En prissättningsföreläsning med ”en hållbarhets touch”

10.02.2022

Maria Osteraker muokattu2

Maria Österåker

Projektet Hållbar turism i Österbotten ordnade webbinariet Kan man ta mer betalt för en hållbar produkt eller tjänst? 1.2.2022. Som expert fick man höra ekonomiedoktorn Maria Österåker. Hon fokuserade på hur hållbarhet, prissättning och lönsamhet hör ihop.  Dagens turister blir alltmer miljömedvetna, vilket gör att de beaktar hållbarhetsaspekter i allt högre grad när de gör sina resebeslut. För att kunna fortsätta attrahera turister, behöver också turistföretagen aktivt jobba med hållbarhet och utvecklingen av hållbara tjänster och produkter.

När det gäller prissättning, kan man enligt Österåker tänka på tre olika saker: logik, magi och psykologi. Den logiska sidan handlar väldigt mycket om att lära sig att räkna för att verksamhet blir lönsamt. Prissättningen har att göra med magi också eftersom man måste få kunden att känna att någonting är värt sitt pris. Kunden betalar nämligen för det som hen värdesätter.

– Sedan har vi också väldigt mycket psykologi, när det handlar om prissättning. Man kan höja ett pris på två olika sätt; monetärt med euros eller psykologiskt, vilket betyder att kunder börjar tycka att produkten känns dyrare. Kvällens första tips om prissättning är att de två inte går alltid hand i hand. Man bör se på sina pris hur mycket kan man höja dem innan kunden börjar känna de är för dyra. Det här är det allra enklaste sättet att tjäna in pengar, säger Österåker.

Satsningen på hållbart företagande kan inte leda till att man glömmer bort lönsamheten

Det går inte att glömma bort den ekonomiska aspekten eller lönsamheten när företag vill satsa på hållbarhet. Österåker påminner att har man ett lönsamt företag kan man utveckla sin verksamhet på ett mycket mera hållbart sätt och låta hållbarheten ta större plats. Hållbarheten kan också i sin tur hjälpa till att driva verksamheten på ett mer lönsamt sätt, när man till exempel gör smartare investeringar och återanvänder. Hon fortsätter att med hållbarheten kan man ta ett högre pris om det är viktigt för kunden; alltså det beror på din målgrupp och dina kunder. Man måste våga nischa in sig.

– Allt det här påverkar prissättningen, men om vi är ett hållbart företag kan vi välja vilka kunder som helst, påpekar Österåker.

Det viktigaste rådet med prissättning: man måste våga pröva på

Under föreläsningen lyftes prissättning fram via självbaserad-, kostnads-, marknads- och kundbaserad prissättning. Österåker presenterade också möjligheten att höja priserna konsekvent till exempel vid nya säsonger. Hennes råd var att höja hellre ganska ofta och lite; inte mycket och plötsligt. Man måste våga göra det, eftersom priset är det enklaste sättet att höja lönsamheten.  Kunden bryr sig mindre om prishöjningen ifall det samtidigt händer någonting nytt och positivt.

I sin helhet lönar det sig att man ibland tar ett steg tillbaka och ser över sina alternativ med de resurser och mål som man har. Då blir det lättare att göra en strategi och vision hur ens företag ska se ut i framtiden.

– Många företag börjar med sina resurser och börjar jobba med dem. Men jag tycker att man alltid borde börja med sitt mål! När du vet ditt mål, börjar du jobba mot det. Gå med vinst och satsa på rätt saker, och våga testa, sammanfattar Österåker sitt viktiga meddelande.

 

Projektet Hållbart Österbotten koordineras av Kristinestads näringslivscentral i samarbete med Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Ab Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia och Dynamo Närpes.



‹ Gå till "Nyheter"

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera

Maria Haglund till VASEK för att främja tillgången på arbetskraft och regionens dragningskraft

07.03.2024 | Nyheter
Magister i pedagogik Maria Haglund, 35, har börjat på VASEK den 4 mars 2024 som projektchef med uppgift att främja regionens attraktionskraft och tillgång på arbetskraft. Haglund valdes bland totalt 40 sökande till den arbetsuppgift som har en central roll för främjandet av regionens livskraft.
Läs mera

Den första rekryteringen är en nödvändig risk om målet är att växa

06.03.2024 | Nyheter
Den 5.3 höll VASEK, Vasa stad och Vasa Företagare ett tillfälle för företagare som funderar på om deras företag kunde vara en potentiell arbetsgivare. Servicedirektör Päivi Ilmonen från Profimentor påminde företagarna om att ensamföretagarens första kollega kan föra med sig positiva effekter som inte går att mäta i pengar:
Läs mera

De satsade när alla andra drog i bromsen

05.03.2024 | Nyheter
I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.
Läs mera

EnergyWeek i mars är kraftfullare än någonsin, nu under fyra dagar

04.03.2024 | Nyheter
Den 11–14.3 går energibranschens toppevenemang EnergyWeek av stapeln vid Vasa stadshus. Registreringen öppnades den 15.1 och anmälningarna visar på ett rekordintresse för årets evenemang. Vi kan återigen förvänta oss tusentals deltagare från tiotals olika länder och det finns gott om utställare på evenemangets alla mässdagar.
Läs mera