”Det är lätt att fortsätta verksamhet som står på en stark grund” –Ekosoppi fortsätter med nya ägare

25.11.2022

IMG 3128Iivari Viljanen och Sofia Kuula är nya företagare i Ekosoppi, en ekobutik i Vasaesplanaden. Jaana och Hannu Paloposki grundade ekobutiken 2007 och är glada över att företaget nu fortsätter och utvecklas i nya händer.

Cirkeln stängdes och började om från början i somras när Hannu och Jaana Paloposki sålde sin ekoshop Ekosoppi till Iivari Viljanen och Sofia Kuula. Hannu Paloposki grundade sitt företag för 16 år sedan med hjälp av Nyföretagscentrum Startia, och nu med hjälp av VASEKs ägarskiftesexpert Antti Alasaari köptes företaget av nya ägare.

Viljanen och Kuula fick också hjälp av Startia och VASEK för att bli företagare och köpa företaget.

I slutet av juli började paret Paloposki sin ledighet – enligt sin egen åsikt är de fortfarande för aktiva att gå i pension – och är glada över att de har fått vara med sina barnbarn och göra hantverk.

– Jag har knappt ett par år på mig att gå i pension och vi tänkte därför att vi skulle börja sälja företaget i god tid. Vi fick ett tips från VASEK om Företagsbörsen och det var så köparen hittades, säger Hannu Paloposki.

Viljanen var i kontakt med Nyföretagscentrum Startia med avsikt att grunda ett aktiebolag för att starta ett eget konsultföretag.

Tommi Virkama nämnde också möjligheten att köpa ett verksamt företag, och då svarade jag att det inte fanns något intresse i detta alternativ. På kvällen hemma tittade jag dock på Företagsbörsens utbud och när Ekosoppis annons kom fram fick jag en känsla av att detta företag måste jag köpa, säger Viljanen.

En smidigt framskriden process förenklade diskussionen med banken

– Ekosoppi var bekant som företag, även om jag bara hade varit där några gånger. Företagets verksamhet och möjligheter var helt i linje med den vision jag hade för framtiden. Sofia har fortfarande sitt eget  företag inom hästbranschen, men den är till salu och sedan kommer hon också att jobba på Ekosoppi, säger Viljanen och fortsätter:

– Ekosoppis finansiella rapporter visade att företaget är väldigt fungerande och lätt att fortsätta utveckla utifrån det. Butiken har ett bra utbud och vi kommer att fokusera på att utveckla den i framtiden. Det är också nödvändigt att överväga butikens rumsdisposition och energiförbrukning mer detaljerat i framtiden. Utvecklingen av webbutiken finns också i planerna.

Nya företagare är mycket nöjda med den hjälp de har fått från VASEK:

– Antti och jag gick igenom alla siffror och affärsplanen. Så var allt i skick när jag gick till banken för låneförhandlingar. Antti var till stor hjälp eftersom han förklarade processens gång på ett riktigt förståeligt sätt och sedan kändes det att allt gick väldigt smidigt, säger Viljanen.

Kuula berömmer också hur ägarskiftesexpetern nåddes med telefon och mötena var lätta att arrangera.

– Nu när jag säljer mitt eget häststallföretag är det bra att jag kan få försäkran från en expert om att jag går i rätt ordning och en sak i taget.

Beslutsångest om övergivande

Paret Paloposki hjälpte nya företagare efter företagsköpet i en vecka innan de började sin ledighet, men har lovat att fortsätta hjälpa och svara på frågor.

– Ni kan nog ringa oftare, säger Jaana Paloposki och ler, samtidigt som hon erkände att det var mentalt svårare för henne att lämna företaget:

– Processen med avskiljning och övergivande efter så många år var svår, även om vi å andra sidan är angelägna om att se vad vi fortfarande har tid att göra. Ekosoppi var vårt femte barn, men smärtan i samband med övergivande lindrade så snart vi träffade Iivari och Sofia för första gången.

– Kontinuitet är viktigt, och det är därför det är fantastiskt att vi kunde sälja företaget och vårt livsarbete fortsätter, även om vi inte har drivit företaget under hela vår karriär, tillägger Hannu Paloposki.

Det finns inget sådant som precis rätt tid

Hannu Paloposki betonar att det inte finns någon rätt tid att sälja, köpa eller starta ett företag:

– Det kan vara en lågkonjunktur, en uppgång eller en pandemi. Det kan alltid finnas något överraskande, men du måste bara börja göra det.

Kuula hörde också kommentarer om modet att börja som ekoshopföretagare, men hon betonar att företagare själva behöver skapa bättre tider och inte bara stanna att vänta.

Både nya och gamla företagare är överens om att expertråd är värt att dra nytta av:

– Utan hjälp av en expert skulle vi ha klarat, men det skulle ha krävt jättemycket mera arbete och mycket tid att räkna ut och lära sig olika saker. Med hjälp av en expert gick processen igenom mycket smidigare och snabbare utan några misstag, konstaterar Viljanen.

Hannu Paloposki är övertygad om att han sålde Ekosop vid en lämplig tidpunkt:

– Iivari och Sofia har rätt flöde för att utveckla företaget vidare.

Viljanen och Kuula är nöjda för att se kan se att företaget har en bra bas och man har satsat på kvalitet. Företagets sortiment är hållbart och det finns inget behov av att leta efter leverantörer.

– Snarare får vi se vilka produkter som är tillräckligt bra för Ekosoppis sortiment. Här kan kunden tryggt välja sina produkter från ett sortiment som säkert är ekologiskt och organiskt, försäkrar Kuula.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Koll på kosmetikareglerna och dina skyldigheter

21.05.2024 | Nyheter
I Finland behöver du inget förhandstillstånd för att sälja kosmetikaprodukter men när produkten väl är till salu övervakas försäljningen av Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes). Därför är det viktigt att du på förhand har koll på din roll och dina skyldigheter, som du hittar via Tukes hemsida.
Läs mera

Renergi Kick-off: Mot en hållbarare framtid med hjälp av cirkulär ekonomi

17.05.2024 | Nyheter
Det var stor förväntan i luften när över 30 experter och representanter för intressegrupper samlades för Renergis kick-off -evenemang i fågelbergets nya restaurang HÖK den 14.5. Evenemanget fungerade som en språngbräda till nytt tänkande och befrämjande av cirkulär ekonomi och stort intresse väcktes hos de deltagande företagarna, läroanstalterna och de övriga intressegrupperna.
Läs mera

En mer strategisk hamn

16.05.2024 | Nyheter
För närvarande pågår stora utvecklingsprojekt i Vasa hamn, och samtidigt pågår hela tiden planeringen för de kommande åren. Aktörerna inom projektet Framtidens hållbara och smarta hamn från VASEK och Kvarken Ports ordnade den 14 maj en hamnworkshop för att få största möjliga underlag för utvecklingen från branschens aktörer.
Läs mera

Synergifördelar och samarbetsplaner

15.05.2024 | Nyheter
Projektledarna för Ekosystemavtalsprojekten träffades för informationsutbyte den 14.5. Under tillfället fick ledarna för fjorton olika projekt berätta om projektets mål, framskridande, framgångar och utmaningar samt svara på frågor. Och det blev många frågor. Under förmiddagsträffen föddes såväl synergier som samarbetsplaner.
Läs mera

Företagarkassan är företagarens ekonomiska livlina

14.05.2024 | Nyheter
Hur lovande ditt företags framtid än verkar vara, har det, speciellt de senaste åren, blivit tydligt hur viktigt det är att ha något att falla tillbaka på när det oförutsedda händer. Som företagare är Företagarkassan den enda källan till inkomstrelaterad dagpenning ifall du blir arbetslös på grund av avslutad företagsverksamhet.
Läs mera

Trädgårdsintresset blev deltidssyssla

13.05.2024 | Nyheter
Efter en kylig och försenad vår är nu trädgårdssäsongen äntligen igång i Österbotten – något som Minna Saari i Tervajoki också märker som första årets företagare i just den branschen. Telefonen har gått varm de senaste veckorna och kalendern fylls med allt från beskärnings- till planteringsuppdrag.
Läs mera

Vi söker: Projektchef inom bygg- och infrasektorn

08.05.2024 | Nyheter
Vi behöver stärka våra resurser inom region- och företagsutveckling. Som projektchef kommer du att genomföra regionala utvecklingsprojekt inom bygg- och infrasektorn samt främja energieffektivitetsutvecklingen inom den byggda miljön. Det omfattar bl.a. att leda Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -utvecklingsarbetet tillsammans med våra intressegrupper.
Läs mera

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera