Digitala färdigheter för turistföretag

23.05.2022

muokattu vetajat2Teemu Lönnmark och Mathias Hasselblatt

Turistföretagare samlades i slutet av april, inbjudna av Kyrolandets turismprojekt, vid Ruutin Kartano i Laihela för evenemanget Digitaitoja matkailualan yrityksille under ledning av Mathias Hasselblatt och Teemu Lönnmark från konsultbyrån 1dea. Syftet var att bistå turistföretag i den digitala utvecklingen.   

Den första dagen gick man igenom olika kanaler för turismmarknadsföring, digital- och SoMe- marknadsföring samt innehållsproduktion. Den andra dagen fokuserade man på webbplatser, bokningssystem och utnyttjandet av data.

Förutom uppdaterandet av information hoppades företagarna på att få nya idéer eftersom innehållsproduktion uppfattas som en helt egen värld, även om man behärskar tekniken.

Webbplatsen är den viktigaste plattformen för marknadsföring

Lönnmark påminde om att en hemsida är företagets skyltfönster. Utan ordentliga webbsidor är marknadsföring ineffektiv och försäljningen slösas bort.

– Webbplatser kan man göra själv, men ta hänsyn till att det ibland lönar sig att betala en expert och få dem i ordning snabbare. Alla behöver tänka på vad som är den bästa lösningen för det egna företaget på längre sikt. Det löns att direkt i början installera Google Analytics för att få information som samlas in både om kundbeteendet på webbplatsen och i kundregistret. Uppgifterna kan användas för att analysera om man har nått sina målsättningar, menar Lönnmark.

Turismföretagens webbplatser lyfter ofta fram bilder, olika produktbeskrivningar och produktkort, samt digitala shoppingkanaler och bokningssystem. Om ett företags webbplats innehåller mycket information är det vettigt att skapa landningssidor för evenemang, till exempel, så att de inte drunknar i annan information.

– Den tid människor orkar ta för att söka efter en viss sak på en webbplats är förvånansvärt kort, tillade Hasselblatt.

kartano muokattunaRuutinkartano i april

Kom ihåg din målgrupp

SEO hjälper företag att visas i de första resultaten av en Google-sökning. Enligt 1dea är det värt att vara bland de första eftersom de första på listan också samlar flest klick. Företagssidor hamnar högre upp på Google om deras innehåll intresserar företagets målgrupp och de som besöker sidorna stannar kvar på dem så länge som möjligt. Dessutom är det viktigt att välja rätt sökord för produkter och tjänster. Man skall inte heller glömma att länka innehållet på sin egen webbplats till olika delar av webbplatsen, såväl som externa, välkända sidor.

 Betald sökordsmarknadsföring är dock inte en nödvändighet.

 – Det är inte värt att betala för sökmotorannonsering om företaget inte har mycket konkurrens. I praktiken är dessa företag baserade i Helsingfors eller Rovaniemi, säger Hasselblatt.

När det gäller innehållet på sidorna bör du överväga samarbetsavtal för att säkerställa regelbundet kvalitetsinnehåll. Till exempel,  uppdaterade bloggtexter kan återanvändas eventuellt vid en annan tidpunkt följande år.

– Samarbete med bloggare och some-influerare kan ha stora fördelar för företagets synlighet, även om det inte omedelbart förvandlas till en omsättning. Partners måste dock kunna skriva relevant innehåll just för dina kunder”, påpekade Lönnmark.

Muokattu Ruutinkartanon isantaHerrgårdens värd, Ville Moser, var också intresserad av den digitala utvecklingen

Hållbarhet, flerkanalighet och berättande är tidens anda

Enligt 1dea betonas kommunikation om hållbarhet och certifieringar i trenderna för digital marknadsföring. Visit Finland, regionala organisationer och reseföretag föredrar certifierade destinationer. Kunden ska kunna känna att företagets värderingar återspeglas i allt man gör, både digitalt och fysiskt.

För att nå sina kundgrupper måste man naturligtvis göra bakgrundsarbete, men till exempel löns det att implementera kampanjmarknadsföring i kors över olika sociala mediekanaler. Valet av kanaler beror både på var målgruppen rör sig, och på vad som känns naturligt för företaget samt vad man hinner uppdatera. Utöver bildinnehåll uppmanar 1dea också att göra videoinnehåll som enkelt kan bäddas in på olika webbplatser. Speciellt när man väljer resmål ökar vikten av visualitet.

I framtiden kommer influerarmarknadsföring och story telling genom företagets anställda också att framstå ännu mera.

– Kunderna sprider i bästa fall innehåll framåt och fungerar som gratis marknadsförare för dina tjänster i sociala medier. Anställda kan också fungera som ”someambassadörer” för ditt företag, sammanfattar Lönnmark och Hasselblatt.



‹ Gå till "Nyheter"

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera