Delikatesser och evenemang som lockar både bybor och turister

02.04.2019

Bergo 3Carola West från Bergö driver företaget Skärgårdsdelikatess sedan några år tillbaka. Nu står även andra sommaren med Bergö Café & Hantverk för dörren och Carola hoppas på en lika fin sommar i år.

Bergö Café & Hantverk fyller sin funktion

I Bergös äldsta hus, en gammal bondstuga byggd 1763, driver Carola West Bergö Café & Hantverk. Med delikata bakverk och mathantverk, hemgjord glass samt olika evenemang för både bybor, sommargäster och turister har hon blåst nytt liv i verksamheten som hon övertog hösten 2017.

Carola, som arbetat största delen av sitt liv inom servicebranschen, blev företagare för några år sedan då hon grundade Skärgårdsdelikatess. Hennes populära havtornsgelé blev startskottet, och sedan dess har sortimentet utökats med många andra produkter. Fortfarande är just havtorn i fokus, och speciellt glöggen kryddad med saffran har blivit omtyckt.

En möjlighet att komplettera företagandet inom mathantverk med en mer sommarbaserad verksamhet dök upp då tidigare caféföretagare avslutade verksamheten för drygt ett och ett halvt år sedan.

– Jag hade sneglat på stugan redan innan, ler Carola, som fick en fantastisk start på verksamheten ifjol.

Bergo 6Cafét håller helgöppet från och med Valborg, och senare i sommar varje dag. Alla bakverk bakar Carola själv, och även hemgjord glass finns i sortimentet. Cafét finns inhyst i Bergös äldsta stuga, byggd på stället 1763.

Här samsas hennes egna bakverk och hemgjord glass med olika former av hantverksprodukter gjorda av bybor i en anrik miljö mitt i byn. Under vinterhalvåret går verksamheten på halvfart, och Carola koncentrera sig då på mathantverket.

Bergo 11Men även vintertid ordnas här en del evenemang – årets tacokvällar har dragit fullt hus, och cafét är även tillgängligt för uthyrning, möten och dylikt.

– I november hade vi julmarknad och sommartid ordnar jag sommartorg på gården varje fredag för andra företagare. En allsångskväll finns i planerna, och från och med Valborg kommer jag att ha öppet på helgerna – längre fram i sommar varje dag, berättar Carola.

Hon hoppas på en lika fin sommar som ifjol, då hennes hemgjorda glass hade en svindlande åtgång, och folk från när och fjärran vallfärdade till Bergö för att njuta av den. Som mest hade Carola 15 olika smaker i sortimentet.

– Nu spånar jag för fullt på nya smakkombinationer inför sommaren, ler hon.

Sommartid lockar cafét mest folk från andra orter – turister, både från andra delar av Finland och från utlandet.

– Det fanns dagar i somras då jag inte pratade ett ord svenska, minns Carola. En sommarflicka anställdes till cafét, tanken var att hon skulle behövas två dagar i veckan men detta utökades snabbt till fler dagar.

Även många sommarstugegäster har för vana att stanna till vid cafét, medan vintertid är det främst bybor och andra kommuninvånare som besöker Carolas evenemang eller hyr cafét för egna sådana. På så sätt fyller cafét sin funktion för flera olika målgrupper.

Bergo 7– Även en del bussbolag med besöksgrupper finns inbokade – de brukar uppskatta fisksoppan och det nybakade rågbrödet, tillägger Carola.

Hon har också fungerat som värd för flertalet evenemang som arrangerats av VASEK – bland annat en workshop om marknadsföring i sociala medier samt i samband med Bergö 2020 och Tillväxt genom information-projekten.

– Det har varit givande att delta i dem, och för min egen verksamhet har social media varit avgörande. All min marknadsföring gör jag via Facebook och Instagram – något som visat sig fungera fantastiskt bra, tillägger Carola.

Hon får medhåll av Peter Källberg, projektchef på VASEK.

– Vikten av att vara aktiv på sociala medier skall man inte underskatta. Speciellt inom besöksnäringen där många spontana besök sker efter att man sett något intressant i sitt digitala flöde. Carola är väldigt aktiv, och det har gett resultat.

Inom ramen för projektet Tillväxt genom information ordnade VASEK en informationskväll på Bergö kring marknadsföring på sociala medier.

– Där framkom vikten av kontinuitet när det gäller synlighet. Det räcker inte med att posta inlägg någon enstaka gång, det är bra om man kan göra upp en tids- och publiceringsplan när det gäller synlighet i sociala medier, tillägger Peter.

 

Text: Anna Sand / bySand
Bilder: Anna Sand samt Bergö Café & Hantverk

 



‹ Gå till "Nyheter"

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera

Maria Haglund till VASEK för att främja tillgången på arbetskraft och regionens dragningskraft

07.03.2024 | Nyheter
Magister i pedagogik Maria Haglund, 35, har börjat på VASEK den 4 mars 2024 som projektchef med uppgift att främja regionens attraktionskraft och tillgång på arbetskraft. Haglund valdes bland totalt 40 sökande till den arbetsuppgift som har en central roll för främjandet av regionens livskraft.
Läs mera

Den första rekryteringen är en nödvändig risk om målet är att växa

06.03.2024 | Nyheter
Den 5.3 höll VASEK, Vasa stad och Vasa Företagare ett tillfälle för företagare som funderar på om deras företag kunde vara en potentiell arbetsgivare. Servicedirektör Päivi Ilmonen från Profimentor påminde företagarna om att ensamföretagarens första kollega kan föra med sig positiva effekter som inte går att mäta i pengar:
Läs mera

De satsade när alla andra drog i bromsen

05.03.2024 | Nyheter
I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.
Läs mera

EnergyWeek i mars är kraftfullare än någonsin, nu under fyra dagar

04.03.2024 | Nyheter
Den 11–14.3 går energibranschens toppevenemang EnergyWeek av stapeln vid Vasa stadshus. Registreringen öppnades den 15.1 och anmälningarna visar på ett rekordintresse för årets evenemang. Vi kan återigen förvänta oss tusentals deltagare från tiotals olika länder och det finns gott om utställare på evenemangets alla mässdagar.
Läs mera