Botnia Marketing ska nå långt på kort tid

29.08.2013

Peter Källberg började jobba för VASEK i december 2012, efter en lång arbetsinsats som Key Account Manager för SAS och Blue 1. På VASEK var Källbergs arbetsuppgifter till en början att bistå med utredningar för det nya turismbolaget, som skall bildas i regionen.

Sedan början av juni har han varit projektchef för ett nytt projekt, som heter Botnia Marketing. Projektets mål är att öka turismvolymerna på båda sidor om Kvarken, och projektet genomförs i samråd med näringen i både Sverige och Finland. VASEK är projektets ägare och Umeå kommun är projektpartner på den svenska sidan. Projekttiden är cirka ett år, vilket tyder på en ambitiös tidtabell.

Peter Källberg i Vasa hamn.

Källberg tror att många av de som rest över till Umeå eller Vasa som barn, och som nu kanske har egna familjer, inte är medvetna om allt som erbjuds på andra sidan Kvarken idag. Enligt Källberg har det hänt mycket under senare år inom fritidsresandet på båda sidor, och nu gäller det att göra folk medvetna om de nya möjligheterna.
- Det turistiska utbudet har vuxit mycket. Det finns exempelvis helt nya attraktioner i båda länderna att besöka. Också skidorterna har utvecklats enormt, och nya evenemang har uppkommit. Kulturlivet är rikt i respektive region och Umeå är dessutom Europas kulturhuvudstad år 2014.

Hård konkurrans om turisterna

Resemöjligheterna runt om i världen är större än någonsin förr, vilket innebär att konkurrensen om turisterna hårdnat överallt. Botnia Marketings uppgift är att övertyga resenären att ett besök till grannregionen lönar sig.
- Vi ska nå resenärerna genom traditionell marknadsföring, så som annonser och synlighet på mässor, men också via sociala medier. Vi ska även ta hit svenska researrangörer och skicka våra researrangörer till Sverige, så de får se vad som erbjuds och kan sedan göra lämpliga respaket åt sina kunder, menar Källberg.

Hos sin tidigare arbetsgivare fokuserade Källbergs jobb mer på företagsresande, medan det inom projektet i huvudsak handlar om fritidsresande. Trots det ser han inte några stora skillnader mellan de två.
- Det gäller att motivera för resenären varför han/hon ska välja ett visst alternativ, vare sig det handlar om fritids- eller arbetsresa, tycker han.

Under sommaren har Källberg hunnit prova Kvarkenresandet med sin familj, som består av fru och två barn.
- Vår upplevelse av båten som far mellan Vasa och Umeå var endast positiv. Färden går undan av sig själv medan man äter och njuter av vackra utsikter. Barnen har också program så de trivs, summerar Källberg.

Turismens utveckling är nytt för VASEK, även om VASEK tidigare erbjudit företagsrådgivning inom branschen. Verksamheten mellan VASEK och det nya turismbolaget fördelas så att VASEKs projekt Botnia Marketing ansvarar för turismens utveckling och företagsrådgivning utan vinstsyfte, medan det nya bolaget kommer att syssla med turismrådgivning och försäljning.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera