundära om du själv blir skadad, påminner Sjöblom.

– Det vore bäst att överväga ett brett spektrum av saker i början för att undvika överraskningar. Naturligtvis tänker en startande företagare noggrant om var hen ska placera sina euro men det är inte värt att spara på liv- och sjukkostnadsförsäkring, till exempel. Kunden bestämmer alltid självklart själv vad hen ska försäkra. Försäkringsbolaget måste gå igenom saker noggrant med kunder så att de åtminstone vet vilken risk de tar om de lämnar sig oförsäkrade, säger Sjöblom.

Om företaget har anställda måste man också komma ihåg att ta hand om deras försäkringar. Speciellt nuförtiden bör företagaren komma ihåg att anställda också ska vara försäkrade på fritiden eftersom många arbetar på distans.

– När det gäller distansarbete är gränsen mellan arbete och fritid inte särskilt tydlig. Om du rör på dig på hemmakontoret för att hämta kaffe och snubblar över är det svårt att säga om det var fråga om arbetstid eller fritid, påpekar Laitinen.

Sjöblom berättar att för många företagare kan det vara utmanande att engagera sina anställda, men också att rekrytera dem. När verksamheten utvecklas och expanderar är det bra att överväga personalens säkerhet i större utsträckning. Det är inte självklart att arbetsgivaren tecknar en sjukkostnadsförsäkring. Den avgörande faktorn för många arbetstagare kan vara tillgång till vård, som ersätts med arbetsgivarens gruppsjukförsäkring som inte utesluter befintliga sjukdomar.

toimistokuva pienempiMiro Laitinen i sitt jobb

Företagarens tid är pengar

Laitinen och Sjöblom råder den nystartade företagaren att ta hänsyn till försäkringar redan vid skrivandet av en affärsplan. Sedan kan man kontakta försäkringsbolaget och boka tid antingen online eller på kontoret.

Att använda flera kanaler är dagens ord och många vill ta hand om sina ärenden via webben. Företagarna är mycket sysselsatta och det är lättare för dem att komma i kontakt via ett online-möte utan att lägga onödig tid på resor och parkering. Men klienten har alltid möjlighet även till ett personligt möte; ju större frågor som diskuteras, desto mer vill man träffas ansikte mot ansikte.

– Det viktigaste för en ny företagare är att det är lätt att komma i kontakt personligen på det sätt hen själv väljer och kommer då att förstå alla eventuella risker. Du kan lätt bli förvirrad om du försöker ta reda på saker på egen hand med bara webbsidor som hjälp. En expert är den bästa källan till hjälp. Du kan kontakta alla här på Fennia, och du kommer säkert att få service och råd, slutar Laitinen och Sjöblom.



‹ Gå till "Nyheter"

Styrelsegården i Vasa – ett modernt exempel på en hållbar renovering

29.05.2023 | Nyheter
Vacker stuckatur från en svunnen tid blandas med modern färgsättning i ljusa toner, akustikdämpande fotoväggar och sofistikerade mattor i imponerande längder. Den energisnåla belysningen tänds automatiskt och steglöst vartefter vi äntrar mötesrummen, och i de som används mindre ofta noterar vi direkt en lägre temperatur. Vasa styrelsegård är ett helt nytt hus efter den omfattande renoveringen under 2020-2022.
Läs mera

Företag bör vara hållbara eftersom det är rätt sak att göra – men hur går man egentligen till väga?

17.05.2023 | Nyheter
Varför ska företag arbeta på ett ansvarsfullt sätt, samt tänka på hållbarhet och cirkulär ekonomi? Är det på grund av pengar? Eftersom det är bra för varumärket och ryktet? Eftersom det gör det lättare att rekrytera ny arbetskraft? Eller endast av den anledningen att det är den nya vägen att gå?
Läs mera

I vinnarföretaget är personalens mångfald en styrka

11.05.2023 | Nyheter
Österbottens jämställdhetsföretag 2023 är Bigro Ab från Närpes. Växthusföretaget Bigro sysselsätter cirka 70 personer, som representerar sex olika nationaliteter. Juryn motiverar sitt val med det mångsidiga arbete som gjorts i företaget för att bygga upp arbetsgemenskapens välmående och mångfald.
Läs mera

VASEK20-tidningen delas ut till varje hushåll

10.05.2023 | Nyheter
VASEK20-jubileumstidningen delades 10.5 som ett offentligt meddelande till alla hushåll i Vasaregionen. Tidningen är ett rejält paket om Vasaregionen och förstås om VASEK som firar jubileumsår.
Läs mera

Stubbtech – mer än namnet avslöjar

09.05.2023 | Nyheter
Den har varit segare än på mycket länge – våren – och tiden då högsäsongen inleds för Stubbtech och företagarna Jens Rodas och Thomas Söderlund. Men nu är den här och verksamheten, som fokuserar dels på stubbfräsning och gårdsarbeten, dels på utomhusmålning samt tak- och fasadtvätt, växer år för år. Planen är nu att omorganisera den tudelade verksamheten under separata marknadsföringsnamn.
Läs mera

”Förvänta dig inte resultat vid det första klicket” – E-handel är en gren som kräver flitighet

04.05.2023 | Nyheter
Den 26 april anordnade Viexpo och VASEK ett informationstillfälle om lanseringen av Österbottens e-handelsklubbverksamhet. På evenemanget höll Leevi Parsama, en expert inom digital handel, ett inspirerande tal om de tio viktigaste framgångspunkterna för e-handel.
Läs mera

Miljövänligt, energieffektivt och förmånligt

02.05.2023 | Nyheter
GreenStar är Finlands första koldioxidneutrala hotellkedja och allt fler väljer idag hotell utgående från hållbarhets- och miljöpolicy. Joensuubördige Kristian Ikonen var före sin tid då han grundade kedjan 2008 och skapade ett koncept som nu ligger helt rätt i tiden. Kedjans femte hotell öppnade i Vasa i november 2019, ett projekt som förverkligades av WasaGroup.
Läs mera

I generationsskiften finns alltid även känslorna på spel

20.04.2023 | Nyheter
Ett generationsskifte är ofta en process som involverar många olika tankar och känslor som kan påverka skiftets framgång. Osäkerhet, oro, sorg och längtan, lättnad, förtroende.
Läs mera