Välutförd planering ökar chansen för startbidrag

02.04.2020

Anneli Svens.Annelie Svens i Vörå har en bakgrund som medieassistent, men bytte bransch och blev frisörföretagare för tre år sedan. Hennes salong Beauty Office finns i Vörå Företagarcentrum.

Att bli egen företagare hade egentligen aldrig funnits på kartan för Annelie Svens från Vörå. Ödet ville dock annorlunda och det har nu gått tre år sedan hon startade sin frisör- och skönhetssalong Beauty Office – och än har Annelie inte ens hunnit fylla 30.

Skönhetsbranschen har alltid intresserat henne, men för att inte välja samma studieinriktning som ”alla andra” föll valet för Annelies del på medialinjen. Idag kan hon konstatera att hon har nytta både av utbildningen och det faktum att hon inte var alldeles ung när hon bytte bransch och sedermera också blev företagare.

– Jag utbildade mig till frisör som vuxenstuderande på två och ett halvt år och hade siktet inställt på en anställning. Någon sådan hittade jag dock inte – däremot en ledig lokal här i Vörå Företagarcentrum, berättar Annelie.

Anneli Svens i sin skönhetssalong.Fokus ligger på miljövänliga produkter, både för försäljning och för den egna användningen i arbetet.

För att utreda möjligheterna till startstöd och få en ordentlig affärsplan och planering gjord för företaget, vände hon sig till Startia och företagsrådgivare Olav Nylund. När man ansöker om startpeng via TE-byrån, behövs alltid en affärsplan. I planen beskrivs affärsidén och förutsättningarna för en lönsam verksamhet.

– Mitt tips är att alltid först kontakta oss på Startia, varefter affärsplanen görs upp. När vi har kollat att planen fyller kraven lämnar man in ansökan om startpeng till TE-byrån. Därefter ska man invänta TE-byråns beslut innan man startar upp sin verksamhet, förklarar Olav.

– Det bör påpekas att speciellt i tätorter kan det vara svårare att få startpeng för verksamhet som det redan finns ett stort utbud, tillägger han.

Annelie ville göra allt rätt och på en seriös nivå, och tack vare sin bakgrund som medieassistent kan hon själv skapa eget marknadsföringsmaterial på ett mer professionellt sätt.

Manikyr på Beauty Office.Annelie erbjuder även manikyr – här kan man få både frisyr och naglar fixade till vårens fester.

Tack vare tidigare jobb visste Annelie också att hon ville fokusera på miljövänliga produkter. Förutom frisörstjänster och produktförsäljning erbjuder hon även manikyr.

Att arbetsplatsen ligger i samma fastighet där även andra företagare verkar, Vörå Företagscenter, ser hon som en klar fördel.

– Tillsammans med fotvårdsföretagaren här brukar jag ordna gemensamma kampanjer, och vi delar på de sociala utrymmena.

Frisyr gjord hos Beauty Office.

Under de tre år som hunnit gå sedan Beauty Office grundades i februari 2017, har Annelie byggt upp en egen stamkundskrets, men uppskattar också att få nya kunder och lära känna nya människor.

Vårvintern är för de flesta frisörer årets lugnaste period, så även för Annelies del. Effekterna av den extraordinära situation vi i skrivandets stund lever i, syns därför inte ännu så mycket i hennes verksamhet.

– Jag håller salongen öppen som vanligt, och alla vet vilka riktlinjer och rekommendationer som gäller.

Liksom alla andra företagare hoppas hon att situationen stabiliserat sig till våren, och alla de kommande festligheter som då brukar innebära en fullbokad kalender hos frisörerna.

 

Trots att det redan fanns ett flertal frisörer i Vörå, lyckades Annelie ändå få startpengen beviljad tack vare att hon gick rätt till väga från början.

 

 

Text: Anna Sand
Foto: Anna Sand samt Beauty Office



‹ Gå till "Företagsberättelser"