IMG 4785 Sandra 600px

Företagaren Sandra Holmäng driver en blogg med firmanamnet SandraEmilia, och därtill är hon en av grundarna av företaget Voga Styling.

När en blogg har många läsare, är det även en potentiell marknadsföringsplats för företag. Företagen betalar ofta bloggaren för att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Bloggaren kan exempelvis skriva ett blogginlägg, där hen testar företagets tjänster eller produkter. Bloggen är ett effektivt sätt att nå konsumenter, som är intresserade av något särskilt tema.

Att grunda ett eget företag kan bli aktuellt när bloggaren börjar få reklamintäkter via sin blogg. Sandra Holmäng, som driver den populära SandraEmilia-bloggen, startade en enskild firma just på grund av sin blogg, för att faktureringen och beskattningen skulle hanteras ordentligt från början.

SandraEmilia-bloggen behandlar bland annat mode, skönhetsvård och välbefinnande, träning och matlagning. Bloggen har cirka 5000 läsare per månad. Läsarna finns både i Finland och utomlands, till exempel i Sverige.

– Jag visste redan i början att om jag investerar i en blogg, kommer den att gynna mina framtidsplaner, berättar Holmäng, som är utbildad estenom.

Holmäng väljer noggrant företagen för reklamsamarbete.
– Produkten eller tjänsten måste vara prima, och även kompatibel med värderingarna på min blogg.

Några bloggföretagare har också besökt Startia som kund. Den största utmaningen speciellt i de tidiga stadierna av bloggen är att få läsare.
– För att en blogg ska få läsare bör innehållet vara av hög kvalitet och intressant. Bloggen måste också uppdateras aktivt, säger Startias direktör Tommi Virkama.

Nyttiga råd från Startia

Holmäng har många järn i elden eftersom hon är, förutom en bloggare, även en av grundarna av företaget Voga Styling, som erbjuder bland annat makeup-konsultation och hjälp vid organisering av garderoben. Men att få shoppa med en stylist är dock den mest populära tjänsten.
Holmäng har fått hjälp med att bli företagare från Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia. Holmäng, Heidi Lithén och Robert Bamm bokade tid till Startia, när trion hade bestämt sig för att tillsammans starta ett företag.

– Tommi Virkama gav oss många goda råd. Han framförde idéer och frågor om utveckling av affärsverksamheten. Det var nyttigt att göra en affärsplan, där man gick igenom bland annat företagets målgrupp och målsättningar, säger Holmäng.

IMG 4790 sandra peili 600pxVoga Styling erbjuder sina kunder bland annat makeup-konsultation och hjälp vid organisering av garderoben. Den mest populära är dock ”Shoppa med stylist”-tjänsten.

Det tog bara några månader från det att idén blev ett företag. Trots att företaget redan var etablerat ville Holmäng, Bomm och Lithén vänta ytterligare några månader innan verksamheten skulle börja på allvar, eftersom de bland annat ville finslipa bolagets hemsidor.

Kunderna kom genast första dagen.
– Vår huvudsakliga målgrupp är medelålders kvinnor, men vi har kunder i alla åldrar, från tonåringar till pensionärer, berättar Holmäng

Samarbete med företagen inleddes tack vare eget intresse

Holmäng får intäkter både från bloggen och Voga Styling-företaget. Dessutom jobbar hon ett par skift per vecka i en klädaffär.

– Min dröm är att få fler läsare till bloggen och även att göra bloggsamarbete med fler företag. Jag hoppas att jag i framtiden kunde försörja mig själv enbart genom bloggen och Voga Styling-företaget, berättar hon.

Drömmer man om att skapa en blogg, bör man komma ihåg det faktum att driva en blogg kräver hårt arbete. Samarbete med företag startar inte automatiskt, utan bloggaren måste själv vara aktiv.

– En entreprenör måste vara modig och intresserad av sin bransch, trots att början kan vara knepig, säger Holmäng.

Text & foton: VASEK

‹ Gå till "Nyheter"