Polkuped – familjeföretaget som växer hemma på gården

06.08.2019

Polkuped 1Eva och Thomas Ramstedt driver företaget Polkuped med webbshop och en lagerbutik hemma på gården i Molpe. Nu planerar de en utbyggnad av de befintliga utrymmena i uthuset.

Det började med att Eva och Thomas Ramstedt köpte en sparkcykel åt sonen Marius, då två år, och den sommaren gjorde familjen inte annat än cyklade. Sedan dess har mycket hänt – cyklarna blev en företagsidé och både företaget och sortimentet har vuxit. Nu ligger ritningarna för en utbyggnad på bordet hos Polkuped i Molpe.

När allt började var både Eva och Thomas studerande, och försäljningen av sparkcyklarna fungerande mer som en extra inkomst än som en planerad företagsidé.

– Men tajmningen var rätt, och vi såg ganska snabbt potentialen i sparkcyklarna, som då var en relativt ny produkt i Finland. Tack vare min blogg fick försäljningen bra draghjälp, berättar Eva, som jobbar som gymnastiklärare i Vasa på dagarna.

Även parets stora nätverk som de byggt upp tack vare sin idrottsbakgrund, var till fördel.

Polkuped 5Sortimentet följer säsongerna och där ingår idag förutom sparkcyklarna också barncyklar, cykelhjälmar och annan kringutrustning, gymnastik- och simredskap, skidor samt kvalitativa funktionskläder för barn.

Försäljningen via bloggen organiserades om till en webbshop 2013 och Polkuped föddes. I takt med att försäljningen ökade växte beslutet om en lagerbutik hemma på gården fram och ett kallgarage i uthuset på gården byggdes om till ett varmt utrymme, där en del av företagets sortiment finns för både utprovning och inköp.

Sortimentet följer säsongerna och där ingår idag förutom sparkcyklarna också barncyklar, cykelhjälmar och annan kringutrustning, gymnastik- och simredskap, skidor samt kvalitativa funktionskläder för barn. Den huvudsakliga målgruppen utgörs av barnfamiljer och kunderna finns i hela landet. Till verksamheten hör även uthyrning av kajaker och SUP-brädor.

– Vi strävar till att kontinuerligt hitta nya produkter som fyller ett tomrum på marknaden, tillägger Eva.

Polkuped 7Evas och Thomas barn poserar i kläder från ISBJÖRN of Sweden – ett svenskt outdoor- och skidvarumärke som erbjuder kvalitativa, tekniska funktionskläder för barn.

På bara några år har marknaden ändå förändrats mycket, och idag är utbudet ett helt annat än när Polkuped som en av de första företagen i landet blev återförsäljare av sparkcyklarna.

– Även social media som marknadsföringskanal har förändrats, konstaterar Thomas. Idag har man inte längre lika mycket gratis som för några år sedan, fortsätter han.

Marginalerna i försäljningen är små och många aspekter har därför tagits i beaktande då Eva och Thomas stod inför beslutet om att bygga ut eller inte – och i så fall i vilket format.

– Vi funderade först på att bygga en ordentlig hall. Samtidigt vet vi inte hur verksamheten ser ut om tio år, och en stor hall passar inte heller in i miljön här. Eftersom vi uppskattar möjligheten att kunna ha företaget hemma på gården, landade vi därför till slut i att bygga ut det befintliga uthuset, där Thomas även driver sin massörsverksamhet, förklarar Eva.

– Vi jobbar som bäst med ritningarna och förhoppningsvis kan arbetet börja i höst. Tanken är att vi vid behov, främst under våren då det är högsäsong, sedan kan hyra tilläggslager i närheten.

Polkuped 8Sedan våren 2018 erbjuder även Polkuped uthyrning av kajaker och SUP-brädor, liksom också olika former av kajakutflykter.

Under åren som gått har paret anlitat Kjell Nydahl, direktör för företagstjänster på VASEK, som rådgivare, och konstaterar att de haft stor hjälp bland annat när olika avtal ska göras upp.

– Kjell är vårt bollplank i många sammanhang, konstaterar Thomas.

Just utrymmesbristen är företagets akilleshäl nu, konstaterar Kjell.

– När utbyggnaden förverkligas kan Thomas och Eva få bättre effektivitet i sitt företag. Den stora vinsten kommer att ligga i tidsinbesparing och mindre kringlogistik, summerar han.

 

Boka tid hos företagsrådgivare

 



‹ Gå till "Företagsberättelser"